آفتاب یزد گزارش می‌دهد

آفتاب‌یزد- گروه‌اجتماعی: این روزها دیگر «طلاق» زشت‌ترین و بدترین کار حلال نیست، چراکه اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم به‌خوبی می‌توانیم شاهد از بین رفتن قبح واژه طلاق بین زوج‌های جوان باشیم. به‌ویژه آنکه برخی از جوانان با طلاق توافقی در کمترین زمان ممکن به زندگی خودشان پایان می‌دهند و حتی برای این خلاصی جشن هم می‌گیرند! اما در این میان مسئولان سعی می‌کنند به هر طریقی که شده آمار طلاق را که روزبه‌روز بیشتر می‌شود، پایین بیاورند. یک روز بخشنامه صادر می‌کنند و روز دیگر آمار طلاق را به راز مگو تبدیل می‌کنند تا شاید بتوانند جلو رشد طلاق را بگیرند، اما با این وجود تلاششان آنچنان که باید نتیجه‌بخش نبوده است. حال اینبار برای کاهش طلاق روش دیگری را پیش گرفته‌اند؛ اختصاص پول! روز گذشته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از تخصیص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی کشور برای کاهش طلاق در کشور خبر داد. حبیب‌الله مسعودی فرید درباره بسته مددکاری طلاق این سازمان گفته است: «برای آنکه بتوان مداخلاتی در بحث آسیب‌شناسی طلاق و مشکلات خانواده صورت داد، باید رویکردی تلفیقی را در پیش گرفت. موضوع خانواده موضوعی میان‌رشته‌ای است و چندین رشته تخصصی باید در کنار هم به حل این معضل کمک کنند.» وی می‌افزاید: «سیاست سازمان بهزیستی قدم در راه ارائه خدمات پیشگیرانه طلاق است و از خانواده‌ها تقاضا می‌کنیم به‌محض ایجاد مشکل به مراکز مشاوره‌ای مراجعه کنند و منتظر حادترشدن موضوع نباشند. بدین صورت بار افراد مراجعه‌کننده به دادگاه‌ها کمتر شده و سازمان بهزیستی می‌تواند قبل از ایجاد بحران از آن جلوگیری کند.» حال باید دید با پول می‌توان مقابل طلاق؛ زشت‌ترین حلال ایستاد؟
**با پول نمی‌توان طلاق را کاهش داد
در این راستا یک جامعه‌شناس به آفتاب‌یزد می‌گوید: طلاق یک پدیده اجتماعی تام است یعنی عوامل متعددی همچون بیکاری، ناتوانی جنسی، تنوع‌طلبی، ازدواج‌های اجباری، دخالت والدین، نبود شادی و نشاط و... در امر طلاق موثر هستند، بنابراین طلاق تک‌عاملی نیست که بتوان به‌راحتی آن را کاهش داد. امان‌الله قرائی مقدم با بیان اینکه طلاق روبه کاهش نیست، اظهارکرد: با اینکه می‌خواهند پولی را بابت کاهش طلاق اختصاص دهند مخالف نیستم و نمی‌توان گفت که این امر در کاهش طلاق موثر نیست. ولی با این مقدار پول نمی‌توان مسئولیت‌پذیری دختران یا پسران یا مشکل بزرگ‌تری همچون ناتوانی جنسی را خرید. این جامعه‌شناس گفت: بنابراین نمی‌توان گفت اختصاص بودجه‌ای برای کاهش طلاق بی‌تاثیر است، ولی علت چیز دیگری است که باید به آن توجه شود و مورد بررسی قرار بگیرد.
مشکل طلاق پول نیست


جامعه‌شناس دیگری نیز همین نظر را دارد و به آفتاب‌یزد می‌گوید: درست است که در بخش آسیب‌های اجتماعی بودجه و حمایت مالی نقش موثر و مفیدی دارد، اما علاج و راهکار نیست. آنچه امروز جامعه در بخش آسیب‌های اجتماعی از آن رنج می‌برد، کمبود بودجه نیست بلکه فقدان مدیریت متمرکز و انسجام در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است. مجید ابهری با تاکید بر ضرورت ایجاد بانک آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: بدون داشتن آمار و اطلاعات درست هیچ برنامه‌ریزی مقرون به موفقیت نیست. مثلاً در مورد اعتیاد اختلاف آماری بین نهادهای متولی به میلیون نفر می‌رسد و این بسیار تاسف‌آور است. در مورد خودکشی، طلاق، کودکان کار و متکدیان موضوع از این نیز بدتر است. وی خاطرنشان کرد: در بحث طلاق که هم یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی و هم بستر آسیب‌ساز است، شاهد آمار صعودی هستیم یعنی در تهران از هر سه ازدواج یکی به طلاق و در شهرستان‌ها از
هر پنج ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد. ظهور بیوه‌های جوان و رسیدن حداقل سن بیوگی به 17 سال خود مصیبت دیگری است. ازدواج سفید، طلاق عاطفی، روابط زناشویی فراخانوادگی و... از دیگر آسیب‌های مرتبط با طلاق هستند. این جامعه‌شناس افزود: امروز در مسئله طلاق با کمبود بودجه مواجه نیستیم که با اختصاص میلیاردها تومان به سازمان بهزیستی بتوان بر مشکل طلاق غلبه کرد. آنچه در جهت کاهش طلاق می‌تواند موثر باشد، کاهش بیکاری، حمایت‌های مالی در زمینه مسکن و هزینه‌های زندگی، آموزش مهارت همسرگزینی مناسب و مشاوره‌های قبل از ازدواج است که اولین گام‌ها در کاهش این پدیده است. مجید ابهری ادامه داد: بنابراین با پول نمی‌توان طلاق را کاهش داد. البته برخی معتقدند مشاوره هنگام طلاق می‌تواند از آمار آن کاهش دهد. این فرض درست است، اما چرا اجازه دهیم یک رابطه عاطفی به طلاق منجر شود؟ از سوی دیگر قرار بود دادگاه‌های خانواده بدون نظر مشاور آن هم مشاوره متعهد و مجرب، مجوز طلاق صادر نکند. وی گفت: بدون تهیه‌کردن مقدمات کاهش طلاق که گفته شد، اختصاص صدها میلیارد بودجه نیز کاری از پیش نخواهد برد و فقط اتلاف سرمایه مردم خواهد بود.