تمایلی به اعدام نداریم اما ایجاد تلاطم در معیشت مردم را تحمل نمی‌کنیم

ريیس قوه قضاییه گفت: انسان به لحاظ عاطفی از حبس و اعدام اشخاص و به‌خصوص وضعیت خانواده‌های آن‌ها غصه‌دار می‌شود اما در عین حال با کسانی که طمع‌شان زندگی میلیون‌ها انسان را متلاطم می‌کند و به دشمن در ضربه‌زدن به کشور کمک می‌کنند، نمی‌توان برخورد عاطفی کرد.
آیت ا...آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و راهپیمایی باشکوه محبان اهل بیت(ع) تصریح کرد: نزدیک به یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و دوستداران اهل بیت پرشورتر از گذشته درمسیر کعبه آمال عشق ومحبت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) به حرکت درآمده اند.
تفكيك مشکلات ناشی از عملکرد دشمن از سوء‌مدیریت‌ها
آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: همه از دشواری‌هایی که وجود دارد مطلع هستیم اما باید از علل و راه‌حل مشکلات نیز برداشت روشنی داشته باشیم. در این مسیر لازم است که همه افراد اهل فکر و دارای ایده و طرح، به میدان بیایند و دستگاه ها به‌ویژه دستگاه اجرایی نیز باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنند.


وي تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که مسئولان کشور باید میان مشکلات ناشی از عملکرد دشمن و مشکلات ناشی از سوء مدیریت‌ها تفکیک قائل شوند. اگر بخواهیم مشکلاتی را که برخاسته از اشتباهات مدیریتی است برگردن دشمن بیندازیم در تحلیل شرایط خود به بیراهه می رویم.
ريیس قوه‌قضاییه این اقدام را اولین گام برای تحلیل صحیح شرایط دانست و ادامه داد: پس از این مرحله باید نسبت به استفاده از کارشناسان داخلی براي تشخیص راه حل ها اهتمام ورزید. به هرحال مسائل کلان کشور نیازمند تدبیر ، فکر و مدیریت است و پس از شناسایی مشکل نیز لازمه پیشبرد اهداف و برنامه ها انجام کار جهادی است .
انتظار مردم از مسئولان ،طرح صادقانه مسائل است
وي با تاکید مجدد بر ضرورت شناسایی مشکلات، استفاده از بدنه کارشناسی و انجام کار جهادی، تصریح کرد: تابه‌حال مردم در همه مشکلات به میدان آمده‌اند و امروز نیز در صحنه خواهند بود منتها از مسئولان کشور انتظار صدق در کلام و طرح صادقانه مسائل را دارند. باید با مردم سخن گفت البته سیاه‌نمایی نیز اشتباه است. متاسفانه برخی در مقام انتقاد دست به سیاه نمایی می‌زنند و حتی چنین اظهاراتی در صدا و سیما نیز بازتاب می‌یابد. چه ضرورتی دارد که بی جهت مردم را نگران کنیم؟ در حالی‌که بارها گفته شده و باز هم تاکید می‌کنیم که دولت هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مردم ندارد و دارایی‌های جمهوری اسلامی با این سرو‌صداها تهدید نمی‌شود.
آملی لاریجانی با بیان اینکه دولت در این موضع استوار است که کالاهای اساسی با قیمت متعارف به دست مردم برسد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: البته در مورد کالاهای غیراساسی شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم که دولت در این زمینه نیز برای حل مشکلات تلاش می‌کند. مقام معظم رهبری نیز در جلسات علنی و خصوصی تذکرات جدی داده اند که باید معیشت مردم تسهیل شود .
آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود به برخوردهای اخیر دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی اشاره و اظهار کرد: مردم شاهد برخورد قاطع قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی هستند که البته این وظیفه دستگاه قضایی است اما از جهتی نیز پاسخی است به کسانی که مدعی بودند دستگاه قضایی در برخورد با فساد اقتصادی ناتوان است.
ريیس قوه قضاییه با بیان اینکه این برخوردها محدود به ایام اخیر نیست و در طول سال‌های گذشته پرونده‌های متعددی از سوی محاکم مورد رسیدگی قرار گرفته و مجازات‌های قانونی صادر شده و به مرحله اجرا درآمده است، افزود: در ماه‌های اخیر شدت سوء‌استفاده و طمع‌ورزی برخی به دلیل وجود تلاطم در بازار ارز و سکه افزایش یافت و متاسفانه عده‌ای به خاطر رسیدن به سود بیشتر نه فقط منافع آحاد مردم را به خطر انداختند بلکه با اقدامات خود آب به آسیاب دشمن ریختند و به نظام اقتصادی کشور ضربه زدند. این طمع ورزی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور مساله ای نبود که قوه قضاییه و حاکمیت به سادگی از کنار آن عبور کنند .
آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی از برخوردها نیز ممکن است به‌لحاظ عاطفی سنگین، توأم با خشونت باشد، به برخی احکام صادرشده طبق موازین شرعی و قانونی در پرونده‌های اقتصادی اخیر از جمله احکام اعدام اشاره کرد و گفت: هیچ کس از حبس و اعدام کسی خوشحال نمی‌شود؛ انسان به‌لحاظ عاطفی، از حبس و اعدام اشخاص و خصوصا وضعیت خانواده‌های آن‌ها غصه‌دار می‌شود و ما هم تمایل نداریم که شاهد چنین مجازات‌هایی باشیم اما فارغ از جهات عاطفی این موضوع نباید فراموش شود که اقدامات برخی از این افراد آثار فوق‌العاده مخرب بر زندگی مردم داشته و دستگاه قضایی نمی‌تواند اجازه دهد که طمع تعداد معدودی از افراد، زندگی مردم را به بازی بگیرد و معیشت میلیون‌ها انسان را دستخوش تلاطمی عظیم کند.
آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن به تلاطم‌های بازار ارز و سکه امید بسته بود، یادآور شد: در چنین شرایطی عده‌ای با ورود به بازار ارز و سکه و ایجاد تلاطم در آن و تخریب وضعیت اقتصادی کشور به دشمن کمک کردند و متاسفانه عده‌ای هم با اقدام به راه‌اندازی برخی کانال‌ها و سایت‌ها تلاش کردند تا به صورت لحظه‌ای قیمت ارز و سکه را بالا ببرند و به این ترتیب موجب ایجاد وضعیت ناسالم اقتصادی و تلاطم در بازار شدند.