ركب سناتورها به ترامپ

سريال دراماتيك صلاحيت قاضي كاوانا به عنوان يكي از ۹ قاضي دائم‌العمر ديوان عالي (سوپريم كورت) نقل محافل سياسي واشنگتن است. روند راي اعتماد به نامزد پست قضاوت در ديوان عالي امريكا بر خلاف نامزدهاي قبل، اين‌بار روند عجيب و پيچيده‌اي را طي مي‌كند. ديوان عالي ايالات متحده به موجب قانون اساسي اين كشور عالي‌ترين دادگاه امريكا است. اين ديوان از ۹ قاضي تشكيل شده كه از زمان تاييد توسط سنا تا هر موقع كه خود صلاح بدانند يا تا زمان مرگ روي نيمكت آن مي‌نشينند. هر موقع يكي از قضات اين ديوان به خواست خود بازنشسته مي‌شود يا مي‌ميرد يكي از اين ۹ صندلي باز مي‌شود و اين فرصت را به رييس‌جمهور وقت مي‌دهد كه نامزد خود را براي تاييد به مجلس سنا معرفي كند. طبيعي است رييس‌جمهور‌ها، قاضي‌هايي را انتخاب مي‌كنند كه از نظر ايدئولوژيك به آنها نزديك باشند. بر خلاف تصور رايج كه قضات ديوان عالي از سياست به دور هستند، فرآيند راي اعتماد آنها در سنا به‌شدت سياسي است.
بازنشستگي قاضي مردد
بعد از اينكه در تابستان امسال قاضي آنتوني كندي اعلام بازنشستگي كرد، دونالد ترامپ برت كاوانا رو به عنوان نامزد خود براي صندلي خالي قاضي كندي معرفي كرد. كندي كه توسط رونالد ريگان نامزد شده بود، معمولا راي وسط اما متمايل به محافظه‌كار را در ديوان عالي داشت. از او به عنوان قاضي راي مردد نام مي‌برند و راي او بر سر پرونده‌هاي جنجالي مثل سقط جنين يا ازدواج همجنس‌گرايان راي تاثيرگذار بود. انتخاب كاوانا به جاي كندي به معني بردن ديوان عالي به سمت راست و بيشتر كردن وزنه راي قضات محافظه‌كار است. اما برت كاوانا، كارنامه قضايي درخشاني دارد. او فارغ‌اتحصيل دانشكده حقوق دانشگاه ييل است؛ پيش از دانشكده حقوق او در دانشگاه ييل تاريخ خوانده است. پس آن او دوره‌اي در دفتر قاضي آنتوني كندي در ديوان عالي كار كرد، سپس مناصبي در دولت و بخش خصوصي داشته است. در دوره استيضاح بيل كلينتون و تحقيقات قضايي درباره او در دفتر كن استار، بازرس ويژه آن پرونده كار كرد. پس از آن بر سر بازشماري آراي فلوريداي بوش پسر به تيم حقوقي او پيوست و بعد از آن در دوره رياست‌جمهوري جورج بوش در دفتر مشاور حقوقي رييس‌جمهوري، آلبرتو گونزالس، مشغول به كار شد.
پس از آن به قضاوت روي آورد و اكنون قاضي دادگاه استيناف در پايتخت امريكا است. با توجه به اينكه حزب رييس‌جمهور يعني حزب جمهوريخواه اكثريت را در سنا دارد و كارنامه برت كاوانا هم روشن است، توقع اين بود كه مراحل تاييد و راي اعتماد او در سنا به سرعت پيش برود. اما، اين‌طور نشد.


پيچ داستان
داستان تاييد صلاحيت قاضي كاوانا وقتي اتهامات تعرض جنسي او در دوره دبيرستان مطرح شد پيچ بزرگي خورد. اول نام اتهام‌زننده مشخص نبود. بعدا با پيگيري روزنامه‌ واشنگتن‌پست نام و مشخصات اين زن فاش شد. او از دوستان دوره دبيرستان كاوانا است كه البته كاوانا مي‌گويد او را نمي‌شناسد. اين زن دكتر كريستين بلازي فورد است. او اكنون استاد دانشگاه پالوآلتو است و پژوهشگر روانشناسي دانشگاه استنفورد است. تخصص او طراحي مدل‌هاي آماري در پژوهش‌هاي روانشناسي است. او به صراحت قاضي كاوانا را متهم كرد كه در سال ۱۹۸۲ اقدام به تجاوز به او كرده است.
دكتر فورد در شهادت چهار ساعته خود صبح پنجشنبه در برابر كميته قضايي سنا كه اكثريت آن با جمهوريخواهان است، گفت كه صد در صد مطمئن است كسي كه ۳۶ سال پيش وقتي او ۱۵ ساله بوده در يك پارتي تلاش كرده لباس‌هاي او را دربياورد و دستش را روي دهان او گذاشته كسي نيست جز قاضي برت كاوانا.
در جلسه بعدازظهر پنجشنبه برت كاوانا همه اين اتهامات را از پايه رد كرد و گفت هرگز چنين كاري نكرده است. او در نطق پراحساس خود گفت كه ظرف 10 روز گذشته رسانه‌ها زندگي او را سخت كرده‌اند و خانواده‌اش در شرايط دشواري به سر مي‌برد. شهادت‌هاي روز پنجشنبه همه مملو از احساسات و نطق‌هاي توام با عصبانيت و گريه بود.
پس از شنيدن شهادت‌هاي دكتر فورد و قاضي كاوانا، دموكرات‌ها بر باز شدن مجدد بررسي پيشينه قاضي كاوانا بر اساس اتهامات اخير اصرار كردند. اختياري كه در انحصار رييس‌جمهور است. در مقابل جمهوريخواهان، دموكرات‌ها را متهم كردند به دنبال وقت‌كشي هستند تا روند تاييد را تا انتخابات ماه نوامبر عقب بيندازند.
 
