دوره های آموزشی بازار سرمایه چقدر موفقیت آمیز هستند؟ مردم سر کلاس بورس

گروه اقتصادی- مهشید خیزان: در سال‌های اخیر که بحث حضور عامه مردم در بازار سرمایه بیشتر شده، موضوع آگاهی بخشی نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده است. بنابراین به جز سازمان بورس و اوراق بهادار که در طول سال انواع کلاس‌های مختلف را برگزار می‌کند تا در زمینه‌های مختلف ازجمله اصول و فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس، حقوق سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سرمایه، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکالی، معاملات برخط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قراردادهای آتی سهام و قرارداد اختیار معامله، افرادی را که به بورس آشنا نیستند آگاهی بخشد، برخی موسسه‌های خصوصی و دولتی دیگری نیز اقدام به برگزاری انواع کلاس‌ها با حضور کارشناسان این بازار کرده اند.
یکی دیگر از اقداماتی که لازم است درخصوص آگاهی بخشی برای بازار سرمایه انجام شود، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این بازار و انواع سرمایه‌گذاری‌هاست. این موضوع که در دولت‌های قبل مورد توجه قرار نگرفته بود، خوشبختانه در دولت یازدهم مورد توجه سازمان بورس قرار گرفت و هر روز شاهد برگزاری استارت آپ‌ها و انواع کلاس‌ها برای این قشر هستیم. بنابراین سازمان بورس به ارائه انواع آگاهی بخشی‌ها به کودکان و نوجوانان نیز دریغ نکرده و نحوه سرمایه‌گذاری را به زبان ساده در دستورکار خود قرار داده است.
ازسویی باتوجه به اینکه بازار سرمایه، یکی از پرریسک ترین بازارها در کشور و دنیاست، بنابراین افراد لازم است به آموزش‌های مقدماتی اکتفا کرده و وارد این بازار شوند که درنهایت به احتمال زیاد به ضرر منتج خواهد شد. طبق آخرین آمار از بورس تهران، تا پایان سال 95 حدود 11 میلیون کد سهامداری در کشور ایجاد شده است. بنابراین ممکن است آموزش زیاد نیز تبعاتی هم به دنبال داشته باشد. مصداق این حرف را می‌توان در نمادهایی همچون «آکنتور»، «وبصادر» و ... مشاهده کرد که اغلب سهامدارانی این سهم را در زمان بسته شدن نمادها خریداری کرده بودند و حال با بسته شدن سهم به دلیل عدم تحلیل، درگیر زیان‌های هنگفت شدند.
بنابراین باتوجه به ریسک بالای بازار سهام، توصیه می‌شود که سازمان بورس و تمام نهادهایی که به آموزش بورس اقدام می‌کنند، به جز مقدمات بورس به آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق مختلف نیز بپردازند. درمجموع باتوجه به آنکه بازارهای موازی همچون سکه و ارز نیز جای افراد وارد به این بازار است، بورس نیز نباید همگانی شود. زمانی می‌توان به ضریب نفوذ بالای این بازار در کشور دست پیدا کنیم که بتوانیم افراد را به سمت درست هدایت کنیم.


تلاطم بازار سرمایه، فرصت سوزی نیست
بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران اما نظری مخالف درخصوص آموزش بورس به تمام افراد جامعه دارد و به «ابتکار» گفت: اگر بخواهیم به دلیل پرریسک و متلاطم بودن بازار سرمایه، فرصت آموزش را از افراد بگیریم، کار منطقی نیست. درحال حاضر ابزارهای نوین مالی چون معاملات آپشن، استقراضی و الگوریتم تریدینگ به این بازار اضافه شده و ابزارهای دیگر نیز در دست بررسی است، بنابراین لازم است افراد را به مسیر درست هدایت کنیم.
بهزادفر تاکید کرد: طبق تحقیقی، ضریب نفوذ سهامداران بالغ در آمریکا حدود 55 درصد برآورد شده که اگر بخواهیم
مقایسه ای در ایران انجام دهیم، این ضریب با 11 میلیون کد بورسی به حدود 0.01 درصد می‌رسد که نیاز به آموزش و آگاهی بخشی بیشتر را نشان می‌دهد.
