استیضاح‌ها «انگیزه انتخاباتی» دارد

علی صوفی در گفت‌وگو با «آرمان»:
استیضاح‌ها
«انگیزه انتخاباتی» دارد
علت ناکارآمدی وزرا ضعف مدیریت است


وزیر ناموفق در وزارتخانه دیگر هم ناموفق خواهد بود
آرمان- راضیه فراهانی: پس از کنار رفتن دو وزیر از کابینه دولت دوازدهم صحبت‌ها درباره استیضاح برخی وزرای دیگر از جمله وزرای راه، صمت، کشور و نفت شده است. با توجه به اینکه دو وزارت کار و اقتصاد با سرپرست اداره می‌شوند، اما مجلسیان هنوز به طور جدی دنبال استیضاح وزرای دیگر هستند که برخی معتقدند اینگونه استیضاح‌ها در وضعیت کنونی جامعه برای منافع ملی مفید نیست. برای جایگزینی وزرای کنار رفته می‌توان از وزرای اصلاح‌طلب استفاده کرد. این بخشی از صحبت‌های علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «آرمان» است که در ادامه می‌خوانید.
ریشه استیضاح‌های اخیر وزرای دولت آقای روحانی که از سوی مجلس کلید می‌خورد را در چه می‌بینید؟
ریشه استیضاح‌ها به انتخابات مجلس در سال آینده بازمی‌گردد، چراکه هر اقدام مجلس برای به دست آوردن کسب وجهه در انتخابات سال آینده است و می‌توان گفت اقدامات نمایندگان به آن صورت که باید باشد کارساز نیست. مجلس توپ را در زمین دولت می‌اندازد. این موضوع در حالی است که مجلسیان باید پاسخگو باشند که به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت طی این مدتی که در مجلس بودند چه کارنامه مثبتی را ارائه، چه قوانینی را به جهت بهبود اوضاع کشور وضع و یا حتی در رابطه با انتخابات سال آینده چه اقداماتی انجام داد‌ه‌اند؟ به منظور برون رفت از بحران اقتصادی موجود چه اقدام، قانون یا طرحی را وضع یا ارائه کرده‌اند؟ آیا از فرصت‌هایی که پشت تریبون مجلس داشتند استفاده‌ای کرده‌اند؟ در واکنش به صحبت‌های اخیر دو نماینده در پشت تریبون مجلس هم نمایندگان دیگر علیه آنها امضا جمع کرده تا آنها را از مجلس اخراج کنند. نمایندگان مجلس به جای آنکه به پشت تریبون‌ مجلس رفته و از مشکلات جامعه و موانع موجود بگویند و طرح‌هایی را ارائه دهند تا مشکلات معیشتی جامعه حل شود، برعکس دنبال فرافکنی هستند تا بتوانند برای سال آینده به‌زعم خودشان رأی جمع کنند. با توجه به آن موضوع که همین مجلس به همین دولت رأی داده است، اما چطور این مجلس پاسخگو نیست که چرا این دولت تا این حد خطا کرده است؟ چرا مجلس به وزرایی رأی داده که بعد از یک سال باید آنها را استیضاح کند؟ بیش از آنکه دولت زیرسوال برود مجلس زیرسوال می‌رود که چطور وزرایی که مورد تایید عقبه رأی آقای روحانی نبود، مورد تایید جامعه رأی ایشان نبود، مورد انتقاد اصلاح‌طلبان نبود، اما چرا این وزرا از مجلس رأی بالایی گرفتند و در حال حاضر به دنبال استیضاح آنها هستند؟ طی یک سال گذشته چه اتفاقی افتاده که یک وزیر آن فردی نیست که شما انتظارش را داشتید؟ شما چه انتظاری از این وزرا داشتید که برآورده نشده است؟ اینها موضوعاتی است که باید مجلس پاسخ دهد.
با توجه به صحبت‌های شما یعنی دولت در این میان هیچ مشکلی نداشته است؟
دولت هم عملکردش ضعیف بوده و پاسخگو نیست. دولت در مقابل تمام مسائلی که اتفاق می‌افتد به جای صحبت با مردم سکوت را انتخاب کرده است. اتفاقاتی در این دولت به صورت غیرشفاف افتاده که آن موضوعات را شفاف‌سازی نمی‌کند. متاسفانه مجموعه ابهاماتی به دلیل پاسخگو نبودن مجلس و دولت به وجود آمده است و این موضوع موجب بی‌احترامی به مردم شده است. بنابراین آقای روحانی که خود باب انتقاد را روی دولت خود گشود و از ناکارآمدی بعضی از وزرا سخن گفت، همان زمان قبل از این‌که سخن بگوید، کابینه را ترمیم می‌کرد و سپس صحبت می‌کرد. آقای روحانی باید در ابتدا کابینه را ترمیم می‌کرد و سپس صحبت‌هایش را معطوف به عوامل ترمیم کابینه انجام می‌داد، اما او ابتدا صحبت و سپس انتظار ایجاد و به این انتظار پاسخ نمی‌دهد و بعد هم میدان برای مجلس باز می‌شود تا اینگونه استیضاح‌ها را مطرح کند.‌ ایکاش این استیضاح‌ها نتیجه و پیامد خوبی داشت و مشکلی از مشکلات مردم را حل می‌کرد اما چنین چیزی نیست، چرا که نیت‌ها هم اینگونه نیست.
