آغاز رئیسی با ۲ نامه

آرمان - یاسمین طالقانی:‌ فعالیت آیت‌ا... رئیسی برای انتخابات روز گذشته با نگارش دو نامه آغاز شد؛ یک نامه به رئیس‌جمهور که طی آن از تخریب خود گلایه کرده بود و دیگری نامه به رئیس سازمان صداوسیما که این رسانه‌ را به رعایت عدالت تبلیغاتی دعوت کرد. ظاهرا این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مشاورانی دارد که به او توصیه کردند شروع پررنگ همراه با اقدامات خبرساز سبب توجه .مشاوره کمتری با او داشتند. رئیسی در نامه به دکتر حسن روحانی که البته رقیب انتخاباتی او هم هست آورده است: « با سلام و تحیت؛ بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود.» ظاهرا رئیسی چندان از فضای سیاسی و تخریب روحانی که کاندیدای رقیب او است خبر ندارد و نمی‌داند برخی حامیان اصولگرا و دلواپس او چگونه هر روز بر طبل اتهام به رئیس جمهور می‌کوبند. از مفاد این نامه چنین بر می‌آید که رئیسی یا از اتفافاتی که در اطرافش می‌گذرد بی‌اطلاع است یا تلاش دارد به‌واسطه نامه‌هایی با این محتوا، خود را کاندیدایی مظلوم جلوه دهد که هجمه‌ها به سمت اوست. البته شاید رئیسی شخصیت دوراندیشی است که از اکنون به روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات می‌اندیشد و با نگارش چنین نامه‌هایی قصد دارد توجیهی برای شکست احتمالی خود داشته باشد. هر چند به نظر می‌رسد این نامه با توجه به غلبه فضای تخریب روحانی بر رئیسی چندان مورد توجه جامعه قرار نگیرد. ناگفته نماند محتوای این نامه را می‌توان تضعیف روحانی هم ارزیابی کرد چنان‌که او القا می‌کند که حامیان اصلاح‌طلب روحانی کمر به تخریب او بسته‌اند تا چنین به نظربرسد که اطرافیان و حامیان روحانی فاقد اخلاق هستند تا احتمالا از آرای روحانی کاسته شود.
صداوسیما روحانی را نشان ندهد!
نامه‌ دیگری که رئیسی نوشت محتوای جالب‌تری دارد. در حالی که برخی مدعی هستند صداوسیما به تبلیغ انتخاباتی رئیسی مشغول است و نماز جماعت او را پخش می‌کند و همین امر سبب اعتراض نمایندگان مجلس شد، تولیت آستان قدس رضوی درخواست عجیبی از علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما کرده و خواسته تا سخنرانی رئیس جمهور که رقیب انتخاباتی او است پخش نشود که البته صداوسیما پیش از نامه رئیسی چنین کرد و از پخش سخنرانی رئیس جمهور در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی اجتناب کرد! محتوای نامه رئیسی به رئیس صداوسیما چنین است: «انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی «سالم، پرشور و رقابتی»، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند. متاسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی در پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند. از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شئون انحصاری رئیس دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ایشان نیست، از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و ماموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جدا پرهیز نماید.» این سوال در اذهان بدون پاسخ مانده است که آقای رئیسی این دغدغه را برای همه انتخابات‌ها داشته یا اکنون به این نتیجه رسیده است که پخش سخنان رئیس جمهور که رقیب انتخاباتی او است، صحیح نیست؟
می‌گویند من رقیب زید و عمر هستم!


رئیسی البته سخنرانی‌ای هم داشته است که در آن عنوان کرد رقیب فرد خاصی در انتخابات نیست و رقیب او «بیکاری، ناکارآمدی، فقر و حجم بالای کارهای انجام‌نشده در کشور» است. آن طور که انتخاب نوشت او در جمع گروهی از فعالان اقتصادی، کارآفرینان و دانشگاهیان کشور با اشاره به برداشت‌های مختلف از ریشه مشکلات اقتصادی کشور گفت: اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی مواجه است که برخی آن را ناشی از ساختارها، برخی ناشی از ضعف مدیریت و برخی نیز ناشی از تحریم و تهدیدهای خارجی می‌دانند. برخی از دولت‌ها پیش از ‌آغاز کار بسیاری از مشکلات را ناشی از ضعف مدیریت تلقی می‌کردند، اما وقتی کار خود را آغاز کردند، عیوب را ناشی از مشکل سوم یعنی تحریم‌ها دانستند. درصورتی‌که اگر اقتصاد ضعیف نداشته باشیم، هم ساختارها اصلاح می‌شود و هم مقابل تحریم‌ها و تهدیدها مقاوم می‌شویم و هم در کسب و کار مردم رونق ایجاد خواهد شد. در این راه مدیریت قوی اقتصادی حرف اول را می‌زند. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همه سازوکارهای کشور باید به سمت کارآفرینی برود. بسیاری از مشکلات به دست جوانان توانمند و کارآفرین قابل حل است. مشکلات با بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل حمایت از کارآفرینی قابل حل نیست؛ بلکه باید همه سازوکارهای کشور به سمت کارآفرینی باشد و دانشگاه و فرهنگ ما نیز در جهت حمایت از این عرصه حرکت کند. برخی می‌گویند من رقیب زید و عمر هستم. اما من رقیب بیکاری، ناکارآمدی، فقر و حجم بالای کارهای انجام نشده در کشور هستم. وی گفت: متاسفانه امروز درحوزه‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی شاهدیم که به توصیه‌های امام(ره) و رهبر انقلاب عمل نشده و بسیاری از حوزه‌های زندگی و معیشت مردم، رفاه اجتماعی و کرامت مردم دچار آسیب شده است. حل این مسائل جز با همکاری همه مردم و دلدادگان انقلاب امکان ندارد. رئیسی یادآور شد: اصولگرا و اصلاح‌طلبی که در خط امام با نگاه امام و با دغدغه امام به رشد و تعالی کشور فکر می‌کنند و به دغدغه‌های مردم اهمیت می‌دهند، می‌توانند در عرصه کشور فعال باشند. وی افزود: ما معتقدیم در شرایط فعلی می‌تواند یک تغییر به نفع مردم و ارزش‌های انقلاب صورت بگیرد. گام اول این تغییر در مدیریت اجرایی کشور است. سیدابراهیم رئیسی گفت: ما به‌دنبال تشکیل دولتی هستیم که کرامت یک فرد در همه شئونات جامعه رعایت شود. کرامت یک انسان این نیست که روزها به دنبال شغل بگردد و شب خجالت‌زده به خانه برگردد. در عین حال کرامت یک قرارداد ملی هم نیست که مردم در این قرارداد احساس عزت نداشته باشند.