مطبوعات بدون مطبوعاتي‌ها

يكي از اركان اصلي فعاليت مطبوعات در جمهوري اسلامي ايران، هيات نظارت بر مطبوعات است كه در طول حيات مطبوعات ا‌ز ابتدا تا انتها (از صدور مجوز تا تداوم، تعليق و ابطال آن) جايگاه و نقش كليدي ايفا مي‌كند. هيات نظارت بر مطبوعات با توجه به جايگاه حاكميتي آن و وظايفي كه قانونگذار بر عهده آن نهاده است در رشد و توسعه كمي و كيفي مطبوعات، ارتقاي جايگاه رسانه‌ها و افزايش سطح آگاهي جامعه، رسالت خطيري را به دوش مي‌كشد. نگاهي به تركيب هفت‌نفره هيات نظارت بر مطبوعات كه بر اساس قانون تعيين شده، نشان مي‌دهد كه براي تشكيل اين ركن اساسي حياتي، شش نماينده از سوي قواي سه‌گانه، حوزه علميه قم وشوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين مي‌شوند و تنها و تنها يك نماينده از سوي مطبوعات (با برگزاري انتخابات و راي مستقيم و مخفي مديران نشريات بدون حق وكالت) برگزيده و در اين هيات حضور دارد. فارغ از آنكه اين تركيب تا چه ميزان مطلوب و مناسب براي پويايي، كارآمدي و اثربخشي رسانه‌ها در كشور است، نكته مهم‌تر اين است كه همان يك نماينده مديران مسوول مطبوعات، چگونه انتخاب مي‌شود!؟
روند انتخاب نماينده مديران مسوول نشريات در دوره‌هاي اخير به گونه‌اي بوده كه عملا شرايط براي برگزاري يك رقابت منطقي و عادلانه به‌طور جدي مخدوش شده و اين روند غيرمنطقي در دوره جديد هيات نظارت بر مطبوعات كه انتخاب آن قرار است در 27 آبان ماه جاري برگزار شود، بيش از پيش شده و به منظور جلوگيري از تداوم اين روند ناعادلانه اهم ايرادات و اشكالات آن ذكر مي‌شود:
1- با وجود سياست‌ها و استراتژي‌هاي كلان نظام جمهوري اسلامي مبني بر جلب مشاركت بخش خصوصي براي اداره امور، متاسفانه مشاهده مي‌شود كه در زمينه انتخاب تنها نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات، برخي از مقامات دولتي با بهره‌مندي از انواع رانت‌ها، ارتباطات و ابزارها طي ساليان گذشته جايگاه بخش خصوصي را در اين هيات اشغال كرده و اكنون نيز براي دوره جديد برنامه‌ريزي كرده‌اند. اين در حالي است كه همان‌گونه كه در ابتـداي اين اطلاعيه بيان شد از تركيب هفت نفره اين هيات، تعـداد شش نفر از حاكميت هستند و لذا نهايت بي‌عدالتي و ظلم در حق مطبوعات است كه تنها نماينده آنها نيز در اين هيات از مديران ارشد دولتي باشد. خوشبختانه اين موضوع مورد توجه نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي نيز قرار گرفته و تعداد كثيري از نمايندگان به‌طور رسمي و مكتوب نسبت به منع كانديداتوري مقامات دولتي در اين انتخابات، به جناب آقاي دكتر صالحي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي تذكر داده‌اند، اما متاسفانه ديده شده كه همچنان برخي در تلاش براي راي آوردن دوباره نامزد دولتي در اين انتخابات هستند؛ اتفاق نامباركي كه در دوره قبل اين هيات رقم خورد و معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همزمان به عنوان نماينده مديران مسوول نشريات نيز در اين هيات حضور داشت كه در تناقض آشكار بود.
2- با عنايت به اهميت اصل اساسي چرخش نخبگان و محدوديت در انتخاب يك شخص براي بيش از دو دوره در بسياري از مناصب مهم از جمله رياست‌جمهوري و...، لذا انتظار مي‌رود كه اين موضوع در برگزاري انتخابات نماينده مديران مسوول كه خود نيز مدعي اين قبيل مباحث در جامعه هستند، مورد توجه قرار گيرد تا ساير مديران نشريات نيز امكان حضور در اين عرصه و خدمت به جامعه مطبوعات را داشته باشند. در حالي كه عده‌اي درصدد هستند تا نامزد دولتي اين انتخابات با وجود چندين دوره حضور در اين هيات، اين نمايندگي را به پستي مادام‌العمر تبديل كرده و همچنان بر اين جايگاه تكيه زند.


3- مديران مسوول نشريات در سال‌هاي گذشته هر دوسال يك‌بار به مناسبت برگزاري اين انتخابات، مجمع و گردهمـايي را برگزار مي‌كردند و ضمن تبادل نظر و ديدار مجدد، انتخابات نيز صورت مي‌گرفت. متاسفانه از دوره گذشته به بهانه الكترونيكي كردن اين انتخابات، گردهمايي مذكور نيز منتفي شده و مديران نشريات اين فرصت با ارزش را از دست داده‌اند، حال آنكه مي‌توان دركنار حضور واجدين راي در يك مجمع (با توجه به تعداد آنها)، نسبت به راي‌گيري...
 
به صورت الكترونيكي نيز اقدام نمود. البته در خصوص مجري انتخابات الكترونيك و ارتباط آن با يكي از كانديداهاي دولتي (طبق تجربه دوره قبل)، نگراني‌ها و شائبه‌هاي فراواني وجود دارد كه اميد است در اين زمينه چاره‌انديشي شود. با عنايت به ايرادات و اشكالات ياد شده و تماس‌ها و مراجعات بسياري از مديران شناخته شده مطبوعات و هشدار بابت تداوم روند غيرمنطقي و ناعادلانه در انتخابات آينده و همچنين تذكر جمعي از نمايندگان محترم در مجلس شوراي اسلامي نسبت به اين موضوع، انتظار مي‌رود كه اعضاي محترم هيات نظارت بر مطبوعات به ويژه جناب آقاي دكتر صالحي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رييس اين هيات و مسوول دبيرخانه آن، با اعلام تنفس سه‌ماهه براي برگزاري اين انتخابات، تدابير و اقدامات لازم را براي رفع ايرادات اساسي و جدي فوق‌الذكر، انديشيده و انجام دهند تا در دولت تدبير و اميد شاهد فراهم كردن بستر و سازوكار برگزاري انتخاباتي عادلانه و رقابتي در ميان مديران مسوول نشريات و تحقق حقوق حداقلي مطبوعات بخش خصوصي در كشور باشيم.
تنها در اين صورت مي‌توان اميدوار به حضور فعال مديران مسوول مطبوعات در اين انتخابات صنفي بود وگرنه شاهد انصراف بسياري از مديران نشريات تاثيرگذار و تشكل‌هاي صنفي مربوطه و برگزاري انتخاباتي سرد و بي‌روح خواهيم بود كه به هيچ‌وجه شايسته اين دولت و جامعه فرهنگي نيست، كما اينكه در برخي مناسبات قبلي نظير نمايشگاه مطبوعات نيز در سال گذشته نتايج اين قبيل بي‌تدبيري‌ها و بي‌توجهي به هشدارها را تجربه كرده‌ايم.
- رييس هيات‌مديره خانه مطبوعات و رسانه‌هاي كشور
- رييس انجمن مديران روزنامه‌هاي غيردولتي
- مديرعامل شركت تعاوني مطبوعات كشور
- رييس انجمن مديران نشريات كشور
رييس انجمن نشريات تخصصي كشاورزي