۹ جامعه شناس، اقتصاددان و صاحب نظر تربیتی و رسانه ای به کاندیداهای ریاست جمهوری نامه نوشتند

مطالبات آموزش و پرورش از دولت دوازدهم
گروه جامعه – فریبا نباتی: بر اساس سند چشم انداز 1404 ایران باید رتبه اول را از نظر شاخص های آموزشی در خاورمیانه داشته باشد. هرچند آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان آموزش و پرورش نشان می دهد رتبه ایران در دنیا از نظر شاخص های آموزشی ارتقا یافته و رسیدن به اهداف سند چشم انداز ممکن است اما براساس پژوهش های سالانه موسسه تحقیقاتی لگاتوم این امر چندان هم محقق نشده است. این موسسه که همه ساله برخی مولفه های رفاهی کشورهای مختلف را بررسی می کند در سالهای 2012، 2013 و 2014 رتبه 57 آموزش را از میان 142 کشور به ایران اختصاص داد،
رتبه ای که یک سال بعد با هشت پله نزول مواجه شد.
رتبه 65 آموزش ایران درست یک سال بعد و در سال 2016 و در میان 149 کشور به 71 رسید. موضوعی که نشان می دهد با روندی که این حوزه در پیش گرفته است نه تنها رسیدن به نقطه مطلوب سند چشم انداز 1404 در زمان تعیین شده غیرممکن است بلکه سیستم آموزش ایران روند عقب گرد را در پیش گرفته.


رتبه کیفی آموزش ایران پایین تر از کشورهای همسایه
براساس آمارهای موسسات تحقیقاتی بین المللی ایران رتبه پایینی در کیفیت آموزش به خود اختصاص داده است. این مسئله زمانی بغرنج تر می شود که به گفته همین آمارها ایران نسبت به کشورهای همسایه نیز در جایگاه پایین تری قرار دارد. براساس آماری که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال 2015 منتشر کرده است در رتبه بندی مدارس در میان 76 کشور ایران رتبه 51 را دارد، این در حالی است که ترکیه با رتبه 41 و ترکمنستان با رتبه 50 بالاتر از ایران قرار گرفته اند.
مطالبه گری راهی برای گره گشایی
کارشناسان حوزه آموزش بارها عنوان کرده اند نظام آموزشی ایران، در حال بازتولید وضع موجود است. آنها می گویند در این نظام آموزشی ناکارآمد، سیستم آموزش دچار عقب گرد شده که در نتیجه آن دانش آموزان و آینده سازان ایران فرسوده می شوند.
اما این تنها دانش آموزان نیستند که از این وضعیت رنجور می شوند و این تنها سیستم آموزشی نیست که در رقابت با جهان جا می ماند بلکه این موضوع سرنوشت همه کشور را تغییر خواهد داد، چرا که بدون تردید یکی از محورهای اصلی رشد و توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر کشوری سیستم آموزش آن است. آینده کشور در گرو اصلاحات در سیستم آموزش کشور است و یکی از راه های گره گشایی از مشکلات و اصلاح روند معیوب مطالبه گری از سوی کارشناسان است. از همین رو 9 تن از فعالان علمی، تربیتی و رسانه ای کشور نامه ای به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشته و از آنها خواسته اند برنامه های خود درباره آموزش و پرورش را اعلام کنند. در متن این نامه که عصر ایران منتشر کرده است این فعالان با طرح 5 پرسش کلیدی از کاندیداها خواسته اند رویکرد و برنامه خود را در خصوص نهاد ملی، زیربنایی و استراتژیک آموزش و پرورش ارائه کرده تا امکان مقایسه و انتخاب آگاهانه تری برای افکار عمومی به ویژه جامعه فرهنگیان، خانواده های دانش آموزان و میلیون ها مخاطب مستقیم و غیر مستقیم نظام تعلیم و تربیت فراهم شود.
