چرا پرسپولیس بازی را واگذار کرد؟

قرمزهای تهران بازی رفت مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن را با نتیجه 2 برصفر واگذار کردند تا کارشان برای قهرمان شدن در لیگ قهرمانان قاره سخت‌تر شود با این حال شانس تیم ایرانی برای فتح جام هنوز پا برجاست. بازی خوب تیم برانکو در نیمه اول نشان داد که حریف ژاپنی به رغم اینکه از بازیکنان گران قیمت و حرفه‌ای خوبی بهره می برد، برتری خاصی نسبت به پرسپولیس ندارد. بازیکنان پرسپولیس اگر دقت و تمرکز بیشتری داشتند می‌توانستند در خانه حریف به گل هم برسند. سوای موقعیت دقیقه سه علیپور در نیمه اول، فرصت های زیادی برای پرسپولیس جود داشت که بازیکنان این تیم می توانستند با استفاده از آن ها به خلق موقعیت و ایجادفشار روی دروازه حریف بپردازند.
پرسپولیس در نیمه اول خیلی خوب توانست بازی را به زمین حریف ببرد یا حریف را در زمین خودش پرس کند اما تیم برانکو قدر این حضور در زمین حریف را ندانست و از آن استفاده خوبی نکرد.
بر خلاف نیمه اول، این تیم ژاپنی بود که در نیمه دوم راحت بازی می کرد اما در واقع موضوعی که به پرسپولیس ضربه زد، عدم هماهنگی هافبک های دفاعی با خطوط دفاعی و حمله بود. کمال کامیابی نیا و احمد نورالهی نباید به خطر محافظت از محوطه جریمه، یک سوم دفاعی خودی را رها کنند. خالی بودن فضای پشت محوطه جریمه خودی، اتفاقی بود که کاشیما با استفاده از آن توانست دوبار توپ را به تور دروازه بیرانوند بچسباند.
روی گل اول، کارترکیبی دو بازیکن کاشیما در سمت چپ یک سوم دفاعی پرسپولیس به راحتی پنج بازیکن این تیم را از جریان بازی خارج کرد و مهاجم این تیم توانست با استفاده از فضای خالی و بدون مزاحمت در اطراف قوس 18قدم پرسپولیس، پا به توپ حرکت کند و با یک شوت معمولی دروازه این تیم را باز کند. در این صحنه اگر نورالهی یا کامیابی نیا، روی قوس 18قدم یعنی محل تخصصی یک هافبک دفاعی حضور داشتند، مهاجم حریف هیچ گاه فرصت شوتزنی پیدا نمی کرد.


روی گل دوم، اشتباه هافبک های دفاعی پرسپولیس بیشتر به چشم می‌آید. در دقیقه 68 نورالهی و کامیابی نیا هر دو در خط دفاعی قرار گرفته بودند تا توپ ارسالی حریف از روی ضربه کاشته را دفاع کنند. در این لحظه، هفت بازیکن پرسپولیس درون محوطه جریمه بودند تا چهارمهاجم حریف را مهار کنند و به همین خاطر بی نظمی زیادی در سازمان دفاعی پرسپولیس به وجود آمده بود. یک بازیکن حریف تنها و بدون مزاحمت پشت محوطه جریمه پرسپولیس ایستاده بود و همان یک بازیکن پس از اینکه توپ ارسالی برگشت داده شد به راحتی توانست موج دوم حمله کاشیما را ایجاد کند. بازگشت توپ به محوطه جریمه پرسپولیس، نظم دفاعی این تیم را آشفته تر کرد و با اینکه دوباره توپ دفع شد اما چون تجمع پرسپولیسی ها داخل محوطه جریمه بود، کاشیما موفق شد از ریباند دوم بهترین استفاده را ببرد.
اشکال دیگر این بود که تجمع عوامل دفاعی پرسپولیس داخل محوطه جریمه به هیچ وجه استاندارد نبود. وقتی یک تيم بیشتر از چهارمدافع را درون محوطه جریمه خودی به کار می گیرد، آن ها باید با زیاد کردن فاصله بین خودشان، به خط دفاع عرض بدهند تا کل فضای 18قدم دارای پوشش باشد اما روی گل دوم تنها اطراف نقطه پنالتی دارای پوشش بود(که البته این پوشش نیز سازماندهی درستی نداشت) و سمت چپ و راست محوطه جریمه کاملا در اختیار مهاجمان کاشیما قرار گرفت.
