دسته بندی صادرکنندگان چک در 5 رنگ

بانک مرکزی، از امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک های جدید، از طریق پیامک خبر داد که بر این اساس، این وضعیت با پنج رنگ به متقاضی اعلام می شود.به گزارش پایگاه اینترنتی بانک مرکزی، این بانک اعلام کرد که هموطنان از این پس می توانند با ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی با سرشماره 701701، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک، مطلع شوند. طبق این اعلام، محتوای پیامک باید به صورتی که در داخل پرانتز ذکر می شود و از چپ به راست، به شماره 701701 ارسال شود:
(شناسه استعلام16 رقمی*1*1).
طبق اعلام بانک مرکزی، پس از ارسال پیامک به شرح فوق، نتیجه به صورت رتبه بندی و بر اساس یکی از رنگ های زیر اعلام می شود:
وضعیت سفید: یعنی صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.


وضعیت زرد: یعنی صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت نارنجی:‌ یعنی صادرکننده چک دارای دو تا چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قهوه ای: یعنی صادرکننده چک دارای پنج تا 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قرمز: یعنی صادرکننده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
توضیحات تکمیلی درباره استعلام سابقه صادرکننده چک
بانک مرکزی همچنین، نکات زیر را برای استعلام صادرکننده چک اعلام کرده است:
* هزینه هر استعلام موفق 3500 ریال است.
*  هزینه دریافت شده، ارتباطی با تعداد پیام های پاسخ ارسال شده برای درخواست کننده استعلام ندارد.
*لازم است متن ارسالی برای استعلام بدون هیچ گونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده به سامانه ارسال شود.
*  تمامی پیامک های اطلاع رسانی در خصوص استعلامات ارسال شده فقط با سرشماره 701701  به کاربران اطلاع رسانی می شود. بر این اساس ضروری است کاربران محترم در کنترل سرشماره پیامک های دریافتی دقت لازم را داشته باشند.
*هم اکنون از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل دریافت است.
*چنان چه درخواست کننده استعلام، قبل از تکمیل عملیات استعلام به استعلام های متعدد اقدام کند، نتیجه ارسال شده مربوط به آخرین شناسه استعلام  خواهد بود.
* در صورتی که به هر دلیل اعم از به روزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان 15 دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود، نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد و کاربران می توانند در مقاطع زمانی بعدی برای استعلام اقدام کنند.
*در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در بانک مرکزی، امکان استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ..... قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می شود.
* در خصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
هزینه استعلام 350 تومان است  یا 500 تومان؟
اگر چه بانک مرکزی هزینه استعلام موفق را 350 تومان اعلام کرده است اما هم اینک قبل از اعلام نتیجه استعلام، پیامکی با این مضمون برای متقاضی ارسال می شود: «شما درخواست استعلام چک از سامانه صیاد با هزینه 500 تومان را داده اید. برای ادامه عدد 5 را ارسال کنید». بنابراین مغایرت هزینه کسر شده با اعلام بانک مرکزی نیاز به توضیح این بانک دارد. مشاهدات خراسان همچنین حاکی از آن است که برای استعلام، باید اعداد ذکر شده در درخواست پیامکی را به صورت لاتین درج کرد.