برخی وزارتخانه‌ها عزل و نصب‌ها را به نمایندگان سپرده‌اند

وزیر کشور دولت اصلاحات با تأکید بر اینکه همه باید از حوادث دی ماه درس بگیرند و بدانند تحمل مردم حدی دارد، خطاب به مخالفان دولت می‌گوید: اگر برای ابراز مخالفت با دولت روش‌های دی‌ماه سال گذشته را در پیش بگیرند، لزوما آنان پایان ‌بخش نیستند. سیدعبدالواحد موسوی لاری معتقد است: به‌دلیل دامنه اختیاراتی که دولت در حوزه اجرا دارد، سهمش از مشکلات فعلی کشور بیشتر است، ولی به این معنا نیست که دستگاه‌های دیگر سهمی ندارند یا مبرا هستند. حتما دستگاه قضائی و مجلس هم نقش دارد. من معتقدم مجلسی‌ها در زمینه ناکارآمدی، کم‌کاری،‌ تسامح و تساهل در کار، نقش پررنگی دارند. او همچنین در بخشی از گفت‌وگوی خود که با ایرناپلاس انجام داده به مشکلات فراکسیون امید اشاره می‌کند و می‌گوید یکی از مشکلات اساسی فراکسیون امید این است که پیوندش با عقبه تشکیلاتی‌اش قطع شد. وی در پاسخ به این سوال که وضعیت امروز کشور چقدر نتیجه بی‌تدبیری‌هاست و چقدر نتیجه کارشکنی مخالفان دولت است؟ اظهار کرد: نمی‌توانیم بخشی از حاکمیت را جدا کنیم و بگوییم که همه اعتراضات متوجه آن است. بخشی از مسائل مردم برمی‌گردد به موضوعات حوزه مدیریت دولت، ولی همه مسائل مردم که اینها نیست. خود نمایندگان مجلس هم که بیشترین مساله را دارند و خیلی هم بعد از این حوادث سعی می‌کنند وجه انتقادی کارشان پررنگ‌تر باشد، خودشان در پیدایش این فضا چقدر نقش داشته‌اند؟ برخی از وزارتخانه‌ها عملا کار را ازجمله در عزل و نصب‌ها به نمایندگان سپرده‌اند. یعنی اگر ناکارآمدی در سیستم هست، بخش قابل‌توجهی از آن به خاطر رفتار نمایندگان است. وزیر کشور دولت اصلاحات درباره اینکه باتوجه به اتفاقاتی طی این دو سال رخ داده که باعث ناامیدی مردم از جریان اصلاحات و رأیی که به آنها داده‌اند شده است، توضیح داد: مردم با امید به افرادی رأی داده‌اند تا تغییراتی حاصل شود، اما نشده و آنها تا حدی سرخورده شده‌اند. قطعا برخی از نمایندگان در نارضایتی عمومی و سلب اعتماد مردم مؤثر بوده‌اند. مردم انتظار دارند فراکسیون امید برای حل مشکلات کشور راهکارهای مناسب‌تری داشته باشد. زمانی که مردم می‌بینند فراکسیون امید آن چیزی که انتظار داشتند نیست، گله‌مند می‌شوند، اما این مساله نه به جریان اصلاحات بازمی‌گردد نه به نظام جمهوری اسلامی.
