همبستگي جواب تحريم

مراسم روز 13 آبان همزمان با آغاز دوباره تحريم‌هاي آمريكا عليه ملت ايران در سراسر كشور برگزار شد. در تهران نيز طبق سنت هر ساله اين مراسم مقابل سفارت آمريكا به اجرا درآمد و مسئولان از هر جناح و دسته سياسي در اين مراسم شركت كردند. نكته قابل توجه اين بود كه محمد‌علي جعفري، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در اين مراسم به سخنراني پرداخت و اين در حالي است كه برخي منتظر سخنراني يكي از شخصيت‌هاي سياسي محافظه‌كار در اين مراسم بودند. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه حوادث مهمی در طول تاریخ انقلاب اسلامی رخ داده است، اظهار داشت: تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی پر از چنین روز‌هایی است که در آن شاهد پیروزی‌ها و نصرت‌های الهی و نیز وقایع شگفت‌انگیز متعددی هستیم که با اندکی تامل می‌توانیم دست خدا را در همه این پیروزی‌ها ببینیم. وی افزود: در این تاریخ پر افتخار با روز‌های سرنوشت سازی از جمله ۱۳ آبان، ۱۲ فروردین، ۲۲ بهمن و سوم خرداد و نیز دیگر روز‌ها مواجه می‌شویم؛ روز‌های بزرگی که نتایج آن به نفع ملت ایران رقم خورده است. سردار جعفری ادامه داد: دانشجویان ما که انقلاب و نظام به‌ویژه رهبر معظم‌انقلاب به آن‌ها این‌همه دل بسته‌اند، شبیه حرکتی را که دانشجویان پیرو خط امام(س) انجام دادند، باید برای اثبات کارآمدی نظام و حل مشکلات اقتصادی و ابعاد دیگر انجام دهند. فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در ۱۳ آبان سه حادثه مهم و تاریخی رخ داده که نشان‌دهنده قداست این روز و بیانگر چالش‌های عمیق و مستمر ملت ایران با آمریکاست. وی ادامه داد: اولین واقعه در این روز مربوط به ۱۳ آبان ۱۳۴۳ می‌شود؛ روزی که شاه ملعون با دستور مستشاران و دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در لانه جاسوسی و برای مخفی کردن ندای حق‌طلبی امام خمینی (س)، ایشان را به ترکیه تبعید کرد، اما بعد از ۱۵ سال در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ جهان شاهد خفت و‌خواری آمریکایی‌ها بود. سرلشکر جعفری افزود: دومین واقعه در این روز مربوط به ۱۳ آبان ۱۳۵۷ است؛ روزی که تعداد زیادی از دانش آموزان در دانشگاه تهران به دلیل اعتراض و راهپیمایی علیه رژیم منحوس پهلوی با دستور شاه و توسط عوامل این رژیم به شهادت رسیدند. فرمانده کل سپاه سومین واقعه در این روز را مربوط به ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانست و گفت: در آن روز‌های منتهی به این تاریخ شاهد استقرار دولت موقت لیبرال هستیم؛ با استقرار این دولت، آمریکا به دنبال آن بود تا به واسطه ارتباط‌گیری با آن‌ها انقلاب را به انحراف بکشاند. وی افزود: دانشجویان پیرو خط امام(س) در دانشگاه‌ها که تحمل چنین حرکت خطرناکی را نداشتند، با حرکت خودجوش و مردمی تصمیم گرفتند به صورت محدود از چند دانشگاه طراز اول تهران حرکتی را به سمت لانه جاسوسی آمریکا انجام دهند؛ از این رو تظاهراتی ضد آمریکایی را از دانشگاه تهران آغاز کردند. سردار جعفری تصریح کرد: وقتی جمعیت مقابل لانه جاسوسی آمریکا رسید، با جوی که در میان تجمع‌کنندگان مقابل لانه جاسوسی ایجاد شد، حرکت برای تسخیر لانه جاسوسی به صورت خودجوش جلوه یافت؛ در حالی که طرح حمله به لانه جاسوسی از قبل توسط دانشجویان برنامه ریزی شده بود.
