صاعقه و سیل؛ باز هم غافلگیری

«تغییر اقلیم باعث خشکسالی می‌شود، یعنی باران نمی‌بارد، اما ناگهان سیل می‌بارد. سیلی که نه‌تنها هیچ ‌فایده‌ای ندارد، بلکه خسارت هم وارد می‌کند. خشکسالی مداوم جزو ویژگی‌های تغییر اقلیم است و این سیل‌ها در حدی نیستند که بتوانند شرایط را تغییر بدهند.» این اظهارنظرات بهلول علیجانی، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه خوارزمی است که چندی پیش اعلام شد. مساله‌ای که نشان می‌دهد وضعیت به‌گونه‌ای است که قابل پیش‌بینی است، یعنی مسئولان می‌توانند با بررسی وضع موجود با اقدامات راهبردی شدت تلفات حوادث را کاهش داده و آن را سر و سامان دهند، اما دریغ از آنکه این اتفاق رخ دهد. با این حال وقت آن رسیده که متولیان امر برای این مهم چاره‌اندیشی کنند تا حکایت مدیریت بحران نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشد.
خسارت ۱۰۰‌میلیاردتومانی بارندگی‌های رامسر
بارش شدید باران که از عصر روز جمعه در مازندران شروع شد، همچنان ادامه دارد و باعث بروز خسارات به بخش‌‌های مختلف در سطح استان شده است. بر اساس برآورد هواشناسی در این مدت رامسر با ثبت 240 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشت. فرماندار شهرستان رامسر اعلام کرد: بر اساس برآورد اولیه، بارندگی شدید 100‌میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت وارد کرد. محمد آزاد با اشاره به بی‌‌‌سابقه‌بودن حجم آبگرفتی و طغیان رودخانه‌ها در 50 سال اخیر در این منطقه اظهار کرد: بر اثر جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌‌ها بیش از 10 واحد مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها 100‌درصد تخریب و بنا بر گزارش‌های دریافتی 500 واحد مسکونی این شهرستان نیز به‌دلیل آبگرفتگی دچار خسارت شدند. به گزارش ایرنا، او تاکید کرد: میزان دقیق خسارات وارده به بخش‌‌های مختلف زیربنایی این شهرستان بعد از قطع بارندگی و فروکش کردن سیلاب از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.
دستورات ویژه جهانگیری به‌استانداران گیلان و مازندران


معاون اول رئیس‌جمهور بر بسیج همگانی و به‌کارگیری همه امکانات و نیرو‌های ستاد مدیریت بحران در استان‌های مازندران و گیلان به منظور کمک‌رسانی و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها و شبکه خدمات شهری تاکید کرد. اسحاق جهانگیری در تماس‌‌‌های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان، با اطلاع از آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیل در این دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی برای رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومان و خسارت‌‌ دیدگان شد. به گزارش ایلنا، معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهور همچنین با ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، مصدومان و خسارت‌ دیدگان از استاندار و سایر مدیران استان‌های مازندران و گیلان خواست با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های استان و نیز استان‌های همجوار، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در جهت رفع آبگرفتگی معابر و مدیریت اوضاع تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی انجام دهند.
عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به سیل و صاعقه در استان مازندران به خبرنگار «آرمان» می‌‌گوید: پنج نفر در حوادث سیل در مناطق شمالی کشور جان خود را از دست دادند. مرتضی سلیمی پیرامون اقدامات جمعیت هلال‌احمر استان گیلان می‌‌افزاید: عملیات امداد و نجات در سطح استان گیلان از ساعت 16 مورخ 13/7/97 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این حادثه 12 شهرستان متاثر هستند و تعداد روستاهای تحت پوشش 68 مورد است. او بیان می‌کند: آمار حادثه‌دیدگان تحت پوشش‌هزار و 932 نفر، تعداد خانوار، 541 خانوار، تخلیه آب منازل، 369 باب، نجات و انتقال افراد به نقاط امن، 172 خانوار، نیروهای عملیاتی، 325 نفر، تعداد تیم عملیاتی، 65 تیم است. از او پیرامون ناوگان ترابری و تجهیزات به‌کارگیری شده می‌پرسم که می‌گوید: 16 دستگاه آمبولانس، 31 خودرو کمکدار سبک، سه تیم آفرود داوطلب با استفاده از 10 خودرو به کار گرفته شده‌اند. جمع خودروها 57 دستگاه و موتور پمپ آب، 65 دستگاه است. همچنین سه فروند قایق و شش قایق کمکی و داوطلب نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سلیمی پیرامون حوادث سیل و آبگرفتگی مربوط به سطح استان مازندران می‌گوید: 15 شهر دچار آبگرفتگی هستند و 183 خانوار و 817 نفر امدادرسانی شده‌اند. رئیس سازمان امداد و نجات اضافه می‌کند: تعداد نیروهای امدادی-عملیاتی و تعداد تیم‌های عملیاتی هر کدام 55 نفر و تعداد کل نیروهای عملیاتی 289 است. همچنین هفت دستگاه آمبولانس، 50 دستگاه خودرو کمکدار سبک، یک دستگاه خودرو نجات تیپ یک و دو و 74 دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش مورد استفاده قرار گرفته است. او اضافه می‌‌کند: تعداد خودروهای رهاسازی شده نیز 16 دستگاه است.
اکیپ‌هایی را برای مدیریت سیل
مهر 97، نماینده صومعه‌ سرا در مجلس گفت: ده‌ها خانه در اثر سیل ویرانگر از بین رفته است و کشاورزان دچار خسارت شده‌اند. ستاد مدیریت بحران به این مورد توجه کند و اکیپ‌هایی را به منطقه اعزام کند. کاظم دلخوش، گفت: متاسفانه مجلس مسئولیت مدیریت ستاد بحران را به وزارت کشور و پول را به سازمان برنامه و بودجه داد، با این کار یک دوگانگی در عمل و اجرا به وجود آمده است. او ضمن تشکر از استاندار گیلان که قرار است فردا به صومعه سرا برود، گفت: لازم است که وزارت نیرو نیز درباره ساماندهی رودخانه‌ها و مسیرهایی که سیل آنها را دچار آسیب کرده، توجه بیشتری داشته باشد. به گزارش ایسنا، دلخوش در پایان اظهار کرد: فصل برداشت برنج به پایان رسیده است. از دولت و از وزارت صنعت می‌خواهیم که در ارتباط با واردات برنج توجه کافی را داشته باشند و به کشاورزان عزیز ضربه نزنند. با توجه به اینکه بودجه سال ۹۸ را در پیش داریم در مورد بیمه کشاورزان توجه بیشتری صورت گیرد.
مشکل مدیریت قبل از بحران داریم
رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس پیرامون مناطق سیل‌زده مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «آرمان» می‌گوید: ما مشکل مدیریت بحران نداریم. مشکل مدیریت قبل از بحران داریم. مهرداد لاهوتی می‌افزاید: برای مثال متولی رودخانه‌های کشور سازمان آب و فاضلاب و وزارت نیرو است. این در حالی است که آب رودخانه مسیر خود را طی می‌کند و باید به این رویداد طبیعی توجه کنیم. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، همیشه استان‌های شمالی بحران خاص خود را دارند و باید به این مساله دقت کنیم. لاهوتی اظهار می‌کند: هرچند میزان بارندگی در استان‌های شمالی طی روزهای اخیر بالا بوده است، اما تاکنون وزارت نیرو در مورد نگهداری و ساماندهی تجاوز به حریم رودخانه‌‌ها اقدام مناسبی انجام نداده است. این در حالی است که باید قبل از بروز رخدادهای طبیعی به پیشگیری حوادث احتمالی اقدام کنیم.