با این حال مشکل اصلی پرسپولیس این بود که دفاع این تیم عمق نداشت. هافبک های دفاعی یا حداقل یکی از آن‌ها باید حتما جلوی خط دفاعی قرار می گرفتند تا محوطه جریمه خودی شکننده نباشد. دفاع خطی و فشرده بازیکنان پرسپوليس، علاوه بر اینکه کنترل محوطه جریمه را سخت می‌کرد، فضای خوبی را نیز پشت محوطه جریمه در اختیار بازیکنان حریف قرار می داد و آن ها به خصوص در نیمه دوم توانستند با استفاده از این مساله، به خوبی دروازه بیرانوند را تحت فشار قرار‌دهند.
این مساله روی کارهای هجومی پرسپولیس نیز تاثیر به سزایی داشت. پرسپولیس در نیمه اول توانست با استفاده از بازی سرعتی وینگرهای خودش، بارها دروازه حریف را تحت فشار قرار دهد اما در نیمه دوم کاشیما که با شرایط پرسپولیس آشنا شده بود، توانست کنترل میانه زمین را در اختیار بگیرد.آن‌ها متوجه شدند که به خاطر عقب بودن هافبک‌های دفاعی پرسپولیس، ارتباط بخش دفاعی و بخش‌تهاجمی این تیم به خوبی برقرار نمی‌شود. بازی نزدیک هافبک‌های دفاعی به خط دفاع باعث می شد هافبک های جلو زن پرسپولیس برای دریافت توپ به محوطه جریمه خودی نزدیک شوند و این مساله تاثیر زیادی روي از کار افتادن مهاجمان پرسپولیس داشت.
با این تفاسیر می توان گفت، پرسپولیس روی عدم دقت و تمرکز در بخش دفاعی خودش و همچنین قطع شدن ارتباط بین مدافعان و مهاجمان ضربه خورد و تیم کاشیما، تیمی نبود که بتواند با کارهای تیمی و تاکتیکی پرسپولیس را اسیر خودش کند. اگر حداقل یکی از هافبک های دفاعی پرسپولیس، فضای اطراف قوس 18قدم را پوشش می داد، دروازه پرسپولیس کمتر تحت فشار قرار می گرفت و از طرفی، این تیم می توانست انتقال بازی به زمین حریف را حفظ یا حتی بیشتر کند.
آمار مالکیت
پرسپولیس اگرچه نتیجه را واگذار کرد اما از نظر آماری، چیزی کمتر از حریف حرفه‌ای خودش نداشت. تیم میزبان 55درصد کل بازی را در اختیار داشت و پرسپولیس که در نیمه دوم بیشتر به دفاع و حفظ دروازه خودی مشغول بود، 45درصد حاکم بازی بود. این اختلاف 10درصدی همان‌طور که گفته شد به خاطر تغییر روند بازی در نیمه دوم اتفاق افتاد.
آمار شوت
با اینکه کاشیما درصد مالکیت بیشتری را به ثبت رساند اما در زدن شوت، هردو تیم آمار یکسانی دارند. هم پرسپولیس و هم کاشیما هشت بار برای زدن توپ به سمت دروازه حرف اقدام کردند. هردو دو شوت در چارچوب داشتند اما در شوت‌های بیرون از چارچوب سه شوت سهم پرسپولیس(40درصد دقت شوت) و چهارشوت سهم حریف ژاپنی(33درصد دقت شوت) بود. سه شوت پرسپولیس و دو شوت کاشیما نیز در طول این بازی بلاک شدند. در مجموع این هشت شوت، فقط پرسپولیس یک موقعیت عالی را برای گلزنی از دست داد که همان ضربه علی علیپور در دقیقه سوم بازی بود.
