طرح مطهری درباره تلویزیون خصوصی

آرمان: پس از انتقادات بسیاری که از سوی جامعه و مردم و همچنین نمایندگان مجلس به صداوسیما وارد شد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند طرحی را در دست بررسی قرار دهند که نحوه اداره، نظارت و بودجه این سازمان وضعیت مشخصی به خود بگیرد. یکی از انتقاداتی که نسبت به صدا و سیما طرح می‌شود درباره رویکرد این سازمان به جناح‌های سیاسی کشور و نیز نوع مواجهه آن با دستاوردهای دولت یازدهم است. پیش از این، طرحی در مجلس هشتم مطرح شد، اما به‌نتیجه مشخصی منجر نشد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح‌های مطرح ‌شده در مجلس از جمله نحوه اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما گفت: طرحی که چند سال پیش در مجلس هشتم مطرح شد، از کارایی مناسبی برخوردار نبود و به موضوعاتی مانند اختلافات صداوسیما با وزارت ارتباطات، خط مشی این سازمان و غیره پرداخته بود، در حالی که به عنوان مثال در حوزه خط‌مشی رسانه ملی قانون وجود دارد و نیاز مجددی به طرح این موضوع نبود.
راه‌اندازی تلویزیون خصوصی در ایران؟
بحث دیگری که مطرح است بحث تلویزیون خصوصی است. راه‌اندازی تلویزیون خصوصی در ایران یکی از فعالیت‌های جذابی بوده که حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز برخی در پی‌ آن بودند اما در دو دهه اخیر و با رشد تکنولوژی، پیگیری‌ برخی اشخاص و جریان‌های شناخته شده برای راه‌اندازی تلویزیون خصوصی از طریق سیگنال‌های مخابراتی یا در بستر اینترنت رو به فزونی نهاده است. هرچه سرعت رشد تکنولوژی بیشتر می‌شود و راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی سهل‌الوصول‌تر از گذشته می‌شود، میزان مطالبه برای شکل‌گیری شبکه‌های خصوصی بیش از پیش خواهد شد و به نظر می‌رسد در کمتر از یک دهه آینده، راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیون خصوصی به یک مطالبه عمومی و چالشی جدی برای مسئولان صداوسیما بدل شود. برخی حقوقدانان نیز در این مورد اظهار نظرهایی داشته‌اند. بسیاری از آنها معتقدند اگر به افراد اجازه داده شود که رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور ایجاد کنند، آنها نیز تابع قواعد داخلی خواهند بود و این افراد خطوط قرمزی خواهند داشت و با اتکا به این خطوط قرمز در مسیر خود حرکت می‌کنند. اما اگر این رادیو و تلویزیون بیرون از مرز‌ها فعالیت کند، بدون رعایت هیچ خط قرمزی هرآنچه را که بخواهند عنوان می‌کنند و به همین علت کسانی که قرص و محکم ایستاده‌اند و می‌گویند که رادیو و تلوزیون باید دولتی باشد اشتباه می‌کنند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جدید اداره سازمان صداوسیما که از سوی خود او نیز مطرح شده، خلاصه‌تر و مفید‌تر از طرح قبلی است، گفت: طرح مذکور شامل اداره و نظارت بر صداوسیما است و تکلیف رئیس رسانه ملی، شورای نظارت بر صداوسیما، برخی روابط مالی، رادیو و تلویزیون خصوصی و غیره را مشخص کرده است.
نظر روسا‌ی پیشین صداوسیما اخذ شده است


گاهی شنیده می‌شود که برخی افراد به این طرح جدید مجلس انتقاد می‌کنند که چرا با افرادی که تخصص دارند، مشورت نشده است، اما علی مطهری با رد این انتقادات و اظهار نظرها تاکید می‌کند که با بسیاری از متخصصان این حوزه مشورت شده است. علی مطهری در این خصوص ادامه داد: «برای تدوین طرح جدید اداره سازمان صداوسیما با برخی روسای قبلی این سازمان مشورت شده و نظرات آنها اخذ شده است». بحث دیگری که در این زمینه مطرح است، این است که چرا مجلس دهم همان طرحی را که در مجلس هشتم مورد بحث قرار گرفت، رفع ایراد نکرد و دست به تهیه طرحی جدید زد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اتفاقا برخی مواد خوب طرح گذشته نیز در طرح جدید ذکر شده است؛ البته می‌توان در زمان بررسی طرح مذکور در کمیسیون موارد دیگری را در آن گنجاند.
ابهام قانونی در مورد صداوسیما
بنا به گفته کارشناسان،در بحث تلویزیون‌های خصوصی و همچنین نحوه مدیریت صداوسیما، ایرادات قانونی وجود دارد که باعث می‌شود ابهاماتی در این زمینه به وجود بیاید. مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی بخش‏ دولتی‏ شامل‏ کلیه‏ صنایع بزرگ‏، صنایع مادر، بازرگانی‏ خارجی‏، معادن‏ بزرگ‏، بانکداری‏، بیمه‏، تامین‏ نیرو، سدها و شبکه‏‌های بزرگ‏ آبرسانی‏، رادیو و تلویزیون‏، پست‏ و تلگراف‏ و تلفن‏، هواپیمایی‏، کشتیرانی‏، راه‏ و راه‏‌آهن‏ و مانند اینهاست‏ که‏ به‏ صورت‏ مالکیت‏ عمومی‏ و در اختیار دولت‏ است که به منزله عدم امکان خصوصی‌سازی صداوسیما است. همچنین بر اساس اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، در صداوسیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، آزادی‏ بیان‏ و نشر افکار با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور باید تامین‏ گردد. نصب‏ و عزل‏ رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ با مقام‏ معظم رهبری‏ است‏ و شورایی‏ مرکب‏ از نمایندگان‏ رئیس‏‌جمهور و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ (هر کدام‏ دو نفر) ‏ بر این‏ سازمان‏ نظارت خواهند داشت‏. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بعد از بازنگری قانون اساسی، هم اکنون صداوسیما برای اداره شدن قانون ندارد، یادآور شد: در گذشته برای اداره رسانه ملی شورای سرپرستی و مدیرعامل وجود داشت، اما بعد از تغییر قانون اساسی این موضوع تبدیل به رئیس شد که از سوی رهبری نصب می‌شود.