سهم پست در آگاهي بخشي


1463671_696.jpgفاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

پيام و پيام‏رساني به‏عنوان يک نياز اجتماعي، از آغاز زندگي شهرنشيني، همواره مطرح بوده و پست به‏منزله تأمين‏کننده اين نياز، از ديرباز نقش تعيين‏کننده‏اي در زندگي اجتماعي انسان داشته است. بي‌گمان يکي از اهداف تعيينِ عنوان روزجهاني پست، آگاهي بخشيدن به آحاد جامعه از نقش اين نهاد خدمتگزار در زندگي روزمره آنان و سهم آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورهاست. اين شبکه عظيم انساني در ميهن

ما به دليل برخورداري از کارکناني متعهد و دلسوز با ارائه خدمات متنوع، روزآمد و فراگير و بهره‌مندي تمامي‌اقشار جامعه از آن به يکي از مردمي‌ترين سازمان‌هاي ارتباطي کشور تبديل گشته و دليلي روشن بر حضور موثر، توانمند و باکيفيت پست در عرصه تعاملات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي کشور است. امروزه شبکه‌هاي پستي به عنوان گسترده‌ترين شبکه ارتباطات فيزيکي در کشورهاي پيشرفته دنيا با عرضه خدمات مختلف پستي متکي بر فن‌آوري‌هاي نوين ارتباطي، موفق شده‌اند متناسب با نيازهاي جامعه خود، به بهترين نحو خدمات عمومي‌را گسترش دهند. ساختار اصلي اين صنعت را، نيروي انساني تشکيل مي‌دهد و در اين بين اعتماد و اطمينان خاطر مردم به کارکنان پست، پشتوانه‌اي محکم براي اين شبکه به شمار مي‌رود که هيچ سازمان و يا دستگاهي تاکنون از آن برخوردار نبوده است.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تحولي عظيم در صنعت پست ايران روي داد و فعاليت‌هايي در بخش‌هاي مختلف پست از جمله بهره‌برداري از خدمات جديد پستي، ارتقاي کمي‌و کيفي خدمات، حذف ساختار سنتي پست و اجراي مکانيزاسيون و اتوماسيون شبکه پستي صورت گرفت. شرکت پست به منظور تحقق سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي گسترش خصوصي سازي، توسعة رقابت‌پذيري و آزادسازي فعاليت‌هاي پستي، بسترسازي مناسب براي حضور و مشارکت فعال بخش غيردولتي و تعاوني را در زمره اولويت‌هاي اساسي خود قرار داده است.

گرچه خدمات پستي کشورمان کماکان با معيارهاي کنوني اتحاديه پستي جهاني و ساير کشورهاي توسعه يافته در زمينه خدمات پستي فاصله دارد، لکن با نگاه به افق‌هاي دوردست و پررنگ‌‌تر نمودن نقش فناوري در ايجاد خدمات مطلوب‌تر مي‌تواند اثرگذاري بيشتري در کليه شئونات اقتصادي و اجتماعي جامعه داشته باشد.

پست در بسياري از کشورها عامل تحولات عظيمي‌بوده که نقش بي بديلي درجامعه ايفا مي‌کند و بر همين اساس ايجاد و توسعه زيرساخت‌ها، تلاش براي کسب بازارهاي جديد، بهره مندي از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بخش خصوصي، حرکت درجهت تأمين نيازها و خواسته‌هاي مردم و آموزش در رده‌هاي مختلف سازماني همواره بايد در دستور کار مسئولين شرکت پست قرارگيرد. همچنين مسئولان و برنامه ريزان صنعت پست بايد به جبران عقب ماندگي‌هاي گذشته پرداخته و با خلاقيت و نوآوري، برسرعت حرکت به سمت پست نوين و ارائه خدمات جديد با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين بيافزايند.

خوشبختانه طي چند سال اخير، با ايجاد تغييرات اساسي درساختار سازماني و ارائه سرويس‌ها و خدمات مبتني بر فناوري در پست تا حدود زيادي مشکلات را پشت سرگذاشته و به ثبات نسبي دست يافته است. با وجود توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بالاي اين صنعت مهم ارتباطي و جايگاه والايي که داراست، هنوز بسياري از خدمات همچنان به صورت بالقوه باقي و نامکشوف باقي مانده که لازم است با برنامه‌ريزي اصولي و منسجم، نيازهاي عمومي‌و الگوهاي جوامع پستي موفق را شناسايي کرده، با بومي‌سازي آن، خدمات پستي نوين را در همه جا و براي همه سطوح جامعه ايجاد و گسترش داد.