دولتCFT را دوباره اصلاح مي‌كند

آرمان: پس از بررسی لوایح چهارگانه FATF در مجلس و شورای نگهبان، در نهایت، شورای نگهبان نظر خود را در این مورد اعلام کرد. لوایح FATF که از زمان مطرح شدنش برای بررسی در نهادهای مربوطه در محافل رسانه‎ای بسیار خبرساز شده و حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته بود، همچنان در مسیر بررسی و تایید قرار دارد و به پایان کار نرسیده است. در میان لوایح چهارگانه به نظر می‎رسد که کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و ابهامات بسیاری در مورد آن وجود دارد. لوایح چهارگانه که به نوعی با بررسی‎های کارشناسانه مقامات و مسئولان نهادهای مرتبط از جمله وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات و کارشناسان اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی در مجلس تصویب شد، هنوز در راس مهم‌ترین خبرهای سیاسی و اقتصادی قرار داشته و هر از چندگاهی خبری از آن در محافل رسانه‎ای به ویژه از سوی مقامات و شخصیت‎های گوناگون مطرح می‎شود. حاشیه‌ها و مسائل متعدد مربوط به آن تا جایی پیش رفت که گمانه‎زنی‎هایی مبنی بر فرایند جدید قانون‎گذاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطرح کرد. گمانه‌‎زنی‎هایی که به اظهارنظر برخی شخصیت‎های سیاسی کشیده شد و هریک به نوعی بر انجام وظایف قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند. بنابراین در شرایط کنونی کشور که آمریکا تحریم‎های آبان ماه خود علیه ایران را اعمال کرده است و در هفته‎های اخیر نیز تلاش‌هایی را همراه متحدین خود برای نپیوستن ایران به FATF انجام داده است، ضروری است که بررسی‎کنندگان لوایح چهارگانه به مزایای پیوستن ایران به این کارگروه اقدام مالی(FTAF) و همچنین معایب آن، نگاه دلسوزانه‎تری به منافع ملی کشور و مردم داشته باشند و از هر اقدامی که به زیان کشور در شرایط کنونی است اجتناب کنند.
ایرادات غیرقابل اصلاح؛ بررسی در اولین فرصت
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد بررسی لایحه CFT در مجلس گفت: لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) در اولین جلسه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه بررسی می‎شود. حشمت ا... فلاحت پیشه افزود: شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه CFT وارد دانسته است که باید در این کمیسیون بررسی شود. وی یادآور شد: علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می‌شود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است. فلاحت‌پیشه یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی نظر خود را در صحن مجلس اعلام خواهد کرد و در صورت تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
تامین منافع ملی با تعامل


علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توئیت خود نوشت: «ایرادهای شورای نگهبان در جلسات مقامات ارشد دولت با آن شورا توضیح داده و رفع ابهام شده بود. الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) را (با وجود شرایط 7گانه مجلس) همچنان برای امنیت ملی ایران مفید می‎دانیم. منافع ملی کشور با تعامل دستگاه‎ها بهتر محقق می‎شود».
رد لایحه؛ اعاده به مجلس
سخنگوی شورای نگهبان از ۲۰ ایراد شرعی و قانون اساسی این شورا نسبت به لایحه CFT که یکی از لوایح چهارگانه FATF است به مجلس خبر داد. عباسعلی کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT)، یکی از لوایح FATF، گفت: این لایحه در جلسات متعدد و مکرر شورای نگهبان با حضور تمامی اعضا مورد بررسی قرار گرفته است. وی با اشاره به نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان درباره لایحه ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اظهار کرد: نظرات شورای نگهبان درباره این لایحه شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهاماتی است که در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.