آموزش و پرورش اولویت چندم دولت شما خواهد بود؟
پرسش های مطرح شده از سوی این فعالان به این شرح است؛ بنا به مطالعات جهانی و تجربه کشورهای پیشرفته (اعم از جوامع اسلامی و غربی)، نمی توان کشور و دولتی را یافت که بدون توجه و تمرکز ویژه بر تعلیم و تربیت به جایگاه قابل قبولی در توسعه یافتگی رسیده باشد. باید به استحضار برسانیم بر اساس نتایج ارزیابی موسسات معتبر جهانی، رتبه کیفیت آموزشِ ابتدایی ایران در دنیا در جایگاه هفتادم، رتبه کیفیت مدیریت مدارس ایران در دنیا یکصدوهشتم و از نظر کیفیت کل سیستم آموزش، صدوسومین کشور جهان هستیم. لطفا به طور مشخص بیان بفرمایید آموزش و پرورش اولویت چندم دولت شما خواهد بود و برای تغییر بنیادیِ این نظام تربیتیِ فرسوده، کم تاثیر و نامتناسب با برنامه های توسعه کشور، چه تمهیدی اندیشیده اید؟ سالهاست بهره برداری های ابزاری و سیاسی بلای جان این نهاد زیربنایی شده و هنوز مشخص نیست در عالم واقعیت، نظام آموزشی کشور چه هدفی را دنبال می‌کند. مدارس به جای تربیت شهروند با اخلاقِ مسئولِ آگاهِ منتقدِ مشارکت جو به دستگاهی برای تربیت افرادی منفعل و پذیرنده تبدیل شده است. این وضعیت قطعاً تشکیل سرمایه انسانی آینده کشور را با چالش مواجه می سازد.دولت شما برای رویکردهای ضدتوسعه و خلاقیت ستیز حاکم بر مدارس کشور، چه تمهید و برنامه ای در نظر دارد؟
آموزش و پرورش، گسترده ترین دستگاه اجرایی کشور از حیث تملّک زمین و زیربنای مفید، و بزرگ ترین دستگاه اجرایی از نظر نیروی انسانی شاغل(معلمان شریف) و مستعدترین نهاد اجتماعی از لحاظ مدیریت طلایی ترین دوران عمر استعدادهای انسانی ایران است، با این وجود اما در اداره و تامین منابع ضروری خود همواره با کسری ها، عقب افتادگی و نارسایی های مزمن مواجه است. برنامه دولت جنابعالی برای شکوفایی اقتصاد آموزش و رفع مضیقه های مالی و نیز تحول در شیوه تربیت و گزینش معلم چیست؟ 
چه برنامه قاطعی برای پایان دادن به مافیای تست و کنکور در نظر دارید؟ 
نظام آموزش رسمی کشور به شدت تمرکزگراست و این تمرکزگرایی که هم در محتوای آموزشی و هم در ساختار مدیریتی اعمال می شود، مدرسه را از جامعه و مشارکت مردم دور ساخته و تعلیم و تربیت را از پیشرفت فرهنگی بازداشته به گونه ای که مهارت های ضروری و واقعیت های زندگی، بازتابی در برنامه درسی ندارد.این سیاستگذاری یکدست، متمرکز و بی انعطاف، نتیجه ای جز اتلاف دوره کودکی ندارد. از سویی وقتی سیستم آموزشی با زبانِ زمانه هماهنگ نیست، بهانه جولان موسساتی فراهم می شود که به بهانه جبران کاستی های نظام آموزش رسمی، شادابیِ کودکان و نوجوانان کشور را به تشویش و اضطراب می کشانند.جنابعالی چه سازوکاری برای افزایش کیفیت و تغییر سبک برنامه ریزی و مدیریت از رویکرد تجویزیِ محض به سوی افزایش آزادیِ عمل، مشارکت و انتخابِ یادگیرندگان و احترام به تفاوت های فردی آنان، و چه برنامه قاطعی برای پایان دادن به بساط قاتلان کودکی و مافیای تست و کنکور در نظر دارید؟ 
«آموزش و پرورش» موضوعی فراتر از یک وزارتخانه
جنابعالی قطعاً به نقش زیربنایی و حائز اهمیت دوره پیش از دبستان و سهم بزرگ این دوره در شکل گیری شخصیت انسان واقفید. در شرایطی که نه تنها نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته بلکه کشورهای منطقه نیز به سرمایه گذاری گسترده ای در دوره پیش از دبستان روی آورده اند، نظام آموزشی کشور، کمترین نسبتی با این دوره نداشته و شش سال نخست زندگی فرزندان ایران دچار بی برنامگی
است.
فرزندان ما رای نمی دهند اما از انتخاب ما سود و زیان خواهند دید. شما چه تمهیدی برای دوره حساس کودکی و پیش از دبستان که شالوده نظام شخصیتی و رفتاری آینده کشور را تشکیل می دهد، در نظر دارید؟ در پایان، امیدواریم در دولت شما «آموزش و پرورش» موضوعی فراتر از یک وزارتخانه باشد.
سایر اخبار این روزنامه
اسحاق جهانگیری مطرح کرد شرط استقبال از حضور نیروهای مسلح در اقتصاد گمانه‌زنی‌ها درخصوص تایید یا ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها ادامه دارد بهشت منتظر نامزدها معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری: وضعیت مدارای سیاسی مناسب نیست علیرضا صدقی «احمدی‌نژاد»؛ فرصت یا تهدید توصیه های ده گانه سازمان ملل به شهروندان جهان آیا ایرانیان سواد محیط زیستی دارند؟ ۹ جامعه شناس، اقتصاددان و صاحب نظر تربیتی و رسانه ای به کاندیداهای ریاست جمهوری نامه نوشتند اپوزیسیون ترکیه خواستار ابطال نتایج رفراندوم شد وضعیت فوق‌العاده در سرزمین آتاتورک دوره های آموزشی بازار سرمایه چقدر موفقیت آمیز هستند؟ مردم سر کلاس بورس رئیس قوه قضاییه: مشکل کثرت داوطلبان کاندیداتوری حل شود محمد هاشمی با تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها: کاندیدای اصلی جبهه اعتدال و اصلاح‌طلبان روحانی است لاریجانی در دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان: امنیت دریای خزر باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود پورمحمدی: ملت اجازه نمی‌دهد کسی که داوطلب شده کشور را تضعیف کند ناوگروه چهل و ششم راهی آب‌های آزاد شد