ضرورت پایان خشونت علیه کولبران

موضوع حمایت از  کولبران دیروز در نطق میان دستور دونماینده مجلس به طور جدی مطرح شد. همین موضوع سبب شد تا نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار توجه بیشتر دولت به مسئله کولبران شد.
علی مطهری که ریاست جلسه را عهده دار بود ، با اشاره به کلیپی از برخورد با کولبران در مرز که در وسط نطق شهاب نادری نماینده پاوه پخش شد، گفت: از دولت می‌خواهیم به مسئله کولبران توجه بیشتری کند و همچنین موضوع ته‌لنجی‌ها را هم مورد توجه قرار دهد.وی اضافه کرد: آقای امیری که نماینده دولت است موضوع را با توجه به فیلمی که در مجلس پخش شد، منتقل کند. شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی خود ضمن پخش کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری کولبری را اختراع مسئولین بی‌تدبیر دانست و کشتن کولبران را محکوم کرد. شهاب نادری خطاب به رییس جمهور گفت: آیا آرای جامع اهل تسنن بر شانه‌هایتان سنگینی نمی‌کند؟ آیا خود را ذره‌ای مدیون شیرزنان کرمانشاه نمی‌دانید؟ امروز تمام مطالبات جوانان ما خلاصه می‌شود در حداقلی‌ها. حداقلی‌هایی مانند داشتن یک شغل پایدار برای رفع حوائج خود و خانواده‌هایشان. آیا این درخواست زیادی از شماست؟
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مشکلات ادامه‌دار زلزله‌زدگان گفت: متاسفانه پس از یکسال هنوز چادر زلزله‌دگان پابرجاست. سرپناه امن برای مردم وجود ندارد. در یک سال گذشته هموطنان ما با زلزله دست و پنجه نرم کرده و روزگار سختی را می‌گذرانند. انتظار می‌رفت دولت شما تمام امکانات خود را برای رفع مشکلات مردم بسیج کند نه این‌که پس از گذشت یکسال هنوز جمع کثیری ناامیدانه در غم آینده‌ای پر از ابهام خود روزگار را همراه با دردورنج سپری کنند و فریادشان به هیچ کجا نرسد.
نادری با پخش یک کلیپ از سخنان مقام معظم رهبری کولبری را اختراع مسئولین بی‌تدبیر دانست و کشتن آنها در مرزها را محکوم کرد و افزود: امیدواری به برجام و FATF تلف کردن نظام است. جناب رییس جمهور! وظیفه اجرای دقیق قانون اساسی به عهده شماست چرا اصل سوم، نهم، دوازدهم، پانزدهم، نوزدهم و تعدادی از اصول دیگر را هنوز اجرایی نکرده‌اید؟


نماینده مردم سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم  در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس  با بیان اینکه تداوم کشتن کولبران موجب شکاف بین مردم و نظام می‌شود، گفت: رئیس جمهور و وزیر کشور دستور توقف کشتن کولبران را صادر کنند.
منصور مرادی در تذکری به رئیس جمهور و وزیر کشور گفت: دستور توقف کشتن کولبران را اعلام کنید. با شرایط کنونی تداوم کشتن کولبران قابل توجیه نیست و موجب شکاف بین مردم و نظام می‌شود. با چه مجوزی بر سینه یک انسان مجاهد گلوله بسته می‌شود و سرپرست خانواده‌ای با چند کودک کوچک از پای درآورده می‌شود؟ وقت آن نرسیده که مسئولین جلوی کشتن کولبران را بگیرند؟ مگر مقام معظم رهبری اعلام نکرده‌اند که منظورشان از مبارزه با قاچاق کالا کولبران نیست؟ چرا بر خلاف این فرمایش عمل می‌شود؟‌
نماینده مردم سروآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ضمن استقبال از طرح آشتی ملی خواستار پایان خشونت علیه کولبران هستم. چرا که در چنین وضعیتی سرمایه‌های اجتماعی و اتحاد ملی از تمام موارد کارآمدتر است. باید بگویم که بحران زیست محیطی یک زنگ خطر است که به شدت در حوزه‌های انتخابیه مشکلاتی را ایجاد کرده است. تداوم سوختن جنگل‌ها بیانگر این موضوع است که اگر انجمن‌های حامی محیط زیست مردمی تا کنون نبود شاهد خسارت بیشتری در این حوزه بودیم. سهم کردستان از آب سدها سهم حداقلی است. پیش بینی کردیم که با بهبود وضعیت آب سدها مهاجرت از شهرها به روستاها افزایش پیدا می‌کند اما با وجود چنین مشکلاتی مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها افزایش پیدا کرده است.