تهديدهاي دلواپسان«مدرن» شده است!

با تغيير از چماق به پيامك
تهديدهاي دلواپسان«مدرن» شده است!
عامل ارسال پیامک به نمایندگان: مسیر‌های دیگری جز پیامک دادن دارم که آن را نمی‌گویم
آرمان- سهیل ثابت: قضیه پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی به نمایندگان مجلس هنوز هم در جای خود محل تامل است. اینکه چرا با ارسال کنندگان این پیامک‌ها برخوردی نمی‌شود و آنها آزادانه می‌چرخند و حتی اعمال خود را تایید کرده و از راه‌های آتی سخن می‌گویند، مطالبی است که نمی‌توان به آسانی از کنار آن گذشت و باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به آنها پاسخگو باشند. البته این پیامک‌ها نشان از تغییر رویکرد دلواپسان از چوب و چماق دهه70 به پیامک، توئیتر و اینستاگرام در دهه 90 حکایت دارد. تفکر همان تفکر است و فقط ابزار استفاده تغییر کرده است. خلیل موحدی که وی را به فرستنده پیامک‌ها می‌شناسند در ارتباط با ارسال پیامک‌های تهدید آمیز می‌گوید: «پیامک‌هایی که ارسال می‌کردیم جنبه فشار نداشت، وظیفه ما امر به معروف است و از هر مسیری که باشد آن را ادامه می‌دهیم، مسیر‌هایی جز پیامک دادن هم داریم» باید دید خودسری‌های دلواپسان که حال و هوای تازه‌ای یافته در کجا و چگونه مهار خواهد شد.


تغییر نسل از چوب به موبایل
پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال شده به نمایندگان مجلس هنوز هم بعضا نقل محافل خبری است و برخی عنوان می‌کنند که این رویه پس از تصویب CFT در مجلس به شورای نگهبان نیز سرایت کند. در این راستا بد نیست نگاهی به منبع ارسال پیامک‌ها یعنی دلواپسان مشهد نشین بیندازیم. اکنون در زمان و زمانه‌ای قرار داریم که در آن شاهد تغییر زبان انتقاد اصولگرایان هستیم. به عبارت دیگر اگر در میانه‌های دهه 70 افرادی چون حسین‌ا...کرم، مسعود ده‌نمکی با حضور در خیابان‌ها هر آنچه که از جریان مقابل یا دولت مستقر را بر نمی‌تابیدند پایین می‌کشیدند و با ابزارهای مختلف به استقبال آن می‌رفتند، اما اکنون با گذشت 2 دهه در سال‌های میانی دهه 90 دیگر روش‌های تخریبی و مقابله‌ای در چوب و چماق خلاصه نمی‌شود و جریان دلواپس خود را به‌روز کرده و نشان داده می‌توان با پرستیژ در جایی نشست و از طریق پیامک، و شبکه‌های اجتماعی اهداف خود را پیش برد. ا...کرم اکنون دکتر شده و در دانشگاه است، چند سالی می‌شود از محتشم خبری نیست، مسعود ده‌نمکی نیز در فکر ساخت فیلم جدیدش است. در این سال‌ها که نسل اصولگرایان دلواپس تغییر کرده، نماد‌های دلواپسان نیز تغییر کرده است. امروز دیگر امثال، وحید یامین‌پور، حمید رسایی و خلیل موحدی نماد دلواپسی مدرن هستند. نسلی که به جای استفاده از وسایل سنتی، گوشی در دست می‌گیرند، در توئیتر و اینستاگرام فعالیت می‌کنند. در بزنگاه‌ها پیامک انبوه می‌فرستند.
خلیل موحدمحصل کیست؟
خلیل موحدمحصل، نامی است که پس از تصویب CFT در مجلس و آشکار شدن منشأ ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان در رسانه‌ها شناخته شد. شخصی که به عنوان یکی از فرستندگان پیامک‌ها معروف شد و هیچ‌گاه نیز مساله ارسال پیامک‌ها را تکذیب نکرد. عضو سابق شورای شهر مشهد که به حاج خلیل معروف است، اکنون ورژن جدیدی از مقابله با برخی تحرکات سیاسی دولت و مجلس را بنیاد نهاده است؛ پیامک. پیامک‌هایی که به روایت نمایندگان ابتدا حالت ارشادی و امر به معروف داشته، اما پس از تصویب این لایجه به تهدید و توهین کشیده شده است. گرچه روند ارسال این پیامک‌ها پس از تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم حالت نزولی به خود گرفته و قطع شده، اما منتقدان بر این باورند که اگر مخالفان CFT بر باور خود استوار هستند پلاکاردها و شعارهای خود را در مقابل شورای نگهبان نیز بلند کرده و سر دهند. این نقطه تناقضی است که دلواپسان CFT هنوز راه حلی برای آن نیافته‌اند.