لایحه CFT مهم برای کشور
حسینعلی امیری درباره بازگشت لایحه CFT از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی طرح یا لایحه‎ای به تصویب مجلس می‎رسد، مصوبه به شورای نگهبان ارسال می‌شود، شورای نگهبان درباره مصوبه نظر می‎دهد و این نظر را برای مجلس می‎فرستد. معاون پارلمانی رئیس‎جمهور یادآور شد: مجلس قاعدتا باید براساس ایرادات شورای نگهبان به رفع آنها اقدام کند. در این صورت دو حالت پیش می‎آید یا شورای نگهبان نظر مجلس را می‎پذیرد و قانون می‎شود یا شورای نگهبان اصلاحات انجام شده را برای تأمین نظر خود کافی نمی‎داند که در این صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‎رود. وی افزود: قطعا نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‎شوند و پیشنهادات و نظرات کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‎کنند. امیری لایحه CFT را برای کشور مهم خواند و اظهار کرد: قانون شدن الحاق به CFT لازمه استانداردسازی مناسبات و ارتباطات و تعاملات سیستم بانکی ایران با سیستم موسسات مالی دیگر کشورهای جهان است. ایران به تعاملات بانکی و مالی با دیگر کشورها معتقد است. بنابراین دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود. معاون پارلمانی رئیس‎جمهور تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریستم دیده، در مبارزه جدی با تأمین مالی تروریسم پیشرو بوده و الحاق به این کنوانسیون در راستای سیاست‎های کلی نظام برای مبارزه با تروریسم محسوب می‎شود.
عدم تصویب FATF؛ کمک به ترامپ!
سیدمحمدصدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آنچه اقدامات شایسته دستگاه دیپلماسی در دور دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور خوانده می‌شود، گفت: اقداماتی که باید انجام شود تنها به دستگاه دیپلماسی محدود نمی‌شود، بلکه کل کشور باید اقداماتی انجام دهد که منجر به ادامه تفاهمنامه برجام شود. زیرا از آن طریق است که ما می‌توانیم با اروپایی‌ها و سایر کشورها رابطه‌ای گسترده داشته باشیم. وی افزود: بعد از آن نیز باید تمامی لوایح مربوط به FATF مورد تصویب قرار گیرد که اگر این کار انجام نشود؛ کمک بزرگی به ترامپ برای گسترش تحریم‌ها علیه کشور است. اگر این اقدام انجام نشود حتی کشورهای نزدیک به ما نظیر چین و روسیه نیز نمی‌توانند با ما مبادلات تجاری و بازرگانی داشته باشند. بنابراین بهترین راه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، تصویب آن لوایح است.
هزینه رد CFT
یک عضو هیات رئیسه مجلس به رد CFT از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد و تاکید کرد که اگر مقام مسئولی مسئولیت عدم تصویب CFT را برای کشور بپذیرد، ما همراهی می‌کنیم و رأی مخالف می‌دهیم. آفتاب‌‌نیوز نوشت؛ محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به رد CFT از سوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان مطابق قانون مجاز به اظهارنظر است و حتما دلایل و استدلال‌هایی در این خصوص داشته است. او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان از CFT، ادامه داد: یکی از ایرادات شورای نگهبان از این قانون ایراد شکلی است و این موضوع به معنای آن است که به لحاظ شکلی این قانون ایراد دارد. اما خلاف شرع و خلاف قانون اساسی بودن آن که از ایرادات دیگر شورای نگهبان است، نشان از ایراد محتوایی به این قانون دارد. در مجلس بر اساس مصلحت کشور و اطلاعاتی که از وضعیت کشور داشتیم این قانون را تصویب کردیم و شورای نگهبان هم مطابق قانون مرجع تشخیص خلاف قانون و خلاف شرع بودن مصوبات مجلس است. وی افزود: وکیلی احتمال ارسال CFTاز سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام را قوی دانست و گفت: به نظر بنده قانون CFT از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. پیش از آنکه این قانون را تصویب کنیم به مخالفان اعلام کردیم که اگر مقام مسئولی مسئولیت عدم تصویب CFT را برای کشور بپذیرد، ما همراهی می‌کنیم و رأی مخالف به CFT می‌دهیم. او تاکید کرد: تاکنون هیچ مقام مسئول و یا هیچ مخالفی مسئولیت رد CFT را نپذیرفته، اما اگر کسی مسئولیت رد آن و هزینه رد این قانون را بپذیرد؛ در این شرایط ما هم با تضمین آن دوستان CFT را رد می‌کنیم. البته رد CFT موجب می‌شود که موضع آمریکایی‌ها از یک موضع منزوی به یک کشور با یک موضع مشروع جهانی تبدیل شود.