آمار پاس
بازیکنان پرسپولیس در کل این بازی تنها 291 بار توپ را بین خودشان رد و بدل کردند که از این تعداد 190 پاس صحیح به ثبت رسیده است. بنابراين دقت پاس 65درصدی برای مردان برانکو ثبت می شود. در طرف مقابل، تیم میزبان، 252پاس صحیح از مجموع 355 پاس را به ثبت رسانده که دقت پاس 71درصدی را نشان می دهد. به این ترتیب می توان گفت هر دو تیم کیفیت چندانی در بازی‌سازی و طراحی موقعيت از خودشان نشان نداده‌اند. در ارسال توپ روی دروازه حریف نیز کیفیت خوبی از دو تیم دیده نمی‌شود. پرسپولیس تنها چهارسانتر موفق از مجموع 13 سانتر داشته و آمار کاشیما نیز از تیم مهمان ضعیف تر است. تیم ژاپنی در طول بازی 23بار اقدام به سانتر کرد که تنها دوسانتر این تیم موفق بوده است.
آمار تقابل ها
تیم میزبان در تقابل‌ها یا همان دوئل‌ها، آمار موفق‌تری نسبت به نماینده ایران از خودش به جا گذاشت اما این برتری چندان هم قابل توجه نیست. بازیکنان کاشیما 57 و پرسپولیس 54 دوئل موفق را به ثبت رساندند. از این تعداد، 20نبرد هوایی موفق برای پرسپولیس و 21 نبرد هوایی موفق برای کاشیماست. پرسپولیس از 16تکل، 11 تکل موفق(69درصد) داشته و کاشیما نیز از 18تکل، 17تکل موفق(94درصد) را به ثبت رساند. اما آمار گذر از بازیکن روبه‌رو به نفع تیم ایرانی است. بازیکنان پرسپولیس 6گذر موفق داشته‌اند در حالی‌که حریف آن‌ها تنها دوگذر موفق را به ثبت‌رساند.
آمار کارهای دفاعی
پرسپولیس در جلوگیری از بازی‌سازی حریف، روز پرکارتری داشته است. این تیم 23بار اقدام به جلوگیری از بازی‌سازی حریف کرده است در حالی‌که این آمار برای کاشیما، 13بار به ثبت رسیده است. این اعداد، میل دفاعی پرسپولیس را به خوبی نشان می دهند. از طرفي 24 دفع توپ پرسپولیس در مقابل 15بار دفع توپ کاشیما نشان می دهد که تیم ایرانی فعالیت بیشتری در زمین خودش داشته است.با وجود اینکه کاشیما موفق شد بازی رفت را 2برصفر به سود خودش به پایان برساند اما پرسپولیس در این مسابقه نشان داد حریف شرقی آنچنان که درموردش صحبت می شد قدرتمند نیست. پرسپولیس همان‌طور که اشاره شد اگر نظم و تمرکز همیشگي خودش را حفظ می کرد بدون شک در این بازی گلی دریافت نمی کرد و اگر مهاجمان این تیم به خصوص علیپور با تمرکز بیشتری به توپ ضربه می زدند می توانستند دروازه حریف را در خانه خودش باز کنند که این اتفاق به اندازه یک پیروزی ارزش داشت. در واقع‌آنچه از جعبه جادویی دیدیم این بود که کاشیما نسبت به حریفان قبلی پرسپولیس، قدرت بیشتری نداشت و حتی می‌توان گفت در برنامه و کار تیمی حتی از تیمی مانند السد در سطح پایین‌تری قرار دارد. مردان برانکو در تهران می توانند به کمک هواداران‌شان و با استفاده از جو روانی مثبت در ورزشگاه آزادی برنده این فصل لیگ قهرمانان باشند. کاشیما در خانه خودش فقط به وسیله جو روانی برنده بازی شد و نماینده کشورمان نیز می تواند این کار را در تهران تکرار کند.