راي سرنوشت‌ساز سناتور آريزونا
بر اساس قوانين سنا، اول كميته قضايي به صلاحيت نامزد راي مي‌دهد و سپس صلاحيت نامزد در صحن سنا تاييد مي‌شود. اكثريت سنا و كميسيون قضايي هر دو با جمهوريخواهان است. بنا بود روز جمعه پس از شنيده شدن دكتر فورد و قاضي كاوانا، كميسيون راي خود را بدهد كه راي‌گيري به صحن برود. اين اتفاق افتاد اما با داستان‌هاي حاشيه‌اي بسيار.
اول از همه گروهي از دموكرات‌ها كميسيون را در اعتراض به روند تاييد صلاحيت كاوانا ترك كردند، بعد دو طرف بحث كردند اما سرانجام آنچه روند را از آنچه پيش‌بيني مي‌شد تغيير داد، راي سناتور جوان از ايالت آريزونا بود. جف فليك، با صحبت با نمايندگان دموكرات به توافقي رسيد كه به گفته خودش مي‌تواند مشروعيت را به اين فرآيند بازگرداند. او راي خود را به تحقيقات بيشتر اف‌بي‌‌آي درباره اين اتهامات مشروط كرد.
اينجاي كار كمي پيچيده است؛ تا جايي كه سناتورهاي كهنه‌كار پاتريك ليهي و داين فاينستاين هم در ابتدا متوجه موضوع نشدند. جف فليك كه عضو كميسيون قضايي است به عنوان يك عضو اين كميسيون راي مثبت داد كه تاييد صلاحيت قاضي كاوانا در صحن سنا بررسي شود و در واقع كاوانا از كميته قضايي راي اعتماد گرفت. اما، سناتور فليك خواستار دستور رييس‌جمهوري براي باز شدن تحقيقات اف‌بي‌آي درباره اين اتهامات مشخص است. فليك زماني يك هفته‌اي را براي اين امر در نظر گرفت و گفت از رييس اكثريت سنا، ميچ مكانل، مي‌خواهد كه رسيدن تحقيقات جديد اف‌بي‌‌آي راي‌گيري را انجام ندهد. اين خواست فليك ضمانت اجرايي ندارد. اما از آنجا كه جمهوريخواهان فقط ۵۱ سناتور دارند و سناتور آلاسكا ليسا مركاوسكي هم بعد از اين تصميم از موضع جف فليك حمايت كرد، بعيد است كه ميچ مكانل حتي اگر بخواهد بتواند قبل از برآورده شدن درخواست فليك مبني بر دوباره باز شدن تحقيقات اف‌بي‌آي در اين زمينه راي را به صحن علني ببرد.
تقابل نگاه ترامپي و مك‌كيني در حزب جمهوريخواه اين موضوع را بيش از هر كس براي ترامپ پيچيده مي‌كند. او به دنبال حل و فصل سريع اين داستان بود و همين طور او تنها كسي است كه مي‌تواند دوباره تحقيقات اف‌بي‌آي درباره چك كردن پيشينه قاضي كوانا را به جريان بيندازد. حالا ترامپ دستور داده است كه پرونده بررسي پيشينه قاضي كاوانا دوباره باز شود. گروهي معتقدند اين حركت فراحزبي سناتور آريزونا، جف فليك، براي همكاري با حزب رقيب بيش از هر چيز ياد ديگر سناتور ايالت آريزونا، جان مكين، را زنده مي‌كند كه همواره به تفكر مستقل و غيرحزبي‌اش شناخته مي‌شد و در شهريور ماه امسال پس از دوره‌اي كوتاهي دست و پنجه نرم كردن با سرطان مغز درگذشت. تفكر غيرحزبي مك‌كين موضوع سخنراني‌هاي جورج بوش و باراك اوباما در مراسم ختم او در كليساي جامع ملي امريكا در شهر واشنگتن بود.