نمره مديريت دولتي شريعتمداري پايين است

سياست‌هاي دولت‌روحاني در دوره اول اميدهايي را به جامعه تزريق كرد و بيشتر مردم منتظر روزهاي خوب و مناسبي بودند ولي در دولت دوازدهم و زماني كه روحاني و اطرافيانش دريافتند كه ديگر به راي مردم نيازي ندارند رويه را عوض و به نوع ديگري برخورد كردند.
در تازه‌ترين شيوه اين دولت براي از بين بردن اميدهاي مردم، شخص حسن‌روحاني براي آنكه دين خود را به برخي افراد نزديك خود ادا كند تصميماتي را در دستور كار قرار داده است كه به نفع كشور نيست. براي مثال محمدشريعتمداري كه مجلس به دليل ناكارآمدي‌اش به دنبال استيضاح وي بود را به عنوان گزينه‌اي براي وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفي كرده‌است. تصميمي كه سبب انتقاد بسياري از فعالان و شخصيت‌هاي سياسي شد.
به نظر مي‌رسد روحاني براي رسيدن به هدف خود مصمم بوده و دراين راستا نيز از هيچ تلاشي كوتاهي نمي‌كند و تنها اميد مردم به مجلس است. مجلسي كه مدت‌ها به دنبال استيضاح اين فرد به دليل ناتواني‌هاي او بوده است.
براي بررسي فضاي مجلس نسبت به محمدشريعتمداري، به سراغ حسینعلی حاجی دلیگانی از شخصيت‌هاي تاثيرگذار در ميان محافظه‌كاران بهارستان رفتيم. اين عضو فراكسيون ولايي مجلس معتقد است كه شريعتمداري نمره پاييني در مديريت دولتي خود كسب كرده است. در ادامه مشروح گفت‌وگوي«قانون» با حسینعلی حاجی دلیگانی، نماينده مردم شاهين‌شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی را مي‌خوانيد.


دولت حسن‌روحاني براي جايگزيني علي‌ربيعي، محمد شريعتمداري را معرفي كرده است كه انتقادات فراواني به وي وارد است، ارزيابي شما از اين گزينه چيست؟ محمد شریعتمداری با وجود اینکه از لحاظ شخصی فردی محترم است اما از لحاظ عملکردی ضعیف‌است.
به دلیل ضعف عملکرد این فرد، بنده طرح استیضاح او را در مجلس تهیه کردم و در این زمینه نمایندگان بسیاری در مجلس از این موضوع حمایت کردند. نکته قابل‌توجه این بود که نمایندگان مجلس در هر فراکسیونی که هستند، از موضوع استیضاح شریعتمداری استقبال چشمگیری کردند و کسی از این موضوع مخالفت نکرد.
دليل اصلي اقدم شما براي استيضاح محمدشريعتمداري چه بود؟
وزارت صنعت از سه بخش تشکیل شده که دو بخش این وزارتخانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. از بخش‌های مهم این وزارتخانه یکی بخش صنعت و تولید و دیگری بخش بازرگانی است. اما با نگاهی به این دو بخش می‌توان به خوبی به ضعف عملکرد این فرد پی برد، چرا که نه بخش صنعت و تولید از شرایط قابل‌قبولی برخوردار بوده و نه بخش بازرگانی آن‌گونه که باید عمل کرده است.
به نظر شما اين فرد پيشينه مناسبي براي اين جايگاه دارد؟
حتی تجربه‌های قبلی شریعتمداری نیز به ضعف عملکرد او اشاره می‎‌کنند و نشان می‌دهند که این فرد در وزارت بازرگانی دولت‌های گذشته نیز کارنامه قابل قبولی را از خود برجای نگذاشته است. نمی‌توان به درستی پی‌برد که چرا ایشان گزینه دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، شاید در این زمینه بتوان به صحبت‌های اسحاق جهانگیری به عنوان مصداقی در انتخاب دوباره شریعتمداری بسنده کرد. جهانگیری چند روز گذشته گفته بود: «من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم و این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهم». شاید با همین نگاه بوده است که موضوع به‌کارگیری دوباره شریعتمداری مطرح شد. اما باید گفت که وی نمره پایینی را در مدیریت‌های دولتی خود کسب کرده است. بنابراین با توجه به تجربیات ناموفق این فرد می‌توان گفت که به‌کارگیری شریعتمداری در وزاتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طرح موفقی نخواهد بود.
با توجه به اين نكاتي كه شما اشاره مي‌كنيد پس چرا دولت دوباره تصميم گرفته تا اين فرد را معرفي كند؟
در زمینه اینکه چرا دولت چنین تصمیمی را گرفته و در فکر به کارگیری دوباره شریعتمداری است، اظهارنظرها و تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. اما بنده به درستی تا نادرستی هیچ کدام یک از این تحلیل‌ها کاری ندارم و به درستی نمی‌توانم بگویم که کدام یک از این اظهارنظرها درست و کدام یک اشتباه است.
اما در مجموع معتقد هستم که باید در به‌کارگیری افراد در جایگاه‌های مدیریتی، شاخص‌هایی را در نظر گرفت. باید افرادی که در رأس امور هستند از شاخص‌هایی برخوردار باشند که حداقل 50 درصد از کار آن‌ها به زیر مجموعه‌ها و نهادهای واقع در شهرستان‌ها سرایت کند. این در حالی است که اگر در انتخاب افراد برای مدیریت وزارتخانه‌ها از افراد شایسته استفاده نشود، زیرمجموعه‌های مرتبط با وزراتخانه‌ها حتی در شهرستان‌ها نیز آسیب می‌خورند.
متاسفانه در سیستم‌های دولتی ما کارهای مناسبی انجام می‌شود، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم طرح می‌شوند، اما این موارد و طرح‌ها توسط زیرمجموعه‌ها عملیاتی نمی‌شوند. بر همین اساس تاکنون نمایندگان از هر فراکسیونی با موضوع به کارگیری شریعتمداری مخالفت کرده‌اند. البته با این همه نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد که مجلس چه موضعی در قبال این بحث خواهد داشت اما تابه حال بر اساس نظرات تعداد زیادی از نمایندگان می‌توان گفت که بحث به کارگیری شریعتمداری در مجلس رای نخواهد آورد.
سياسي‌كاري فراکسیون و لايي بودن سبب نمي‌شود كه اين فرد در مجلس راي اعتماد بياورد؟
در حال حاضر مجلس درباره این فرد سیاسی برخورد نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که مجلس در این زمینه به صورت کارشناسی عمل می‌کند و بر اساس این شاخص‌ها درباره به کارگیری دوباره وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
بنده معتقد هستم که درخصوص به کارگیری افراد در پست‌های مدیریتی نباید به اصل جوان بودن یا مسن بودن افراد توجه کرد. مهم این است که افراد از ظرفیت، انگیزه و توانایی لازم برخوردار باشند تا بتوانند وزارتخانه‌ها را رو به جلو حرکت دهند، چرا که در این صورت می‌توان انتظارات مردم را نیز محقق کرد.
دولت برای عملکرد علمی و منطقی باید از وزارتخانه‌ها شروع کند تا این روحیه به زیرمجموعه‌ها نیز سرایت کند. مدیران نیز باید با قاطعیت در تصمیم‌گیری‌ها عمل کنند و محدود به ناکافی بودن بحث زمان نباشند تا زمینه اعتماد مردم را به دولت فراهم کرد.