کاندیدای اصلی اصلاح طلبان روحانی است

شهروند| بمب خبری آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری نه نام‌نویسی پرحاشیه و همراه با تبلیغات پرسروصدای قالیباف بود و نه دیررسیدن مهرداد بذرپاش و نهایتا انصرافی که به نظر می‌رسد به ناچار صورت گرفت؛ اتفاق اصلی درست بین این دوخبر افتاد. زمانی که قالیباف ثبت‌نامش را تکمیل کرده و دریک نشست خبری یک‌طرفه علیه دولت می‌تاخت و بذرپاش هم هنوز ناامید نشده بود. درست دراین زمان بود که ناگهان اسحاق جهانگیری شناسنامه به‌ دست وارد ستاد انتخابات شد و گفت که آمده تا مکمل روحانی باشد. این درحالی بود که ساعتی پیش از آن، ایلنا از دیدار سه عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با روحانی خبر داده و نوشت که دراین جلسه اصلاح‌طلبان خواستار کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به‌عنوان نامزد انتخابات درکنار حسن روحانی شده بودند. اتفاقی که درنهایت محقق شد و حال محمدرضا عارف نیز گفته که این اتفاق بنابر تصمیم شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و با موافقت روحانی انجام گرفته است.
رئیس شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگوی کوتاهی با وب‌سایت عصر ایران گفت: تصمیم گرفتیم به‌ جز آقای روحانی نامزد دیگری در انتخابات داشته باشیم که آقای جهانگیری هم قبول کردند. محمدرضا عارف ادامه داد: این دو قطعا دریک گروه هستند و درمناظره‌ها تقسیم‌کار می‌کنند و عملکرد دولت را توضیح می‌دهند. عارف همچنین با ابراز امیدواری نسبت به این‌که روحانی و جهانگیری بتوانند درمناظره‌ها به خوبی از عملکرد دولت دفاع کنند، تأکید کرد که کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان روحانی است و درعین حال، در واکنش به نامزدی چهره‌هایی چون محمد هاشمی و محسن‌ هاشمی خاطرنشان کرد: آنها همان‌طور که گفته‌اند، مستقل وارد انتخابات شده‌اند و حضور آنها باعث نمی‌شود ما نگران رأی روحانی باشیم؛ چون او شرایط خوبی دارد و امیدواریم با رأی بالایی باز هم رئیس‌جمهوری شود.
همزمان حسین مرعشی که به‌‌ همراه موسوی‌لاری و حسین کمالی و به نیابت از شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با روحانی دیدار کرده، در رابطه با پیشنهاد کاندیداتوری جهانگیری ازسوی این شورا، به ایسنا گفته که به دلایلی ازجمله لزوم معرفی چهره‌های اصلاح‌طلب به جامعه، استفاده از فرصت انتخابات برای بیان مطالبات اصلاح‌طلبان و البته مقابله با مخاطرات احتمالی درمسیر انتخابات، این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند. او تأکید کرد: شورایعالی این اختیار را به هیأت‌رئیسه داد و درجلسات هیأت‌رئیسه 5نفر ازشخصیت‌های اصلاح‌طلب به‌عنوان افراد مناسب برای حضور در انتخابات تعیین شدند که این 5نفر آقایان جهانگیری، ظریف، زنگنه، بی‌طرف و ملک‌زاده بودند که سایرین خودشان آمادگی نداشتند و آقای روحانی و آقای خاتمی در رفت و برگشت اطلاعات تأکید داشتند که فردی حتما درصحنه باشد تا این مسیر را با اطمینان پشت سر بگذاریم. مرعشی تأکید کرده برای تهیه لیست 5نفره اولیه با بزرگانی همچون خاتمی، موسوی‌خویینی‌ها، نوری و علمای مجمع روحانیون مبارز مشورت، و با صلاحدید روحانی اقدام شده و درنهایت اصلاح‌طلبان از میان 5 گزینه اولیه، جهانگیری را برگزیده‌اند. او همچنین تأکید کرده که آیت‌الله ‌هاشمی نیز بر لزوم ورود نامزد پوششی تأکید داشته و در واقع این مسأله، یکی از آخرین توصیه‌های او بوده که درنهایت پس از فرازونشیب‌های فراوان درمیان جبهه اصلاحات، این توصیه ‌هاشمی نیز محقق شده است.