دولت همچنان بي‌اعتنا به انتخاب «سخنگو»

آرمان- حمید شجاعی: «سرگشتگی» شاید بهترین تعبیر برای این روزهای دولت باشد، زیرا اگر نیک بنگریم بلاتکلیفی را می‌توان در بدنه دولت و حتی تصمیم‌گیران دولت به عینه مشاهده کرد. معرفی نشدن سخنگوی دولت با گذشت یک ماه و نیم از استعفای سخنگوی سابق، معرفی نشدن وزرای اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زمزمه‌های تغییردر وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی و احتمالا سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که دولت حالت ثبات ندارد و با اینکه برخی دولتمردان به این مساله تاکید می‌کنند، اما واقعیت امر روایتگر چیز دیگری است. گرچه رئیس‌جمهور بسیار امیدوار بود که با تصویب طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس بتواند بر مبنای سازوکاری جدید وزرای جدیدتری را معرفی کند، اما مخالفت مجلس با این طرح منجر شد تا روحانی بر همان روال سابق به چینش نفراتش اقدام کند. واقعیت این است که رئیس‌جمهور تصور نمی‌کرد که تنها یک سال پس از تشکیل دولتش ناچار به ایجاد تغییرات در دولت شود در حالی که مجلس را نیز مقابل خود می‌بیند. روحانی در هزار توی افکار و اندیشه‌های خود مانده؛ چرا که از طرفی اصلاح‌طلبان را شریک خود می‌داند، اما در گمانه‌زنی‌ها نسبت به تغییرات در کابینه خبری از این شراکت نیست.
تغییرات با کدام رویکرد؟
دولت روحانی جدای از تغییرات در بدنه کابینه خلأ وجودی سخنگویی آشنا به تبلیغات و رسانه را شدیدا حس می‌کند. کسی که حلقه ارتباط دولت و وزارتخانه‌های آن با رسانه‌ها باشد و اخبار آنها را به سمع و نظر مردم برساند. اکنون تقریبا حول و حوش 75 روز می‌شود که دولت سخنگو ندارد و از آخرین نشست محمد باقر نوبخت در مقام سخنگویی یک ماه می‌گذرد. البته تا کنون صحبت‌های بسیاری در ارتباط با انتخاب سریع و عاجل سخنگوی دولت از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفته، اما گویا روحانی قصد دارد در سر فرصت مقرر به این موضوع بپردازد. چه اینکه در همین راستا چندی پیش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «انتخاب سخنگوی دولت خارج از مجموعه دولت راحت‌تر است، البته رئیس‌جمهور هنوز وارد این بحث نشده، اما در داخل دولت این مشکل وجود دارد که اعضای دولت مجموعه زیادی کار اجرایی دارند و رئیس‌جمهور علاقه‌مند است کسی سخنگوی دولت شود که وقت بیشتری داشته باشد و دسترسی به او سخت نباشد.» حال در این بین چندی است گزینه‌هایی برای این سمت مطرح می‌شود که البته بیشتر گمانه‌زنی‌ها علی ربیعی را به عنوان جدی‌ترین گزینه سخنگویی دولت مطرح می‌کنند. از سوی دیگر چندی پیش بود که رئیس‌جمهور به مجلس پیام داد که روند استیضاح‌ها را متوقف کنند و دولت خود درصدد تغییرات برخواهد آمد. از آن روز تا کنون حدس و گمان‌های بسیاری در باب انتخاب وزرای جدید مطرح می‌شود. از انتخاب افرادی چون فرهاد دژپسند، سیدکامل تقوی‌نژاد و محمد خزاعی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی و فتاح و شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد می‌شود. هر چه هست روحانی در هفته جاری تغییرات زیادی خواهد داشت و بیش از 2 وزیر به مجلس معرفی خواهد کرد. البته آن‌طور که خبر می‌رسد شریعتمداری از وزارت صمت و آخوندی نیز از وزارت راه و شهر سازی کنار خواهند رفت، باید دید تغییرات در دولت به چه شکل، نحوی و رویکردی انجام خواهد شد.
معرفی وزرای جدید


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص قوت گرفتن خبر جابه‌جایی وزرا و همچنین معرفی وزرای کار و اقتصاد به مجلس اظهار کرد: باید سعه صدر داشت، صبر کرد و دید رئیس‌جمهور در نهایت چه تصمیمی می‌گیرند. ایلنا نوشت، حسینعلی امیری گفت: رئیس‌جمهور تاکنون منتظر بودند که وضعیت تفکیک وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف شود و براساس آن، سه یا شش وزیر پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند. وی با اشاره به ساختار کنونی قوه مجریه افزود: اکنون که در مجلس تعیین تکلیف وزارتخانه‌ها مشخص شده است، براساس ساختار کنونی دولت، رئیس‌جمهور در فرصت قانونی باقیمانده وزرای امور اقتصادی و دارایی و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به پارلمان معرفی می‌کند.
