بسیاری از بازیکنان لیگ، فراتر از بازیکنان تیم ملی هستند

خیلی مهم است که شفر بماند و به کارش ادامه بدهد. بالاخره او تعدادی از مهره های اصلی خودش را از دست داده و دوباره به زمان نیاز دارد تا با بازیکنان جدید، به اهدافی که می خواهد برسد. این تیم می تواند موفق باشد و مشکل خاصی ندارد اما متاسفانه هواداران می خواهند زود نتیجه بگیرند. نباید این‌طور باشد که بگوییم اگر در بازی بعد نتیجه نگرفت، سرمربی باید عوض شود یا مسائل دیگر؛ چون با این اتفاقات، وضعیت بهتر نخواهد شد. شاید بسیاری به کیفیت بازی تیم انتقاد کنند اما باید پرسید که الان کیفیت کدام یک از تیم های لیگ ما بهتر است؟ شاید خیلی‌ها بگویند پرسپولیس که این تیم هم به خاطر ثبات تیمی، خوب نتیجه می گیرد. بازیکنان این تیم دو-سه سال است در کنار هم هستند. استقلال هم امسال اگر فقط یک جپاروف را داشت، خیلی فرق می کرد. به نظر من شفر بازیکنی مانند جپاروف را می‌خواهد. نمی گویم نفرات فعلی خوب نیستند. آن ها برای جا افتادن و هماهنگ شدن به زمان نیاز دارند. نباید فکر کنیم که استقلال درست نمی‌شود. به اعتقاد من شفر تیم را با همین نفرات درست می کند. این بازیکنان اگر در نظم و ساختار تیمی قرار بگیرند، می توانند خیلی فراتر از حد تصور کارایی داشته باشند. در فوتبال ما تفاوت زیادی بین بالاترین بازیکن و پایین ترین بازیکن وجود ندارد. مهم این است که مربی که چطور از آن ها استفاده کند و چطور به آن ها روحیه بدهد. اعتماد به نفس بازیکنان مهم‌ترین مساله در یک تیم است. خیلی از بازیکنان لیگ ما فراتر از بازیکنان تیم ملی هستند اما چون اعتماد به نفس و نیروی مثبت لازم از سمت مربی به آن ها نمی‌رسد، نمی توانند توانایی های خودشان را بروز بدهند. نکته بعدی که این روزها خیلی درمورد آن صحبت می شود، مدیریت جدید باشگاه است. به نظر من کسی که مدیرعامل یک باشگاه می شود، باید وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری داشته باشد. این که فلانی استقلالی است یا نیست، فقط به حاشیه رفتن است. بازیکن هست، 20سال در استقلال بوده ولی الان آرزوی باخت تیم را دارد. این فرهنگ خوبی نیست، تا زمانی که من هستم، می‌گویم خوب است و وقتی نیستم، به هرعنوانی می گویم بد است. باید حاشیه ها را کنار بگذاریم و فقط به کار کردن فکر کنیم. ما اصل قضیه را فراموش کرده‌ایم. چه بخواهیم و چه نخواهیم تیم در این وضعیت است. باید ببینیم چه کار می‌شود کرد که به وضعیت بهتری برسیم. باید جنبه مثبت قضیه را ببینیم.
من هم می توانم بگویم چرا شفر این بازیکنان را گرفته است؟ اما حالا که این بازیکنان را گرفته و بر فرض هم اشتباه کرده باشد، باید با همین داشته‌ها، کمک و حمایت کنیم تا وضعیت بهتر بشود. باید کمک کنیم تا رابطه کادر مربیان و بازیکنان خوب شود. نباید در تیم دعوا راه بیندازیم. به نظر من عده‌ای از بیرون دوست دارند این دعوا باشدکه تیم خراب شود. معتقدم حاشیه ها خیلی می توانند روی عملکرد تیم تاثیر بگذارد. اگر به حاشیه ها اهمیت بدهیم، تیم روند نزولی را در پیش می گیرد اما اگر حمایت همه‌جانبه باشد، تیم می تواند نتایج خوبی به دست بیاورد.
اگر هواداران به خوبی روحیه بدهند و به حاشیه ها دامن نزنند، در دو بازی مقابل سپاهان و سایپا در جام حذفی نیز استقلال برنده خواهد بود. در لیگ تیم های ما از نظر فنی تفاوت آنچنانی با هم ندارند. یعنی ما در لیگ‌مان تیمی را نداریم که بگوییم از نظر تاکتیکی قدرت زیادی دارد و فراتر از سایر تیم هاست. اگر تیمی از لحاظ روانی و همچنین فیزیکی در وضعیت خوبی باشد، می تواند به خوبی نتیجه بگیرد. سایپا تیم خوبی است اما برتری فنی نسبت به استقلال ندارد. استقلال اگر در حاشیه نباشد و از نظر روحی در سطح خوبی باشد، می‌تواند به راحتی هر تیمی را شکست بدهد.