بازي برگشت اگر یک گل در نیمه اول بزنیم، قهرمان می شویم
محمدپنجعلی
پیشکسوت پرسپولیس
بازی پرسپولیس مقابل کاشیما، دو نيمه متفاوت داشت. در نيمه اول بچه‌ها خوب جنگيدند ولي نيمه دوم كمي احساسي رفتار كردند که این مساله به تیم لطمه زد. اینكه پرسپوليس بازي نيمه اولش را نتوانست در نيمه دوم تکرار کند به خاطر این بود که بچه‌ها تمركزشان را از دست داده بودند. همين باعث شد بچه‌ها به هم بريزند. مدام به داور اعتراض مي‌كردند که فايده‌ای هم نداشت. ما يك كارت قرمز گرفتيم و احتمال اينكه دومین كارت قرمز را هم بگيريم زياد بود. آن ها در نيمه اول بازی خوبی به نمایش گذاشتند و حتی می توانستند به گل نیز دست پیدا کنند اما به هرحال فوتبال همین است و غيرقابل پيش‌بيني است. شاید علیپور 100 بار دیگر این توپ را گل کند اما تحت فشار بازی موقعیت خوبی را از دست داد و این طبیعی است. اگر توپ او گل می‌شد، داستان بازی عوض می شد اما فوتبال ورزش لحظات است. در فوتبال لحظات تعيين كننده هستند با این‌حال نباید به دو گل خورده فکر کنیم. دو گل عقب هستیم اما مي‌توانيم جبران کنیم. اگر يك گل در نيمه اول بزنيم همه چيز عوض مي‌شود. گل‌هايي كه آن ها زدند مي‌شود گفت روی كار فني خودشان نبود. ما تمركز نداشتيم. اگر بچه‌ها تمركز داشتند اين موقعيت‌ها به وجود نمي‌آمد. در واقع گل‌هایی که خوردیم، بر اثر اشتباه خودمان بود. آن‌ها حرفه ای تر بودند و توانستند از شرایط بازی بهترین استفاده را ببرند. در مورد داوری نیز باید بگویم، داور نمي‌تواند اشتباه نداشته باشد. کار او اجرای قانون است و نمي‌شود ایرادی به او وارد کرد. اعتراض هم فایده ندارد. البته داوری او آنقدر هم پر ایراد نبود که بازیکنان ماآنقدر اعتراض می‌کردند. همان‌طور که گفتم داور حتي مي‌توانست يك كارت قرمز ديگر هم به شجاع بدهد اما خداراشکر گذشت كرد. پرسپولیس بازيكن ندارد و بچه‌ها بايد مراقب باشند . سیامک نعمتی خيلي راحت اخراج شد. با اين شرايط بچه‌ها خودشان بايد مراقب باشند. هر بازيكني كه از دست دهيم صد در صد روی بازی های بعدی تاثیر مستقیم دارد.يك زمان بازيكن روی نیمکت زیاد است و این اتفاقات خیلی به چشم نمی آید اما زمانی هست که دست سرمربی بسته است و باید بازیکنان بیشتر دقت کنند. به خاطر همین يك زماني تعويض تاثير مي‌گذارد يك موقع نمي‌گذارد. به هر حال برانكو هم دستش بسته است. تا همين جا هم که آمده و اميد قهرماني داريم کار بزرگی انجام داده است. اينكه با این شرایط به فينال رسیده خودش يك برد است. در مجموع بچه‌ها در این بازی بد نبودند. چهره شاخصي در تیم نبود اما مي‌توانم بگويم شجاع خوب كار كرد. با اينكه عصبي بود اما خيلي مثبت كار كرد. پیروزی در بازي برگشت و رسیدن به برد دور از دسترس نيست. فوتبال را نمي‌توان پيش‌بيني كرد. اگر يك گل در نيمه اول بزنيم قول مي‌دهم قهرمان مي‌شويم. امیدوارم با حضور پرشور و پرتعداد تماشاگران‌مان در بازی برگشت، نتیجه دلخواه را به دست بیاوریم و سرانجام طلسم قهرمانی در آسیارا بشکنیم.
