تزریق نیروی جدید به کابینه

علی سبحانی‎فر
عضو کمیسیون صنایع مجلس
حسن روحانی رئیس ‌جمهوری، گزینه‌‌های پیشنهادی وزارتخانه‎های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وزارتخانه‌‏هایی که با توجه به شرایطی که امروزه کشور با آن درگیر است، سهم مهمی در بسامانی امور دارند، قطعاً نیروهای زبده‏‌ای را هم نیازمند هستند تا بتوانند از سد مشکلات عبور کنند.
معرفی فرهاد دژپسند به‌عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی، از آن جهت که هم دارای سوابق علمی بوده و هم سابقه اجرایی زیادی در بخش اقتصادی و مالی دارد، قابل دفاع است. نکته‎ برجسته‎‏ای که می‏‌توان در مورد گزینه وزارت اقتصاد نام برد- که البته شاید برخی از این ویژگی برداشت دیگری داشته باشند- این است که ایشان دارای انضباط مالی است. زمانی که دژپسند معاونت سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت، هر زمانی برای انجام کاری به ایشان مراجعه می‎کردیم، محال بود که براحتی دستوری برای اجرای آن درخواست صادر کند مگر اینکه اعتبار آن بخش تأمین می‎شد. انضباط مالی همان اصلی است که در چنین شرایط اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‏‌کند، به آن نیاز داریم.


رضا رحمانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، فردی است که نه تنها سوابق طولانی در حوزه صنعت داشته بلکه حضور در مجلس شورای اسلامی را به عنوان نماینده و بعضاً رئیس کمیسیون صنایع تجربه کرده است. از این رو می‌‏توان مطمئن بود که بر قوانین و ضوابط و مقررات مسلط است و آشنایی کاملی را هم در حوزه صنعت و بخصوص خودرو دارد. در این شرایط به نظر می‎رسد که او نیز همچون وزیر پیشنهادی اقتصاد، توانایی سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشته باشد.

محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله مدیران پرسابقه نظام است که همواره در بخش‏‌های مختلف مدیریت داشته و این مدیریت بخصوص در بخش بازرگانی پررنگ‏تر بوده است. هرچند حضور او در وزارت صمت تا حدودی بحث برانگیز بوده و حوزه خودرو از نقاط ضعف فعالیت او شمرده می‎شد اما، نمی‌‏تواند دلیلی بر ناکارآمدی او در وزارتخانه جدیدش باشد. شریعتمداری با تمام انتقاداتی که بر او وارد است، تمرکز خاصی بر بخش بازرگانی داشته و می‌‏تواند در وزارتخانه رفاه مفید واقع شود. آنچه همواره مورد توجه و وجه غالب وظایف این وزارتخانه بوده، این است که با توجه به شرایط بد اقتصادی که در آن قرار داریم، بتوانیم توجهی به دهک‎های پایین اجتماع داشته باشیم. شریعتمداری گزینه‏‌ای است که می‎تواند در مبحث مربوط به بسته‎های حمایتی دولت مؤثر عمل کند. دلیل انتخاب او برای این وزارتخانه نیز به لحاظ سوابقش در دورانی است که اجناس مورد نیاز مردم به صورت کوپنی توزیع می‎شد. حال در دورانی که به نظر می‎رسد باید برای طبقات مختلف جامعه و بخصوص دهک‎های پایین کمک‌‏های اقتصادی اعمال شود شاید بتوان با انتخاب شریعتمداری از تجربیات او بیشتر استفاده کرد که البته به نظر می‎رسد این انتخاب با اقبال نمایندگان هم مواجه شود.   
محمد اسلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تنها گزینه‏‌ای از میان 4 گزینه پیشنهادی رئیس ‎جمهوری است که شناخت کافی از او وجود ندارد. هرچند ایشان استاندار است و تحصیلات مرتبط داشته و از سوابق اجرایی هم در این زمینه برخوردار است ولی برای اظهار نظر منتظر رزومه او هستیم. ما باید به کمک دولت بیاییم. هر انتقادی هم که از گزینه‏‌های پیشنهادی وجود داشته باشد اما باز هم باید گفت این افراد بهترین‏‌هایی هستند که آقای روحانی توانسته آنان را به مجلس معرفی کند. البته از این مهم هم غافل نشویم که شرایط کار برای همه اعضای دولت سخت است و برای وزیران جدید نیز به مراتب سخت‎تر خواهد بود. اما با کار تیمی می‌‏توان امیدوار بود که نفرات جدیدی که به کابینه دوازدهم اضافه می‌شوند، بتوانند از پس حل مشکلات بربیایند.