با توجه به مطرح شدن استیضاح وزرای دیگر، برخی معتقدند که آقای رئیس‌جمهور امکان دارد دست به جابه‌جایی وزرا در کابینه بزند تا از استیضاح آنها جلوگیری کند. این گونه واکنش در مقابل استیضاح‌ها صحیح است یا خیر؟
اگر علت ناکارآمدی وزرا بی‌ارتباط بودن تخصصشان با آن وزارتخانه باشد، بله این جابه‌جایی می‌تواند پاسخگو باشد، اما اگر ضعف مدیریت بوده، بنابراین تفاوتی ندارد که آن وزیر در کدام وزارتخانه به فعالیت بپردازد. چراکه اگر از آن فرد در تمام وزارتخانه‌ها استفاده شود ضعف مدیریت بروز خواهد داد. علت اصلی ناکارآمدی وزرا ضعف مدیریت است نه بی‌ارتباطی تخصص، چرا که انتظار نمی‌رود که یک وزیر جامع تخصص یک وزارتخانه باشد. وزیر باید مدیریت کرده و از متخصصان استفاده کند، وزرا باید متخصصان مورد نیاز خود را جذب و در قسمت خود از تخصصشان استفاده کنند، این کار مدیریتی است. اما این جابه‌جایی بی‌معناست وقتی که فردی در یک وزارتخانه ناموفق بوده قطعا در وزارتخانه دیگر هم ناموفق خواهد بود.
رقابت احزاب تا چه حد می‌تواند در انتخاب وزرا از سوی مجلس مهم تلقی شود؟
حزب «اعتدال و توسعه» خود را صاحب تمام امکانات می‌داند و در حال حاضر نقش موثری در ساختار دولت دارد، به ویژه در دوره جدید، حضور آقای واعظی در نهادریاست ‌جمهوری بارز و با کمرنگ شدن نقش آقای جهانگیری به عنوان معاون اول، کاملا مشخص است که نسبت به دوره گذشته نقش اعتدال و توسعه در دولت بیشتر شده است. «کارگزاران» همیشه خود را در قدرت سهیم دانسته و تمام تلاش خود را برای گرفتن سهم بیشتری در قدرت انجام می‌دهند. آقای کرباسچی به عنوان دبیرکل کارگزاران بارها این مطلب را گفته و شاید هم درست باشد، چراکه از نظر حزبی احزاب در تلاش هستند تا سهم بیشتری داشته باشند. این حزب‌ها در همان دولت اول آقای روحانی سهم بیشتری نسبت به دیگران داشتند و طبیعی است که در حال حاضر هم به دنبال سهم بیشتری هستند، منتها قدرت آن چیزی است که تعارف بردار نیست و طبیعی است افرادی که در قدرت سهیم هستند برای کسب سهم بیشتر با یکدیگر رقابت کنند؛ این رقابت در قسمت‌هایی ممکن است به خصومت بینجامد، هماگونه که اخیرا شاهد این موضوع بودیم. مهم آن است که آقای روحانی بتواند عقبه رأی خود را راضی کند. مردم انتظارات و توقعاتی دارند که به اشکال مختلف به ویژه در فضای مجازی تبلور پیدا می‌کند، اما به هر حال شاهد هستیم که آن اتفاق در عالم واقع نمی‌افتد. به طور مثال یکی از درخواست‌های مردم آن است که رئیس دولت اصلاحات مظهریت داشته و از ایشان برای آرام کردن اوضاع کمک بگیرند، اما در عالم واقع چنین چیزی را شاهد نیستیم. این موضوعات انتظارات مردم است و انتظارات مردم دور از واقعیت نیست به آن معنا که مردم به دلیل سرمایه اجتماعی که برخی از افراد دارند به آنها اعتماد دارند. می‌توان با دعوت از آن فرد اعتماد دوباره مردم را جذب کرد.
به نظر شما برای جامعه کنونی باید از چه وزرایی استفاده کرد؟
برای جایگزینی وزرای کنار رفته از وزرای اصلاح‌طلب استفاده شود نه آن چرخشی که آقای روحانی در تعیین کابینه طی سال گذشته از خود نشان داد. آقای روحانی به اصلاح‌طلبان به طور کامل پشت کرد و در حال حاضر همان مسیر را بلکه شدیدتر طی می‌کند که در نتیجه بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت. آقای روحانی باید به مردم و عقبه رأی خود بیشتر توجه کند که متاسفانه طی یک سال گذشته با بی‌توجهی و بی‌اعتنایی عجیبی از سوی ایشان روبه‌رو شده‌ایم.