۲وتوی شورای‌عالی در آرایش لیست‌شورای‌شهر

آرمان- هستی قاسمی: تحرکات و اقدامات شورای عالی اصلاح‌طلبان در بستن لیست‌ انتخابات شورای شهر بیش از پیش در زیر ذره بین افکارعمومی قرار دارد. خصوصا بعد از اینکه ۹ اصلاح‌طلب شناخته شده طی نامه‌ای از رئیس شورای عالی اصلاحات خواستند که تنها از افراد پاکدست درلیست شورای شهر استفاده شود. توصیه‌ای که پیش از این البته یکی از ملاک‌های تعیین شده از سوی اعضای شورای عالی بود اما با این نامه حجت تمام است و اگر فردی در لیست شورای شهرتهران قرار بگیرد که اساسا به دنبال رانت‌های گوناگون از مسند شورای شهر باشد در این صورت اعضای هیات رئیسه این شورا باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. ازسوی دیگر برخی از اعضای شورای عالی اصلاحات در انتخابات شرکت کردند که شائبه‌هایی را به وجود آورد است. این دو موضوع موجب شده که شورای عالی اصلاحات این روزها بیش ازگذشته مورد توجه قرار گیرد.
کاندیداهای شورای‌عالی در بستن لیست‌ها نقشی ندارند
رئیس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر رعایت اخلاق و قانون در انتخابات توسط تمامی گروه‌ها و جریان‌ها گفت: افرادی از شورای عالی که در انتخابات شوراها اعلام کاندیداتوری کردند، دربسته شدن لیست هیچ نقشی نخواهند داشت. ایسنا نوشت؛ عارف افزود: همه باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و این مساله مبنای انقلاب ما بوده است که امیدواریم همه گروه‌ها و جریان‌ها مبنای حرکت را قانون و اخلاق قرار دهند. وی همچنین درباره واکنش و اعتراض مراجع نسبت به تعدد ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم با تفاهم میان شورای نگهبان، دولت و مجلس این موضوع به طور قانونمند حل شود و اینکه دولت در لایحه جامع انتخاباتی حتما این موضوع را لحاظ کند، درغیر این صورت مجلس در قالب طرح پیگیری خواهد کرد. رئیس شورای عالی اصلاحات درباره اعضای شورای عالی سیاستگذاری که برای انتخابات شوراها ثبت نام کرده‌اند و همچنین نحوه بسته شدن لیست‌ها گفت: به آنهایی که ثبت نام کرده‌اند اعلام کردیم که در بستن لیست‌ها هیچ نقشی نخواهند داشت و درجلساتی هم که در استان‌ها تصمیم گیری می‌کنیم به هیچ وجه کاندیداها شرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه درخواست کرده‌ایم که اعضای حقوقی،‌ نماینده‌های خود را تغییردهند و در مورد افراد حقیقی نیز بدون حضور آنها تصمیم‌گیری می‌شود. وی خاطر نشان کرد: درعین حال ضوابط روشن داریم که امیدواریم لیست قوی و جامعی را براساس شایسته‌سالاری ارائه کنیم.
حضور جهانگیری درانتخابات طبیعی است


عارف در خصوص کاندیداتوری برخی افراد اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: حضور افراد هماهنگ شده با شورایعالی و رئیس جمهور است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد، البته کاندیدای اصلی ما روحانی است که امیدواریم با حضور فعال وی و انسجامی که داریم رای ایشان در دور دوم بیشتر از اول باشد. عارف همچنین درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری نیز اظهار کرد: حضور وی طبیعی است تا اگر به هر دلیلی لازم باشد کار را دنبال کند.
نظارت بر نهادی که ۱۲ سال از نظارت گریخته
عارف درباره نامه ۹چهره اصلاح‌طلب به خودش گفت: دو شرط وتوکننده داریم که یکی از این دو شرط پاکدستی افراد است. این اظهارات از سوی رئیس شورای عالی درحالی صورت می‌گیرد که شورای عالی اصلاحات مدعی است از قبل معیارهای مدیرتی و علمی به منظور آرایش لیست شوراها مشخص شده است. اما برخی از اعضای فعلی شورای شهر که در زمره اصلاح‌طلبان هستند ادعا دارند که باید در لیست شوراها حضور داشته باشند. این در حالی است که برخی از این اعضا هیچ تحرکی در طول انتخابات از خود نشان ندادند و بعضا شنیده شده درکنار شغل شورای شهر به بساز و بفروشی مشغول هستند! البته صرف داشتن شغل‌های مرتبط با شهرداری تهران اگر به‌دور از رانت باشد مشکلی ندارد اما، پسندیده است از حضور چنین اشخاصی در لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر حتی در صورت پاکدستی جلوگیری شود تا اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در معرض هیچ گونه شائبه‌‌ای از سوی تندروها قرار نگیرند. اعضای شورای شهر تهران باید نظارت بر شهرداری را در چهار سال آینده برعهده بگیرند که در طول دوازده سال گذشته به هیچ گونه نظارت وتحقیق و تفحصی تن نداده است.