علیرضا صدقی «احمدی‌نژاد»؛ فرصت یا تهدید

بدون تردید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران توانسته تا مرحله ثبت‌نام نامزدهای جریان‌های مختلف و جناح‌های فعال کشور، رکورد متنوع‌ترین آرایش سیاسی ـ انتخاباتی را از آن خود کند.
طیف‌های مختلفی که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، هر یک گروهی از بدنه فعالان سیاسی کشور را نمایندگی می‌کنند.
از هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به این سو، دسته‌بندی‌ها و ریزجریان‌های متعددی در بدنه سازمانی اصول‌گرایان به وجود آمد؛ دسته‌بندی‌هایی که هنوز هم ادامه دارد و اصول‌گرایان پس از آن انتخابات نتوانستند نسبت به ترمیم آن اقدامی جدی داشته باشند. از دیگر سو، اصلاح‌طلبان هم بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 دچار همین تنوع و تکثر در ریزجریان‌ها شدند. با این تفاوت عمده که شاید اصلاح‌طلبان به دلیل دور شدن از ماشین قدرت توانستند با بازیابی خود، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم، با بخشی از اصول‌گرایان و اعتدالیون ائتلاف کنند و شاهد پیروزی‌های چشم‌گیر انتخاباتی باشند.
موثرترین جریان‌های حاضر در این دوره را می‌توان در چهارگانه‌ای تعریف‌شده و شناسنامه‌دار مشاهده کرد. اصلاح‌طلبان مستقل، اصلاح‌طلبان طرفدار ائتلاف با اعتدالیون و بخشی از اصول‌گرایان، اصول‌گرایان متمایل به وحدت و اصول‌گرایان مستقل، عمده گروه‌هایی هستند که هر یک نامزد یا نامزدهایی را برای احراز پست ریاست جمهوری وارد عرصه انتخابات کرده‌اند.


در این میان جریان پنجمی شکل گرفته که برخلاف گذشته نه پایگاهی در بدنه اصول‌گرایی دارد و نه رنگی از اصلاح‌طلبی در خود داشته است. «بهاری»ها یا «احمدی‌نژادی»ها نزدیک‌ترین عناوینی است که به لحاظ مفهومی می‌توان برای این گروه در نظر گرفت. هرچه دیگر جریان‌ها، بر ساختارها و سازماندهی‌های ستادی و انتخاباتی توجه دارند، «احمدی‌نژادی»ها بر شخص و ظرفیت‌های فردی تمرکز دارند. شکی نیست که «احمدی‌نژاد» و وابستگان او چهره‌های امتحان پس داده‌ای هستند که نشان داده‌اند روش‌های قمارهای سیاسی را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند
«از آب کره بگیرند».
شخص «احمدی‌نژاد» این موضوع را در عدم تمکین به توصیه‌ها و نصیحت‌های مشفقانه نشان داده و از دوره دوم زمامداری‌اش به عنوان رئیس جمهوری ایران تاکنون، به هیچ توصیه و نصیحتی عمل نکرده است. با این همه توانسته علیرغم این بی‌توجهی‌ها به حیات سیاسی خود ادامه داده و بر بخشی از بدنه جامعه تاثیر داشته باشد. او امروز با تکیه بر همین ظرفیت‌ها، بازی تازه‌ای را آغاز کرده و بر سر زندگی و آینده سیاسی خود قمار می‌کند. نباید فراموش کرد که دولت‌های او همواره مورد انتقاد گروه‌های مختلف سیاسی بوده است. این انتقادها به ویژه پس از دولت دوم «احمدی‌نژاد» (دولت دهم) بخش‌های مختلفی از اصول‌گرایان را هم در بر گرفت. جالب آن‌که «احمدی‌نژاد» هرگز درصدد پاسخگویی به این انتقادها برنیامد و این فرصت تاکنون فراهم نشده است.
فارغ از این مسائل، می‌توان به حضور «احمدی‌نژاد» در انتخابات به مثابه یک فرصت طلایی نگریست. فرصتی که شاید در هیچ کنش سیاسی دیگری امکان ظهور و بروز نمی‌یافت. این فرصت از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست این‌که در صورت تایید صلاحیت او می‌توان برای نخستین بار شاهد پاسخگویی «احمدی‌نژاد» به جدی‌ترین منتقدانش ـ آن‌هم به صورت مستقیم و رو در رو ـ بود. «احمدی‌نژاد» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ناچار خواهد بود تا در مناظرات تلویزیونی شرکت کرده و به پرسش‌های رقبای انتخاباتی خود پاسخ دهد. پرسش‌هایی که طی سال‌های گذشته همواره در ذهن بسیاری از آحاد جامعه وجود داشته و «احمدی‌نژاد» توانسته است با تکیه بر خلقیات خاص و شیوه رفتاری منحصربه‌فردش از پاسخ گفتن به آن‌ها طفره برود. از سوی دیگر، در صورت حضور جدی «احمدی‌نژاد» در این میدان انتخاباتی، عیار واقعی او آشکار می‌شود. به نظر می‌رسد جریان «بهاری»ها بیش از حد بر ظرفیت‌های اجتماعی خود تکیه دارند و مدعی ارتباط و تعامل با خیل کثیری از آحاد جامعه هستند. انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است تا وزن اجتماعی «احمدی‌نژاد» و وابستگان او روشن شود. اما اگر به هر دلیلی امکان حضور در عرصه رقابت از «احمدی‌نژاد» سلب شود، امکان شنیدن پاسخ‌های ـ احتمالاً شنیدنی ـ او از میان رفته و ادعای مردمی بودنش تا مدت‌ها تداوم خواهد یافت. لذا به نظر می‌رسد حضور «احمدی‌نژاد» در عرصه انتخابات بیش از آن‌که مخاطره‌آمیز و نگران‌کننده باشد، فرصت و امکانی تازه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
اسحاق جهانگیری مطرح کرد شرط استقبال از حضور نیروهای مسلح در اقتصاد گمانه‌زنی‌ها درخصوص تایید یا ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها ادامه دارد بهشت منتظر نامزدها معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری: وضعیت مدارای سیاسی مناسب نیست علیرضا صدقی «احمدی‌نژاد»؛ فرصت یا تهدید توصیه های ده گانه سازمان ملل به شهروندان جهان آیا ایرانیان سواد محیط زیستی دارند؟ ۹ جامعه شناس، اقتصاددان و صاحب نظر تربیتی و رسانه ای به کاندیداهای ریاست جمهوری نامه نوشتند اپوزیسیون ترکیه خواستار ابطال نتایج رفراندوم شد وضعیت فوق‌العاده در سرزمین آتاتورک دوره های آموزشی بازار سرمایه چقدر موفقیت آمیز هستند؟ مردم سر کلاس بورس رئیس قوه قضاییه: مشکل کثرت داوطلبان کاندیداتوری حل شود محمد هاشمی با تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها: کاندیدای اصلی جبهه اعتدال و اصلاح‌طلبان روحانی است لاریجانی در دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان: امنیت دریای خزر باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود پورمحمدی: ملت اجازه نمی‌دهد کسی که داوطلب شده کشور را تضعیف کند ناوگروه چهل و ششم راهی آب‌های آزاد شد