نعمتی، فینال را مفت از دست داد
وحید قلیچ
پیشکسوت پرسپولیس
هر چند به نظرم بازیکنان در نيمه دوم كم آوردند اما در مجموع پرسپولیس بازی بدی را به نمایش نگذاشت. اگر مانند نيمه اول بسته بازي می کردند، می شد با امتیاز بازی را به پایان رساند اما نمي‌دانم نيمه دوم چه كسي توجيه‌شان كرد كه بازتر بازي كنند و همين بازتر بازي كردن كار دست‌شان داد. پرسپوليس نيمه اول موقعيت‌هاي خوبي داشت و حتی در دقيقه سوم مي‌توانست به گل برسد اما نمی دانم در نیمه دوم چه شد كه تغيير رويه دادند و همه چیز برعكس شد. يعني نيمه دوم همه موقعيت‌ها براي تيم ژاپني شد. با این‌حال خداراشکر که بیشتر از دوگل دریافت نکردیم. جبران این دوگل در تهران سخت است اما محال نیست. پرسپولیس پیش از این بازي‌هاي سخت‌تری را هم داشته که برنده شده باشد. اینکه علیپور در ابتدای بازی آن توپ را گل نکرد، دلیل نمی شود از او ايراد بگیریم. همیشه ممکن است در بازي هایی که در این سطح برگزار می شوند، بازیکن توپ‌هايي راكه بايد استفاده كند خراب مي‌كند. به نظرم عليپور كمي بي‌تفاوت بازي مي‌كرد و به احتمال زیاد این مساله به خاطر خستگی او بود. اگر مي‌توانست آن موقعيت را گل كند همه چیز به نفع پرسپولیس می شد اما به هرحال این اتفاقات و خراب کردن موقعیت در فوتبال عادی و طبیعی است. برگشت بازی در نیمه دوم را باید به پاي قدرت تيم ژاپني گذاشت. آن ها در كشور خودشان بازي مي‌كردند و همه چيز به نفع‌شان بود. به نظر من آن‌ها نمی خواستند اتفاقی که در نیمه دوم برای السد افتاد، برای‌شان تکرار شود. بنابراین با جدیت بیشتری بازی را ادامه دادند. این مساله پرسپولیس را تحت فشار قرار داد و به همین خاطر بازیکنان ما از نظر عصبی دچار مشکل شدند. امیدوارم آن ها در بازي برگشت بتوانند يك نتيجه خوب را با حمایت هواداران به دست بیاورند. گل های تیم کاشیما را نباید فقط به حساب خط دفاعی بگذاریم. این خط دفاعي همان خط دفاعي است كه تیم را به فینال رسانده است.. حالا که گل خورديم دليل نمي‌شود كه بگوييم خط دفاع ما مقصر بوده است. نه! هر 11 نفر با هم مقصر بودند. همه روي اين گل‌ها مقصر بودند. ممکن است برخی به برانکو و تعویض هایش ایراد بگیرند اما من در مورد برانكو صحبت نمي‌كنم چون او وظيفه‌اش را به نحو احسن انجام داده است. يك تيم مرده را به فينال آورده و اگر بخواهيم در موردش بد صحبت كنيم واقعا بي‌انصافي است. به نظرم عالیشاه در زمان درستی وارد زمین شد چون او در بازی های قبلی نشان داد که عالیشاه مقابل السد نیست. اخراج سيامك نعمتي در کنار این شکست، روز بد پرسپولیس را تکمیل کرد. يك بازيكن در این سطح و در بازی فينالي كه خودش هم در رسیدن به آن، خیلی زحمت كشيده، نباید چنین اشتباهاتی داشته باشد. او بازی فینال را مفت از دست داد و نمی دانم دلیل اين كارش چه بود. به هرحال امیدوارم در تهران نتیجه را عوض کنیم. وقتي شما 100 هزار تماشاچي دارید، هرکدام از آن ها حتي يك فوت كند، توفان می‌شود! مطمئن باشيد تماشاگران ما همان کار تماشاگران ژاپنی را در تهران تكرار مي‌كنند. ضمن اینکه تماشاگران ما شلوغ‌تر هم هستند! در مورد نتیجه نمی توانم پیش بینی داشته باشم اما پرسپولیس برنده بازی برگشت خواهد بود.
