خداحافظی افشانی با شهرداری!

آرمان: بهشت با شهرداران اصلاح‌طلب قرار ماندن ندارد. محمدعلی نجفی نماند و سرانجام با رأی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس محمدعلی افشانی هم رفتنی شد. موضوع خداحافظی افشانی با شهرداری به طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان بازمی‌گردد که بر اساس آن تعدادی از مدیران و استانداران باید خداحافظی کنند، اما درباره شهرداران تردیدهایی وجود داشت چرا که آنها منتخب شورای شهری هستند که با رأی مردم انتخاب شدند، بنابراین انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر به نوعی انتخاب نیابتی از سوی مردم است. همچنین برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که شهردار در رده وزرا محسوب می‌شود، بنابراین منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال شهردار تهران نمی‌شود. همین ابهامات سبب شد که استفساریه‌ای ارائه شود تا در صورت موافقت کمیسیون اجتماعی به صحن مجلس ارائه شود، اما اعضای کمیسیون اجتماعی استفساریه ارائه شده را رد کردند. حتی حضور سیدمحمد هاشمی و بهمن کشاورز دو حقوقدان برجسته در کمیسیون اجتماعی و توضیحات آنها نتوانست نمایندگان را مجاب به موافقت با پذیرش استفساریه کند.
بهار آمد؛ زمستان رفت
محمدعلی افشانی که 23 اردیبهشت ماه امسال پس از استعفای نجفی شهردار سابق تهران با 19 رأی اعضای شورای شهر، شهردار تهران شد، پیرو اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و تصویب آن توسط نمایندگان مجلس مجبور شد تا از شهردار شدن کناره‌گیری کند؛ البته شورایی‌ها در این بین تلاش خود برای ادامه فعالیت افشانی را آغاز کرده و رایزنی‌ها و ارائه استفساریه‌ای به مجلس را برای استثنا شدن افشانی در دستور کار خود قرار دادند؛ به طوری که در نشست مشترک روز شنبه شورایی‌ها هم انتخاب 5 نفر کاندیدای شهرداری تهران از میان 28 نفر اعلامی را موکول کردند به بعد از رأی گیری کمیسیون اجتماعی مجلس که در نهایت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم به ادامه فعالیت شهردار تهران رأی ندادند و پس از بررسی، کلیات طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با 15 رأی مخالف و 3 رأی موافق رأی نیاورد. با این شرایط شورای شهر تهران باید هرچه سریع‌تر 5 نفر کاندیدای خود برای شهرداری تهران را انتخاب کند که البته طبق گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و سخنگوی شورا سه‌شنبه در صحن علنی شورای شهر 5 کاندیدای شهرداری انتخاب می‌شوند تا پس از ارائه گزارش‌های خود تصمیم نهایی درباره انتخاب شهردار جدید تهران گرفته شود.
روایت محسن هاشمی از انتخاب 5 گزینه


البته صبح دیروز برخی گمانه‌زنی‌ها درباره آنچه در صورت قطعی شدن رفتن افشانی باید انجام داد، مورد بررسی قرار گرفت چنانکه رئیس شورای شهر تهران گفت: انتخاب شهردار حزبی و سیاسی نیست و اعضای شورا با طمأنینه در حال انتخاب شهردار هستند. محسن هاشمی افزود: در صورتی که این استفساریه در کمیسیون رأی مثبت بگیرد انتخاب شهردار به تعویق می‌افتد و در غیر این صورت پنج نفر نهایی را برای انتخاب شهردار معرفی خواهیم کرد. هاشمی خاطرنشان کرد: از سازمان امور استخدامی نیز درباره بازنشستگی کاندیداهای شهرداری استعلام کردیم که بیشتر آنها بیش از سه سال فرصت داشتند. وی درباره نام خودش که در فهرست کاندیداهای شهرداری قرار دارد نیز گفت: با نظر اعضای شورا در فهرست خواهم بود و چهار سال تا بازنشستگی وقت دارم.
مطیع قانون هستیم
پس از مشخص شدن رأی نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس بود که حجت‌نظری جوان‌ترین عضو شورای شهر در توئیتر خود نوشت: استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مورد موافقت نمایندگان کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. هرچند معتقدم این مصوبه کاهش بخشی دیگر از اختیارات محدود شوراهاست، اما همواره مطیع قانون هستم و به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر به رأی نمایندگان مجلس احترام می‌نهم.
هجمه به شهردار سابق
مشخص بود که برخی از اردیبهشت درصدد بودند تا به نوعی افشانی را تضعیف کنند، اما صداقت و شفافیت افشانی چنین فرصتی را به آنها نداده بود. بنابراین از هیاهوی بررسی استفساریه شهرداران در مجلس بهره گرفتند و بی‌اخلاقی خود را علنی کردند. چنان‌که پس از آنکه محمود صادقی چنین توئیت کرد که «از ظهر امروز شاهد صحنه‌های عجیب و زننده‌ای در راهروهای مجلس هستیم. نوعی لشگرکشی خویشاوندی و قومیتی برای لابی با نمایندگان جهت استثنای شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان»، دلواپسان نوشتند: ‌«واكنش محمود صادقي به حضور سیدابراهيم اميني و بشير نظيري دو عضو شورای شهر و حزب اعتمادملي همراه با برادر افشانی در راهروهاي مجلس و تلاش براي تطميع نمايندگان و رأی‌آوری طرح استفساریه بقای شهردار بازنشسته»، این ادعای کذب در شرایطی بود که امینی در شورای شهر حضور داشت، اما روز گذشته برخی از سیاسیون برای عقب نماندن از قافله شهردار بعدی که مشخص نیست چه فردی خواهد بود به انتقاد از افشانی پرداختند و طرح استفساریه ارائه شده را اقدامی نادرست خواندند و توجه نکردند ارائه استفساریه هم حرکتی در راستای قانون و استفاده از ظرفیت‌هاست. پیش از این احسان قاضی‌زاده هاشمی، طراح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی خبر از حضور یکی از نمایندگان زن تهران در دفتر شهردار تهران و تماس او با سایر نمایندگان برای رأی مثبت به استفساریه شهرداران داده بود.
انتخاب شهردار در 15 آبان
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از سرگیری روند انتخاب شهردار جدید پایتخت خبر داد. علی اعطا با اشاره به رأی منفی کمیسیون اجتماعی مجلس به استفساریه استثناء شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: با توجه به رأی منفی یکشنبه کمیسیون اجتماعی مجلس به استفساریه، شورای شهر طبق زمان‌بندی‌ای که قبلا اعلام کرده بود، روز سه‌شنبه(۱۵ آبان) فرآیند انتخاب شهردار را از سر خواهد گرفت وی افزود: سه‌شنبه، ۱۵ آبان در صحن علنی از لیست بلندی که تهیه شده است، رای‌گیری می‌شود و ۵ گزینه تصدی پست شهرداری تهران معرفی خواهند شد تا جهت ارائه برنامه در صحن شورا حضور پیدا کنند. گفتنی است، اسامی زیر ۱۲ نفر مورد تأیید سازمان امور استخدامی هستند: معصومه ابتکار، غلامرضا انصاری، پیروز حناچی، مصطفی سلیمی، محسن پورسیدآقایی، نصرا... جهانگرد، مناف هاشمی، ایرج معظمی، عباس آخوندی، سمیع‌ا... حسینی مکارم، علی‌اوسط هاشمی و علی ربیعی.