نیاز دولت به سخنگو
یک استاد حوزه و دانشگاه درباره انتقادها به خالی بودن جایگاه سخنگو در دولت و معرفی نشدن سریع وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد به مجلس اظهار کرد: ایران در یک وضعیت خاص بین‌المللی و دیپلماتیک قرار دارد و دولت می‌خواهد با ظرافت حرکت کند تا طراحی‌های ترامپ برای اعمال بر جمهوری اسلامی اثربخش نباشد، در این وضعیت رئیس‌جمهور و دولت باید بیشتر با مردم حرف بزنند. خبرآنلاین نوشت، آیت‌‌ا... غرویان با بیان اینکه دولت باید سخنگو داشته باشد، گفت: سیاست آقای روحانی حفظ آرامش در جامعه است، یعنی نمی‌خواهد به التهابات بیفزاید و دامن بزند و هیجانی به مسائل کشور بپردازد، حال آنکه گروه‌های مخالف دولت خیلی تلاش می‌کنند آقای روحانی را در موضع برخورد و واکنش‌های تقابلی تند و هیجانی قرار دهند، اما رئیس‌جمهور از قرارگیری در این موضع پرهیز دارد. وی با رد این دیدگاه که «رئیس‌جمهور باید تعیین سخنگو را به بعد از عملیاتی شدن راهکار ویژه مالی اروپایی‌ها برای ایران و برقراری ثبات اقتصادی موکول کند تا با کاهش مسائل حاشیه‌ای در مقطع کنونی، فکر و ذهن دولت متمرکز بماند» تصریح کرد: عده‌ای این عقیده را دارند، اما معتقدم دولت باید در هر شرایطی اعم از بحرانی یا عادی سخنگو داشته باشد و رئیس‌جمهور بیشتر با مردم صحبت کند. عضو جامعه روحانیت مبارز تهران تاکید کرد: توقع و مطالبه مردم این است که سخنگوی دولت واقعیات کشور را به طور شفاف با جامعه در میان بگذارد. این به نفع دولت است و اعتماد بین مردم و دولت را نیز بیشتر می‌کند.
آشنا به تبلیغات و رسانه
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با لزوم تغییرات در دولت بیان کرد: این فرصت مناسبی برای رئیس‌جمهور است که مطالبات مردم را بر آورده کرده و از این طریق آرامش و ثبات را به دولت بازگرداند. اسماعیل گرامی مقدم به «آرمان» گفت: زمانی که وزارتخانه‌های اقتصادی بدون وزیر است یا افرادی معرفی می‌شوند که مطالبات جامعه را پیگیری نمی‌کنند، قطعا نخواهند توانست دولت را از پیچ و خم‌های موجود رهایی بخشند. سخنگوی حزب اعتماد ملی در خصوص انتخاب سخنگوی دولت افزود: انتخاب سخنگوی دولت باید خارج از حیطه دولت بوده و فردی انتخاب شود که حوزه تخصصی او رسانه و سخنگویی باشد؛ با مسائل رسانه، تبلیغات و دولت آشنایی داشته باشد و تمام وقت خود را به این امر بگذراند. وی تصریح کرد: اگر وزیر یا معاونی بخواهد به سخنگویی گمارده شود به دلیل مشغله نخواهد توانست به نحو احسن ایفای نقش کند.
حمایت دوطرفه
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با تغییرات در دولت اظهار کرد: با توجه به رویکرد رئیس‌جمهور که خواسته اصلاح‌طلبان پشتش را خالی نکنند و حمایت کنند، این حمایت باید دو جانبه باشد و امکان بروز و ظهور استعداد‌های اصلاح‌طلبانه در دولت را نیز بدهند. محمد صادق جوادی حصار به «آرمان» گفت: اگر این اراده جدی‌تر شود و دولت بخواهد از معضلات پیش رو سلامت عبور کند، باید از وزرای موفقی مثل آقای طیب‌نیا، وزیر سایق اقتصاد که سابقه کار داشته‌اند استفاده شود. وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد در حد همین چند مهره درون دولت تغییرات انجام دهد اتفاق خاصی نخواهد افتاد.