امور اعضای کانون کارگزاران اضافه کرد: هر نهادی بخواهد می‌تواند با مجوز سازمان بورس به آموزش بپردازد. تنها
دغدغه ای که ایجاد می‌شود این است که افرادی که آموزش می‌دهند باید توانمند باشند که طبق آمارهای سازمان، این اتفاق در کشور رخ داده است. بهزادفر در پایان تاکید کرد: لزوما آموزش در بورس به معنای حضور افراد در این بازار نیست و باید این نکته را به افراد متذکر شد که با داشتن کد بورسی تنها نمی‌توان به خرید و فروش سهام شرکت‌ها پرداخت؛ بلکه انواع اوراق مثل اوراق خزانه اسلامی، اوراق تسهیلات مسکن و ... نیز برای خرید و فروش است. ازطرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز معمولا برای افراد با آگاهی کمتر است که در این کلاس‌ها امکان تاکید بیشتر روی آنهاست.
لزوم اشاعه فرهنگ بورسی
همانطور که شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران نیز گفته بود، در هر کشوری بازارهای مالی نیازمند اشاعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهام داری هستند و بر همین مبنا مهمترین هدف نمایشگاه بورس، بانک و بیمه موضوع فرهنگسازی است.
بنابراین درمجموع با توجه به اینکه مخاطبان این بازار متنوع هستند، لازم است مخاطبان دسته بندی شده و براساس ویژگی‌ها و میزان اطلاعات، بسته‌های آموزشی مختلفی به آنها ارائه
شود. ازطرفی سواد مالی، دانشی اولیه به شمار می‌رود که افراد برای حضور در بازارهای مالی به آن نیاز دارند. نکته دیگر اینکه برای ورود به بازار سرمایه باید نقشه راه جامع و اطلاعات کافی داشته باشیم تا افراد هوشیار و هوشمند وارد کارزار شوند تا دچار سردرگمی و خطای تصمیم گیری نشوند.
بنابراین در مرحله نخست کسانی که می‌خواهند وارد این بازار شوند یا خودشان باید تجربه لازم را داشته باشند و یا اینکه از تجربیات افراد با تجربه استفاده کنند. طبق تئوری‌های جدید برای تامین مالی در بازار سرمایه یا بانک، باید ببینیم اقبال مردم بیشتر به سمت بانک یا بازار سرمایه است که البته در کشورمان اقبال عمومی بیشتر به سمت بازار پول است.
سایر اخبار این روزنامه
اسحاق جهانگیری مطرح کرد شرط استقبال از حضور نیروهای مسلح در اقتصاد گمانه‌زنی‌ها درخصوص تایید یا ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها ادامه دارد بهشت منتظر نامزدها معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری: وضعیت مدارای سیاسی مناسب نیست علیرضا صدقی «احمدی‌نژاد»؛ فرصت یا تهدید توصیه های ده گانه سازمان ملل به شهروندان جهان آیا ایرانیان سواد محیط زیستی دارند؟ ۹ جامعه شناس، اقتصاددان و صاحب نظر تربیتی و رسانه ای به کاندیداهای ریاست جمهوری نامه نوشتند اپوزیسیون ترکیه خواستار ابطال نتایج رفراندوم شد وضعیت فوق‌العاده در سرزمین آتاتورک دوره های آموزشی بازار سرمایه چقدر موفقیت آمیز هستند؟ مردم سر کلاس بورس رئیس قوه قضاییه: مشکل کثرت داوطلبان کاندیداتوری حل شود محمد هاشمی با تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها: کاندیدای اصلی جبهه اعتدال و اصلاح‌طلبان روحانی است لاریجانی در دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان: امنیت دریای خزر باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود پورمحمدی: ملت اجازه نمی‌دهد کسی که داوطلب شده کشور را تضعیف کند ناوگروه چهل و ششم راهی آب‌های آزاد شد