پاکدستان را به شورای شهر بفرستید!

آرمان: ۹ اصلاح‌طلب مطرح و شناخته‌شده که سهم مهمی در دولت اصلاحات و تئوریزه‌کردن مفهوم اصلاح‌طلبی در جامعه داشتند، روزگذشته خطاب به اعضای شورای عالی سیاستگذاری نوشتند: «پاکدستان را به شورای شهر بفرستید». شورای عالی سیاستگذاری این روزها مسئولیت سنگینی را در آرایش لیست جریان اصلاحات در انتخابات شورای شهر برعهده دارد. این شورا بعد از حصول وحدت میان احزاب و شخصیت‌های ملی شاخصه‌های علمی و سیاسی مدنظر و لازمه اداره شهرها را تعیین کرد و این روزها بعد از اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ها در حال انطباق افراد تایید صلاحیت شده با معیارهای تعیین شده است؛ معیاری که بر اساس آن قرار است یک لیست تخصصی و البته سیاسی به بدنه اجتماعی اصلاحات معرفی شود. در این نامه خطاب به رئیس شورای عالی اصلاحات آمده است: جناب آقای دکتر محمدرضا عارف و اعضای محترم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان. احتراما، لازم می‌دانیم از کار دشوار و تاثیرگذار هیات رئیسه و اعضای محترم آن شورا در امر ساماندهی نظرها و تجمیع آرای تشکل‌ها و شخصیت‌های حقیقی اصلاح‌طلب در جریان انتخابات گذشته مجلس و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تقدیر و تشکر کنیم. همان گونه که استحضار دارید یکی از شعارهای اصلی جریان اصلاحات از ابتدا تاکنون شفافیت، پاکدستی و مبارزه با هر گونه رانت‌جویی، ویژه‌خواری و سوءاستفاده یا بهره‌برداری شخصی دولتمردان و مسئولان در دستگاه‌های دولتی و عمومی از مناصب و موقعیت‌هایی بوده است که مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛ امری که رئیس دولت اصلاحات مکررا بر آن تاکید کرده‌اند.
حساسیت مبارکی در افکارعمومی شکل گرفته
این ۹ اصلاح طلب شناخته شده نوشته‌اند: این موضوع برای افرادی که در جایگاه خطیر عضویت در مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار می‌گیرند و خود باید به عنوان امین مردم ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مانع از تخلف آنها به شمار روند اهمیتی مضاعف می‌یابد. متاسفانه عملکرد برخی از اعضای شوراهای شهر در ادوار گذشته به نحوی بوده که به اعتماد مردم لطمه وارد کرده است و شورای شهر تهران نیز، در دوره اخیر، از این آفت مصون نبوده است. در حال حاضر به یمن امکانات ارتباطی و اطلاع‌رسانی پیشرفته و نوین سطح آگاهی‌های عمومی به نحو قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و حساسیت مبارکی در افکار عمومی شکل گرفته است که مسئولیت مراجع تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان و نیز عملکرد منتخبان جبهه اصلاحات را زیر ذره‌بین شفافیت و پرسشگری و پاسخگویی گریزناپذیر قرار می‌دهد؛ پدیده مبارک و ارزشمندی که در صورت بی‌توجهی به آن سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات آسیب جدی خواهد دید و اعتماد عمومی به مراجع تصمیم‌گیری و اعتبار آنان را به شدت خدشه‌دار خواهد ساخت.
رانت‌خواران برای راهیابی ولع دارند


در ادامه این نامه آمده: به خوبی اطلاع دارید و مستمرا شاهد هستید که آنانی که در گذشته از مواهب و رانت‌های نامشروع بهره‌مند بوده‌اند یا برای آینده به آن طمع دارند معمولا بیش از دیگران برای راهیابی به مراکزی همچون شورای شهر حرص و ولع نشان می‌دهند و برای رسیدن به آن به هر دری می‌زنند. اینک شورای عالی سیاستگذاری در جایگاه تعیین نامزدهای پیشنهادی شورای شهر و معرفی آن به مردم قرار گرفته است و مردم با اعتماد به این جریان سیاسی- اجتماعی به افرادی که این شورا توصیه می‌کند رای می‌دهند، و اگر خدای ناکرده فرد یا افرادی از مجموعه معرفی‌شده در گذشته عملکرد شفاف و بی‌شائبه‌ای نداشته باشد یا در صورت انتخاب در آینده انحرافی اقتصادی یا سیاسی پیدا کند، لطمه جدی به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد خواهد شد و شورای سیاستگذاری در قبال آن مسئول خواهد بود و باید پاسخگو باشد، کما اینکه این پرسش در مورد کسانی که در گذشته با اعتبار و رای اصلاح طلبان وارد شورای شهر شدند و در شورا عملکردی خلاف رویکرد اصلاحات داشتند به طور جدی مطرح است و نیاز به علت‌یابی و پاس‌گویی دارد. در پایان نامه تاکید شده: طبعا کسی انتظار عصمت از تصمیم‌گیران ندارد ولی باید همواره توجه داشت که روابط و رودربایستی‌ها باعث کمرنگ شدن شرط لازم و بی‌چون و چرای پاکدستی و امانتداری نگردد. در پایان خود و همگان را به این دستور الهی یادآور می‌شویم که «ان‌ا... یامرکم ان توءدوالامانات الی اهلها» و برای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مسئولیت خطیری که بر عهده دارند آرزوی توفیق داریم.