با علم‌الهدی ارتباطی ندارم
یک عضو سابق شورای شهر مشهد در ارتباط با شهرتش با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان اظهار کرد: ما به دنبال امر به معروف و نهی از منکر بودیم تا بتوانیم با ارسال پیامک‌هایی به نمایندگان جلوی این خیانت بزرگی که در حق مردم شد را بگیریم. من اصلا به دنبال معروفیت یا شهرت نبودم و صرفا فقط می‌خواستم وظیفه‌ای که دارم را انجام دهم. رویداد 24 نوشت؛ خلیل موحدی در مورد پیامک‌های تهدیدآمیز گفت: پیامک‌هایی که ارسال می‌کردیم جنبه فشار نداشت، اینکه می‌گویند ما به مجلس و نمایندگان فشار آوردیم صحت ندارد، ما شفاف سازی کردیم و می‌خواستیم برایشان شفاف کنیم که چه اتفاقی قرار است با تصویب این لایحه رخ دهد. ارسال پیامک را تا زمانی که تشخیص دهیم ادامه می‌دهیم، زیرا این امر را یک نهی از منکر می‌دانیم. وی در خصوص روند پیگیریCFT از مسیر شورای نگهبان افزود: وظیفه ما امر به معروف است و از هر مسیری که باشد آن را ادامه می‌دهیم، مسیر‌هایی جز پیامک دادن هم داریم که طبیعتا آنها را به شما نمی‌گوییم. وی در ارتباط با نحوه ارسال پیامک‌ها اظهار کرد: شخصا حتی یک پیامک ارسال نکردم. ما جلساتی را با حضور مردم و نخبگان برگزار می‌کردیم و به آنها اعلام کردیم در رابطه با CFT چه اتفاقات و خیانتی قرار است رخ دهد، بر همین اساس شماره نمایندگان مجلس را در اختیارشان گذاشتیم و آنها نیز پیامک‌ها را به نمایندگان ارسال می‌کردند. موحدی در مورد لحن تهدید‌آمیز پیامک‌ها اضافه کرد: ما هیچ‌گونه توهین و تهدیدی انجام ندادیم، زیرا اعتقادمان بر این است که در اسلام و در امر به معروف و نهی از منکر توهین و تهدید جایز نیست، اما برخی از نمایندگان پروژه پیامک‌سازی را به راه انداختند تا این رفتار نهی از منکر در آن دیده نشود. وی عنوان کرد: همین جا اعلام می‌کنم که اگر واقعا پیامک‌های توهین و تهدید برای نمایندگان ارسال شده است، به عنوان مدعی العموم حتما این مساله را پیگیری می‌کنم و افرادی که چنین پیامک‌هایی داده‌اند را پیدا می‌کنم و تحویل دستگاه قضائی می‌دهم، اما قبل از آن نمایندگان باید طبق گفته‌هایشان پیامک‌های حاوی توهین و تهدید که بعضا ۶۰۰ یا ۱۰۰ عدد بود را منتشر کنند. عضو سابق شورای شهر مشهد در خصوص انتشار عکس و متن برخی از این پیامک‌ها از سوی برخی نمایندگان تاکید کرد: خیلی عجیب است در چندسال گذشته توسط بالاترین مقام اجرایی کشور بیش از ۵۰ اهانت رسما از تریبون‌های ملی به فرزندان این ملت صورت گرفت و حتی صدای یک نماینده بلند نشد، اما چند پیامک ساختگی غیرت نمایندگان را به جوش آورد و رسانه‌های مزدبگیر هم به جای صدای اعتراض مردم، بلندگوی مسئولان شدند. موحدی در خصوص ارتباطش با امام جمعه مشهد تصریح کرد: من ارتباط خاصی با آیت‌ا... علم‌الهدی ندارم، ایشان امام جمعه شهر مشهد هستند و طبق فرمایش‌های رهبری، نماز جمعه قرارگاه و امام جمعه فرمانده است، ما نیز احترام خاصی برای ایشان قائل هستیم.