بازخواني يك واقعه
فرمانده کل سپاه ادامه داد: وقتی لانه جاسوسی تسخیر شد و این اقدام به تایید امام (س)‌ رسید، این حرکت دانشجویان تبدیل به انقلاب دوم شد. علت اینکه حرکت دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم نام گرفت، این بود که اگر آمریکایی‌ها در این لانه جاسوسی باقی می‌ماندند، انقلاب اسلامی عمر ۴۰ ساله پیدا نمی‌کرد و در همان دهه ۶۰ کارش تمام می‌شد. وی بیان کرد: آمریکایی‌ها در آن زمان با برخی از مسئولان ما ارتباط برقرار کرده بودند و البته برخی هم از روی سادگی یا انحراف در تفکرات خود فکر می‌کردند که با رابطه با آمریکا به جایی می‌رسند و در جایگاه قدرت باقی می‌مانند؛ اما این حرکت خطرناک با اشغال لانه جاسوسی و دستگیری جاسوسان خاتمه یافت. سردار جعفری تاکید کرد: بنابراين از آن تاریخ به بعد در ایران اسلامی، چون دیپلمات آمریکایی جاسوس یا لانه جاسوسی‌ای که بتواند در آنجا علیه انقلاب اسلامی توطئه و برنامه ریزی کند، وجود نداشت، شاهد پیشرفت در کشور بودیم.
استكبارستيزي فراجناحي


همان‌گونه كه در بالا به آن اشاره كرديم شخصيت‌هاي سياسي ديگر نيز در اين مراسم حضور داشتند و نظرات خود را درباره اين روز بيان كردند. در همين راستامحمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه راهپیمایی ۱۳ آبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی امروز نشانه بصیرت آن‌هاست. وی با بیان اینکه مردم ما می‌دانند که در شرایط حساس باید حضور فعال‌تری داشته باشند، گفت: امروز آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، دشمن اسلام و مسلمین است و ما هم باید دشمنی خود را با آن‌ها ابراز کنیم. سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نيز در حاشیه حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان، با بیان اینکه ۱۳ آبان روز عزت و سربلندی ایران است، اظهار داشت: نسل جدید باید بدانند در طول تاریخ کشورمان چه حوادثی رخ داده که امروز به سربلندی رسیده‌ایم. وی در خصوص سخنان ترامپ مبنی بر شروع تحریم‌ها گفت: صحبت‌های ترامپ یک جنگ روانی است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، آمریکا در حال افول است و ترامپ شخصی است که بر این افول سرعت می‌بخشد. محمدرضا عارف، ريیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نيز درباره روز 13 آبان و مقابله ملت ایران با استکبار گفت:« بهترین فرمایش و صحبت، فرمایش حضرت امام خمینی(س) است که ایشان فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». وی افزود: حتی روسای‌جمهور آمریکا که یک مقدار عقل و تدبیر بیشتری داشتند، هیچ کاری نتوانستند بکنند. بي شك اقدامات ترامپ هم علیه ایران به بن‌بست می‌رسد که آثارش را می‌بینیم. عارف درباره اقداماتی که باید مجلس و دولت در قبال تحریم‌ها علیه ایران انجام دهند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله انسجام است. مجلس و دولت باید احساس کنند ید واحده هستند و یک مسئولیت دارند. آن مسئولیت پاسخگویی به نیازهای مردم و پاسداری از آرمان و ارزش‌های انقلاب است. محمود صادقی،نماينده اصلاح‌طلب مجلس نيز درباره 13آبان و ادعاهای ريیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم ایران و اقداماتی که دولت و مجلس باید انجام بدهند، گفت: باطل السحر توطئه‌های آمریکا، همبستگی ملی است.
نهي مذاكره
در پايان اين مراسم نيز شركت‌كنندگان با قرائت بيانيه‌اي هشت بندي هرگونه مذاكره‌اي را با آمريكا ممنوع خواندند و در بخشي از آن گفتند كه با شکر و سپاس خداوند قادر متعال به پاس توفیق الهی 40‌سال مقاومت، ایستادگی و صلابت سرافرازانه در برابر 40 سال پیشه و ترفند نظام سلطه با محوریت طاغوت اعظم آمریکای سلطه‌جو و به شکست‌کشاندن و انزوای 40 ساله شیطان بزرگ، اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و غلبه حق بر باطل و سلام و درود به روح ملکوتی احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) و بنیان‌گذار نظام مقدس اسلامی، حضرت امام خمینی(س) دمنده روح جهاد و استکبارستیزی در کالبد ملت سلحشور ایران اسلامی و با تاکید بر تعطیل‌نا‌پذیر و نشأت‌گرفته از تعالیم دینی و آموزه قرآنی بودن استکبارستیزی، ما شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضداستکباری یوم‌ا... سیزدهم آبان با ندای ملکوتی ا... اکبر ـ خامنه‌ای رهبر و شعار همیشه زنده مرگ بر آمریکا اعلام می‌‌داریم.