کاش نعمتی با عالیشاه تعویض می شد
مرتضی فنونی زاده
پیشکسوت پرسپولیس
بازي جاي بحث ندارد. بچه‌ها بازي هميشگي‌شان را نكردند. با اینکه تیم کاشیما میزبان بازی بود اما بچه‌هاي ما 15 دقیقه اول بازی را خیلی خوب شروع کردند و حتي موقعيت گل هم داشتند اما پس از آن کاشیما عنان كار را به دست گرفت. این تیم متمول، هم پرمهره است و هم تجربه بالایی دارد. مشاهده کردیم كه خارجي‌های تیم نتیجه را رقم زدند و به اصطلاح بازي را درآوردند. بازي منظم ژاپني ها كار خودش را كرد. از طرفی بچه‌ها ما در روز خوب‌شان نبودند و نحوه بازي‌شان نیز جالب نبود چون با تمركز بالا بازي نمی‌کردند. جسارت داشتند اما تمركز لازم را نداشتند. از نظر عصبی نیز دچار مشکل شده بودند و به نظرم سيدجلال از داخل زمين و كريم باقری هم از بيرون بايد آن ها را راهنمايي مي‌كردند. متاسفانه يكي از مهره‌هاي اصلي‌ تیم اخراج شد و در بازي برگشت نيست. با اين بضاعت كم خود نعمتي براي ما نعمتي بود. با این‌حال به بازي برگشت امیدواریم وبه امیدخدا با كمك هواداران تيم نتيجه خواهد گرفت. با اینکه کار فوق‌العاده سختی پیش روی پرسپولیس است. آن ها باید تلاش کنند در بازی برگشت گلی دریافت نکنند. آن ها سه تا بازيكن خارجي با كيفيت دارند. به دليل شرايط ميزباني فکر می‌کنم تيم كاشيما اگر چهار گل هم احتياج داشت مطمئن باشيد چهار گل مي‌زد. بچه‌های ما تمركز نداشتند و به خاطر همين براي كسب نتيجه ضعيف عمل كردند. دو گلی که دریافت کردیم از مرکز خط دفاعی بود. نبايد شجاع خلیل زاده در دفاع کناری بازی کند چون با توجه به سن و سال سيدجلال، شجاع مي‌تواند پوشش دهنده خوبی برای او باشد. این دو مكمل خوبي براي هم هستند اما انصاري زماني كه در قلب دفاع قرار می گیرد، چون در پست غیر تخصصی بازی می کند، کارایی لازم را ندارد. تعویض های برانکو به نظرم روی بازی تاثیری نداشت. عاليشاه فوتباليستي است كه بايد از ابتدا بازي كند اگر آماده است و شرايط بازي را دارد بايد از ابتدا بازي كند اگر ندارد چرا وارد زمین می شود؟ عالیشاه اختلافی هم با برانکو پیدا کرد که به نظرم درست نیست بازیکن با سرمربی خودش بگو مگو کند. به نظرم نوراللهي خوب بازی می کرد و نباید تعویض می شد. كاش سیامک نعمتی را تعویض می کرد تا حداقل اخراجی نمی دادیم. نعمتي بازیکن بی تجربه ای در آسیا نیست. وقتي يك اخطار دارد باید مراقب رفتارش در زمین باشد. به هرحال در بازی برگشت می توان نتیجه را عوض کرد. فقط و فقط بچه‌ها بايد گل نخورند. نيمه اول بايد با حالت بسته بازي كنند. در ضد حمله‌ها يا روی ضربات ايستگاهي مي‌توانيم موفق باشیم. تيم‌هاي شرقی همه منظم بازي مي‌كنند اما مقابل تيم‌هاي ايراني نمي‌توانند شرايط لازم را داشته باشند. کاشیما برتری فنی نسبت به پرسپولیس نداشت. فقط مالكيت بازی شايد 10 تا 15 درصد به نفع آن ها بود. ما فوتبالیست های تکنیکی داریم و باید بازی را روی زمین بیاوریم. پرسپولیس می‌تواند با حمایت هوادارانش بازی برگشت را با پیروزی و نتیجه دلخواه پشت سر بگذارد. از هواداران می‌خواهم که حتی یک جای خالی در بازی برگشت نگذارند تا به امید خدا، جام قهرمانی آسیا را نیز در تهران بالای سر ببریم.