گلایه‌مندی مردم یک واقعیت است
وی درباره اینکه معتقدید رفتار اعضای فراکسیون امید بر اعتماد عمومی به جریان اصلاحات تأثیر ندارد، گفت: امروز به دلیل اینکه شرایط سختی پیش روی مردم قرار دارد، تلقی عامه مردم این است که کلیت مجلس که اصلاح‌طلبان را نیز شامل می‌شود، نتوانستند کاری از پیش ببرند. قطعا این موضوع بر رویکرد آنها نسبت به اصلاح‌طلبان اثر می‌گذارد. گلایه‌مندی مردم یک واقعیت است و نمایندگان نمی‌توانند با فرافکنی از کنار آن عبور کنند، یا با طرح سوال و استیضاح خود را تبرئه کنند. یا برای مثال، درباره پاره‌ای از مشکلات وزارتخانه‌ها، فراکسیون امید باید قاطعانه‌تر برخورد می‌کرد، مقصودم این است که این‌گونه نیست که چون اینها از دوستان ما هستند، عملکرد آنها هم مورد تأیید ماست. بنده معدل کار دوستان در مجلس را مثبت می‌دانم، البته معتقدم می‌توانستند در زمینه تصویب لوایح و نظارت، کارآمد‌تر باشند. موسوی لاری اظهار عقیده کرد نمی‌توانیم کارنامه کل مجلس را به فراکسیون امید تقلیل دهیم. به هر حال مجلس توسط اصولگراها اداره می‌شود، آقای علی لاریجانی رئیس مجلس هستند و تقریبا می‌توان گفت تیم ایشان مجلس را اداره می‌کنند. با این حال، فراکسیون امید می‌تواند در پاره‌ای از موارد بهتر عمل کند و گلایه‌ها هم عموما متوجه همین موارد است. فراکسیون امید باید پرچم مبارزه با فساد را در دست بگیرد و با هر فردی، در هر سطحی که در منجلاب فساد گیر کرده است برخورد کنند یا برخورد با او را مطالبه کنند. باید پررنگ‌تر از چیزی که امروز به آن ورود پیدا کردند عمل کنند. این انتظار من از ابتدای مجلس دهم تاکنون بوده است و با خودشان هم مطرح کرده‌ام. چراکه مبارزه با فساد مطالبه عمومی است. وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: گروهی از نمایندگان لیست امید، زمانی که به مجلس راه پیدا کردند، مسیرشان را تغییر دادند. عده‌ای دیگر دو نبش شدند هم در جلسات این فراکسیون می‌آمدند هم با اصولگرایان فالوده می‌خوردند. این افراد در تصمیمات فراکسیون نقش مؤثری داشتند. اولین نمود این موضوع هم در ماجرای انتخابات هیأت رئیسه مجلس بود.
قطع پیوند فراکسیون امید با عقبه تشکیلاتی


وی افزود: گرچه به نظر من در انتخاب اخیر هیأت رئیسه مجلس، فراکسیون امید عملکرد خوبی داشته است، اما این تمام ماجرا نیست. یکی از مشکلات اساسی فراکسیون امید این است که پیوندش با عقبه تشکیلاتی‌اش قطع شد. اما اینکه شورای عالی تا چه حد مقصر است و تا چه حد اعضای فراکسیون، مشخص نیست. من به‌عنوان یک عضو شورای عالی سیاستگذاری می‌گویم هر دو مقصر هستیم! ما باید ارتباط تنگاتنگ‌تری با داخل مجلس می‌داشتیم و تبادل تجربه می‌کردیم و از حضور فراکسیون در مجلس بهره بیشتری می‌بردیم، اما متأسفانه کم‌کاری شد و یک بخشی از این کاستی‌ها متوجه شورای‌عالی سیاستگذاری است. موسوی لاری در بخش دیگری اظهار داشت: یک بار از من پرسیدند «آقای لاریجانی می‌تواند گزینه اصلاح‌طلبان باشد؟» بنده پاسخ دادم «خیر»؛ چراکه ما نیروهای کارآمدتری نسبت به ایشان داریم. اما اینکه ایشان را رقیب می‌دانیم یا نه؟ باید بگویم بله، ایشان فردی است که فهم سیاست‌ورزی به معنای عام را دارد. ایشان فردی است که می‌توان با او گفت‌و‌گو و مذاکره کرد و می‌تواند رقیب خوبی باشد، اما از آنجایی که جریان اصلاحات با ایشان زاویه دارد، نمی‌تواند کاندیدای ما باشد. مجموعا ایشان به اردوگاه اصولگرایان تعلق دارند و آنها باید درباره ایشان نظر دهند. موسوی لاری تصریح کرد: متأسفانه اصولگرایان در ماجرای ژن خوب خود را کنار کشیدند و کسی هم نپرسید آنها کجا هستند؟ اما از آنجایی که پسر آقای عارف این موضوع را مطرح کرده بوده، پیامد آن تنها متوجه آقای عارف و امثالهم شد. در حالی که این موضوع به کل چهره‌های نظام مربوط می‌شود. مانند همان چیزی که در ماجرای «حقوق‌های نجومی» رخ داد. تاکنون لیستش را در اختیار شما قرار داده‌اند که تعداد این افراد مشخص شود؟ خیر! تنها آقای صفدر حسینی برجسته شد و نهایتا ماجرا تمام شد. در حالی که بنده آن زمان شنیده بودم 370 نفر مشابه وضعیت ایشان در سایر نهادها ازجمله دولت، قوه قضائیه و نهادهای نظامی بوده‌اند. اینجاست که می‌گویم اذهان رسانه‌ها را منحرف می‌کنند.