هرمز شریفیان صدا و سیمای مخاطب گریز

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در ۳ دهه گذشته بارها مورد انتقاد اشخاص و گروه‌های داخلی از طیف‌های گوناگون قرار گرفته است. این انتقادها تا جایی پیش رفته که این سازمان عریض و طویل که مالک اصلی آن مردم ایران هستند، به «صدا و سیمای میلی» مشهور شده است.
آمارهای رسمی و غیر رسمی می‌گویند «برنامه 90» به تهیه‌کنندگی و اجرای «عادل فردوسی‌پور» پر مخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه تلویزیون ایران در پیش و پس از انقلاب بوده و هست. نکته تاسف‌آور این است که برخی مدیران نابغه صدا و سیما از آنجا که فرسنگ‌ها با رشته علوم ارتباطات، رسانه و در پی آن مخاطب‌شناسی، فاصله دارند، بارها در صدد زمین زدن و تعطیلی این برنامه بر آمدند. نخست در دوران ریاست دولت‌های نهم و دهم که نزدیکان و یاران غار آن رئیس دولت، قصد تعطیل کردن آن را داشتند و البته موفق نشدند، اما گویا تیم جدید مخالفان برنامه 90 این‌بار تیرشان به سنگ نخورده و اهتمام‌شان برای تعطیلی این برنامه، به‌بار نشسته است.
هرچند از بعد تحلیل رسانه‌ای، اشکالاتی به شخص فردوسی‌پور و بخش‌ها و قسمت‌هایی از این برنامه و اجرای او وارد است، اما در مجموع این برنامه با مخاطبان ده‌ها میلیونی‌اش در ایران و سراسر نقاط جهان، در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرده است.
مدیران رسانه‌ای در تمام دنیا به دنبال افرادی مانند مجری این برنامه می‌گردند تا برایشان برنامه بسازد و مخاطب جلب کند تا در عین حال بتوانند به منافع اقتصادی فراوان برسند که صدا و سیما البته در این بُعد و از قِبَل برنامه 90 به سودهای سرشار رسیده است.


حالا مدیران بی‌رقیب‌ترین دستگاه دولتی ـ حکومتی کشور، بدون در نظر گرفتن ریزش این مخاطبان، اراده کرده‌اند برنامه 90 را «حذف» کنند. معلوم نیست گیرندگان این تصمیم برای جایگزینی چنین برنامه‌ای چه تمهیدی دارند و آیا اصلا برایشان اهمیتی دارد که مخاطب ایرانی به‌جای تماشای یک برنامه ایرانی، به تماشای سریال‌های زیان‌آور ترکی یا شبکه‌های فارسی‌زبان در آن سوی آب‌ها، بنشینند؟
آنچه رخ‌داده نشان می‌دهد که برای مدیران سیما چندان اهمیتی ندارد که ایرانی‌ها در دوشنبه‌شب‌ها به‌جای یک برنامه سراسر ایرانی و ورزشی چه ببینند! که اگر داشت، خواسته یا ناخواسته مخاطب ایرانی را دچار ریزش نمی‌کردند.
مخاطب ایرانی چون صاحب صدا و سیماست حق دارد بپرسد که دلیل تعطیلی چنین برنامه پرمخاطب و محبوبی چیست و تعطیل‌کنندگان این برنامه موظفند تا هرچه زودتر این دلایل را رسانه‌ای کنند.
برنامه 90 با تمام اشکالاتش در طی نزدیک به 20 سال گذشته منشا رخدادهای بسیار مهم و البته مفیدی در جامعه ورزشی به‌ویژه فوتبال و غیر ورزشی بوده، کاری که بسیاری از مدیران کشور در مدتی بسیار بیشتر، از انجام آن عاجزند، به‌ویژه مدیران صدا و سیما که به‌نظر می‌رسد اطلاع زیادی از کارکردهای شگرف و تاثیرگذار مجموعه تحت مدیریت خود ندارند یا اگر دارند تنها سلایق شخصی خود و دوستانشان را برای ادامه یک برنامه تلویزیونی در نظر می‌گیرند.
برنامه 90 با همه ایرادهایش پرده از بسیاری مفاسد در فوتبال برداشت و طی نزدیک به دو دهه توانست دست کم مدیران فوتبال را مجبور به پاسخگویی کند و در مواردی نمایندگان مجلس و وزیران نیز مجبور شدند به دلیل تنویر افکار عمومی در این برنامه حاضر و «پاسخگو» باشند.
بدون تردید فردوسی‌پور و برنامه‌اش اگر هیچ کاری نکرده باشند، که البته کرده‌اند، اما مهم‌ترین و مفید‌ترین کارشان پاسخگو کردن مدیرانی بود که عادت به جواب دادن نداشتند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه همین است تا همه مسئولان کشور بدانند که «پاسخ‌دادن» از وظایف آنهاست و مجبورند تن به پرسش نمایندگان افکار عمومی بدهند.
مدیران صدا و سیما به دلیل مدیریت بر دستگاهی رسانه‌ای بیش از سایرین در معرض پاسخگویی قرار دارند و اگر گمان می‌کنند چون مدیر بزرگترین رسانه کشور هستند و تنها می‌توانند پرسشگر باشند، سخت در اشتباهند.
شکی نیست که افکار عمومی و مخاطبان چند ده میلیونی برنامه 90 منتظرند تا برنامه محبوبشان روی آنتن برود تا در جریان مسائل ریز و درشت فوتبال، این ورزش پرطرفدار قرار بگیرند.
مدیران شبکه 3 و سیما زیاد نمی‌توانند سکوت اختیار کرده یا از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کنند، مردم و افکار عمومی منتظر سرانجام برنامه محبوبشان هستند و بهتر است این برنامه به‌زودی از سر گرفته شود در غیر این صورت ادله مدیران سیما برای تعطیلی این برنامه باید منطقی و قانع کننده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است شوی تبلیغاتی و فشار آمریکا با تحریم چند بانک و موسسه ایران پوشش خوبی برای کمرنگ کردن فشارهای داخلی و جهانی است «همدلی» درباره وضعیت هشدار آمیز 18 صندوق بازنشستگی همزمان با اعتراض مستمری‌بگیران بازنشسته گزارش می‌دهد گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از بانک‌های خصوصی بدون مجوز سود سپرده‌ها را افزایش داده‌اند در بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی، درهای ورزشگاه به روی زنانی خاص باز شد هرمز شریفیان صدا و سیمای مخاطب گریز امنیت، فرهنگ و حقوق شهروندی در خوزستان گفت‌وگوی ظریف با همتای پاکستانی در مورد مرزبانان ایرانی آیت الله جنتی: ملاک شورای نگهبان درباره FATF شرع مقدس و قانون است صالحی: به دنبال افزایش یارانه مطبوعات در نیمه دوم سال هستیم در دیدار مدیرسیاسی وزارت خارجه آلمان و عراقچی صورت گرفت؛ تاکید برضرورت اجرایی شدن کانال ویژه مالی پس ازخروج آمریکا ازبرجام