وضعیت شگفت‌آور بازار نفت

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: بازار نفت پس از آغاز تحریم‌های ایران در وضعیت عجیبی قرار گرفته است. از یک سو معاف کردن چند کشور در موضوع خرید نفت از ایران موجب شد شوک قیمتی به بازار وارد نشود و از سوی دیگر همین مقدار تولید فعلی تولید کنندگان قدر جهانی نگرانی‌هایی را در خصوص پایین بودن قیمت به همراه داشته است.
این وضعیت نگران کننده موجب شد که تولید کنندگان در ابوظبی دور هم جمع شوند تا برای حل این معضل چاره بیندیشند .
نشست ابوظبی خیلی سریع و بدون مقدمه قبلی شکل گرفت؛ نشستی که ایران غایب بزرگ آن است و غول‌های تولید کننده که اکنون از کاهش قیمت در بازار نگران هستند در این نشست دنبال راهکارهایی هستند تا قیمت را قدری افزایش دهد .
پس از آغاز تحریم‌های ایران، نگرانی‌ها از


وارد شدن شوک قیمتی به بازار نفت بسیار زیاد بود. تحلیلگران بازار حتی قیمت بشکه ای 90 تا 100 دلار را پیش بینی می‌کردند اما در نهایت امریکا برگ خود را در دقایق آخر رو کرد و با اعلام معافیت چند کشور تلاش کرد مانع از شکل گیری بحران جهانی در قیمت نفت شود.
بررسی‌های خبرنگار آفتاب یزد نشان می‌دهد معافیت‌های اعمال شده از سوی امریکا به طرز حساب شده ای اعمال شد تا شوک قیمت جهانی نفت در اثر فشار امریکا، نظام تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را با ضربه روبرو نکند.
حال با کاهش قیمت نفت پس از تحریم‌های ایران این تولیدکنندگان عمده هستند که نگران اوضاع شده اند چرا که قیمت‌ها روز به روز پایین تر
می‌آید و تولید کنندگان احساس می‌کنند که
ممکن است هر روز مغبون تر از دیروز شوند.
حتی روسیه هم وارد گود شده و میدان دار این وضعیت نابسامان شده تا شاید افت قیمت ضرر بیشتری به تولید کنندگان وارد نکند.
در گردهمایی ابوظبی، علاوه بر نمایندگان کشورهای عضو اوپک، روسیه نیز شرکت خواهد کرد.
گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که اوپک و
روسیه احتمالا موضوع کاهش تولید نفت را سبک و سنگین خواهند کرد. چند هفته پیش، بیشتر ارزیابی‌ها مبتنی بر این بود که بهای نفت به صد دلار در هر بشکه می‌رسد، اما حالا قیمت نفت در بازار به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۶ به این سو رسیده‌است.استراتژیست‌های بازار جهانی نفت همه بر یک نکته اتفاق نظر دارند :‌ «ما نگران وضعیت فعلی در بازار هستیم؛ وضعیت اقتصاد جهانی، عرضه و تقاضا. زیرا بازار در بازه زمانی بسیار کوتاهی، تغییرات عمده‌ای را شاهد بوده و در حالیکه انتظار می‌رفت تحریم ایران بازار‌های جهانی را با شوک شدید روبرو کند اما در عمل این اتفاق روی نداده است.بهای نفت در یک ماه ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ آن‌هم در حالی‌که اوایل ماه میلادی اکتبر به خاطر فشار روانی ناشی از حذف نفت ایران از بازار به بالاترین میزان طی چهار سال گذشته رسیده بود.اما روند بازار از علایمی‌حکایت دارد که نشان می‌دهد اتفاقاتی از سوی برخی تولید کنندگان رخ داده که بی تاثیر در وضعیت فعلی نیست. از جمله اینکه کاهش بهای نفت در حالی ادامه پیدا کرده که برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، از جمله عربستان، روسیه و آمریکا، بیش از آن‌چه از کاهش تولید نفت ایران انتظار می‌رفت، استخراج کرده‌اند».بررسی‌ها همچنین حاکی است پس از آنکه آمریکا به هشت کشور عمده خریدار نفت ایران معافیت‌های موقتی داد ،
این امر همزمان آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۱۴ آبان، کمی‌از بهای نفت کاست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر گفته بود مایل نیست تحریم‌ها علیه ایران بهای نفت را افزایش دهد. اما در آن سوی میدان و در فاز بررسی رفتارهای خریداران، گزارش‌های مختلفی از کاهش تقاضا نیز منتشر شده‌است.

> تقلای عربستان
در حالیکه این تحولات در جریان بود ، ولیعهد ابوظبی در سفری از پیش اعلام نشده وارد عربستان سعودی شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد. این اتفاق روز شنبه روی داد و حالا روز یکشنبه یعنی دیروز موضوع نشست ابوظبی در خصوص سرنوشت بازار نفت مطرح شده است.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد وزیرانی که در ابوظبی گرد هم می‌آیند قرار نیست فورا دست به اقدامی‌بزنند، اما شاید توصیه به کاهش تولید بکنند. هرچند شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی سه روز پیش گزارش داده بود که ایالات متحده در حال حاضر بیش از روسیه و عربستان سعودی نفت تولید می‌کند که خود این موضوع احتمالا بر اعضای اوپک و غیر اوپک تاثیر می‌گذارد و از نگاه وزیران نفت در ابوظبی نیز دور نخواهد ماند.
در این میان سعودی‌ها سعی دارند تعیین کننده قواعد بازی باشند . آنها پیشتر گفته بودند که مشکلی با جبران خلاء ناشی از نبود نفت ایران در بازار ندارند و آن قدر می‌توانند تولید کنند تا بازار احساس خلاء نکند . اما اکنون وضعیت معکوس
شده است. فعالان بازار نفت از پیچیدگی
ایجاد شده پس از آغاز تحریم‌های ایران سخت شگفت زده و در عین حال بلاتکلیف هستند.
در این شرایط، نشست ابوظبی ممکن است تصمیماتی را اتخاذ کند که وضعیت فعلی بازار را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد. منابع اوپک تصریح کرده اند که کمیته نظارتی ممکن است توصیه کند افزایش تولید نفت معکوس شده و محدودیت عرضه دوباره احیا شود که البته ممکن است این
تصمیم ششم دسامبر در نشست وین جنبه جدی تری
به خود بگیرد مشروط به آنکه تا آن زمان
تغییری در وضعیت کاهشی قیمت بازار ایجاد نشود.
تحلیلگران می‌گویند افت قیمت نفت احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد مگراینکه اوپک و شرکایش موافقت کنند تولیدشان را کاهش دهند.