توضیح بانک مسکن در مورد گزارش آفتاب یزد

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: درپی درج گزارشی با عنوان «پول زوری که متقاضیان وام مسکن باید بدهند!» بانک مسکن توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است:
با عنایت به مطلب درج شده در آن رسانه محترم با موضوع «پول زوری که متقاضیان وام مسکن باید بدهند!» در تاریخ 12/8/97 مطالب ذیل جهت تنویر افکار عمومی‌و پاسخگویی مناسب ارائه می‌شود.
1- در خصوص موضوع افتتاح حساب با حداقل موجودی در زمان دریافت تسهیلات به اطلاع می‌رساند هیچ گونه تکلیفی از سوی بانک به مشتریان در این خصوص متصور نمی‌باشد ولی در راستای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و سهولت در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از سوی مشتری از طریق سیستم‌های موجود همچون همراه بانک و اینترنت بانک و جلوگیری از اتلاف وقت و مراجعه حضوری به شعب بانک، به مشتریان توصیه می‌شود نسبت به افتتاح یک حساب و پرداخت اقساط از طریق سیستم‌های مذکور اقدامات لازم صورت پذیرد.
2- مطلب بعدی که باید بدان اشاره کرد دریافت سودهای نامتعارف در ازای دریافت تسهیلات بانک می‌باشد که در این راستا به اطلاع می‌رساند تمامی‌ضوابط و مقررات پرداخت


هر گونه تسهیلات تابع عقود اسلامی‌مندرج در آیین‌نامه‌های بانکداری بدون ربا و مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران می‌باشد. بانک مسکن در راستای مشتری‌مداری و انجام رسالت خود به عنوان یک بانک توسعه‌ای - تخصصی و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه همواره در صدد ارائه انواع تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین و شرایط بازپرداخت مناسب بوده تا عموم مردم جامعه امکان استفاده از انواع تسهیلات را متناسب با شرایط اقتصادی خود داشته باشند که به عنوان نمونه به تسهیلات مسکن یکم با نرخ 8% و 6% در مناطق بافت فرسوده، تسهیلات پس‌انداز مسکن جوانان با نرخ 9% می‌توان اشاره داشت. بدیهی است میزان سقف تسهیلات (در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها)، مبلغ نرخ سود و مدت بازپرداخت آن در هر مقطع زمانی، تابع ضوابط و مقررات مصوب از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌می‌باشد.
3- در رابطه با دریافت کارمزدهای متعدد از مشتریان در زمان تشکیل پرونده به اطلاع می‌رساند دریافت این نوع کارمزدها همانند کارمزد ارزیابی ملک، هزینه ابطال تمبر مالیاتی جهت عقد قرارداد و... در چارچوب ضوابط و مقررات شبکه بانکی می‌باشد.
4- در خصوص دریافت مبلغی از متقاضی دریافت تسهیلات در زمان تشکیل پرونده و مسدود کردن حساب تا پایان پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی، به اطلاع می‌رساند حسب بخشنامه اعلامی‌بانک مرکزی این امر بر خلاف مقررات بانکی بوده و ممنوع می‌باشد. لذا مقتضی است در صورتی که موردی به صورت مستند و قابل اتکا موجود است، مراتب جهت پیگیری موضوع به بانک اعلام شود.
5- در ارتباط با موضوع ارائه ضامن معتبر براساس قوانین بانکداری بدون ربا، یکی از ضوابط و معیارهای اساسی پرداخت تسهیلات، توانایی تسهیلات گیرنده در بازپرداخت اقساط می‌باشد که به منظور احراز هویت تسهیلات گیرنده ارائه گواهی درآمد مورد تایید شعبه برای دریافت تسهیلات کافی به مقصود می‌باشد، در غیر اینصورت معرفی ضامن مورد تایید شعبه الزامیست.