روایت وزیر خارجه کشورمان از پشت پرده مخالفت‌ها با اف.ای.تی.اف

آفتاب یزد- گروه سیاسی: امروز جامعه ایران به ویژه دهک‌های پایین و آسیب‌پذیر جامعه روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند. روزهایی که فارغ از گرانی و تورم، بازگشت تحریم‌ها کار را دشوارتر ساخته است. در چنین روزهایی که انتظار می‌رود همه در کنار یکدیگر باشند و مسئولان به دنبال راهی برای خروج از این شرایط وکاهش فشارهای ناشی از تحریم باشند، مخالفان برجام همان کاسبان دیروز و امروز تحریم به دنبال پیچیده تر ساختن اوضاع هستند. مخالفان به ظاهر دلواپس درصددند که شرایطی ایجاد کنند سی. اف. تی به تصویب نهایی نرسد. به عبارتی آنها با جنجال و فضاسازی در پی آنند که اجازه ندهند سی.اف.تی تصویب شود تا آنجا که حتی وزیر خارجه هم به این مهم روز گذشته اعتراف کرد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پشت پرده جنجال‌های به وجود آمده درباره عدم انطباق قوانین مبارزه با پول‌شویی در قوانین ایران را افشا کرد و گفت: «کدهای زیادی در مورد میزان پول‌شویی در کشور وجود دارد. من نمی‌خواهم این پول‌شویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پول‌شویی می‌کنند حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

>شباهت عجیب حال و روز سی. اف. تی به برجام
حال و روز امروز لایحه پا در هوای « سی. اف. تی»


و سوت و هورا کشیدن‌های مخالفان در مقابل عدم تصویب «اف. ای. تی. اف» در شورای نگهبان یادآور روزهای سخت برجام در سال 94 است. روزهایی‌‌که مذاکره کنندگان فاتح در توافق هسته‌ای فارغ از اینکه باید وکلا در مجلس نهم را برای تصویب برجام با خود همراه می‌ساختند، ناگزیر باید با روی دیگر سکه به عبارتی تهدیدهای مخالفان هم دست و پنجه نرم می‌کردند. زیرا در حالی که بسیاری از نماینده‌ها در روز تصویب برجام موافق این لایحه بودند، مخالفان به هر حربه و ابزاری از جمله پیامک‌های سازمان یافته حاوی تهدید و توهین، درگیری فیزیکی و لفاظی، آتش زدن برجام و... متوسل می‌شدند تا برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس تصویب نشود.
به طور مثال مخالفان یا همان اعضای جبهه پایداری
در مجلس نهم چند روز قبل از تصویب برجام، پیامک‌های توهین آمیزی به نماینده‌های موافق برجام ارسال کرده و در این پیام‌ها نماینده‌ها را تهدید می‌کردند که چنانچه به برجام رای دهید پرونده‌تان در نهادهای نظارتی بسته می‌شود! اما این تنها بخشی از جنجال‌های مخالفان بود. دلواپسان به ویژه پایداری‌ها تنها به پیامک بسنده نکردند و در روز تصویب برجام، صالحی و ظریف را تهدید کردند و گفتند: « اگر برجام رای بیاورد شما را در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و روی‌تان سیمان می‌ریزیم.» پس از اینکه تیر مخالفان به سنگ خورد و برجام در مجلس نهم به تصویب رسید دیگر تندروها شب و روز نداشتند و از همه ابزار رسانه‌ای‌شان استفاده کردند تا برجام را بی‌اثر و بی‌خاصیت بخوانند و به نحوی مذاکره کنندگان را ناکارآمد جلوه دهند. در واقع مخالفان با یکدیگر هم قسم شده بودند که اجازه ندهند ظریف و روحانی آب خوش از گلوی‌شان پایین برود و تا آنجا پیش رفتند که در نهایت ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد. اما با این همه باز هم خیال‌شان راحت نشد و همچنان به تلاش‌های سوءشان برای برهم زدن برجام حتی در کما ادامه دادند. امروز هم همان مخالفان پس از اینکه با پیامک‌های تهدید آمیزشان و با توهین و لفاظی نتوانستند مجلسی‌ها را با خود در عدم تصویب لایحه « سی. اف. تی» همراه سازند در تلاشند
که از همه توان و ابزارشان بهره ببرند تا
سی. اف. تی هم به تصویب نرسد.

>بی توجهی مخالفان به مصالح عمومی
جامعه ایران امروز حساس ترین روزهای ممکن را پشت سر می‌گذارد. روزهایی سخت و سراسر از اضطراب و نگرانی نسبت به آینده. اما این در حالی است که برخی از وکلای ملت این روزها به جای همت برای حل مشکلات یا کمک به کاهش فشارهای ناشی از تحریم در فکر منافع شخصی و حزبی خود هستند. برخی از مخالفان
برجام همان کاسبان دیروز و امروز تحریم از
هیچ چیز باکی ندارند. همان‌ها که حتی تفاوت
«ان. پی. تی» را با « ام. پی. تی » نمی‌دانستند و
در زمان جمع‌آوری امضای نمایندگان برای طرح دو فوریتی « الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای» این اشتباه فاحش در نوشته هایشان رو شد امروز هم در تلفظ سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف و مفهوم آن لنگ می‌زنند. تندروها اکنون بدون هیچ دلیل و بی‌توجه به شرایط موجود و مصالح ملی با سی. اف. تی مخالفت می‌کنند. تندروهای به ظاهر دلواپس امروز به جای اینکه نیروی خود را جهت برداشتن باری از روی دوش مردم ایران صرف کنند و در مسیر عمل به وظایف‌شان گام بردارند به دنبال پیچیده تر ساختن اوضاع به نفع خود هستند. همان‌ها که بدون هیچ ادله و دلیلی پرچم مخالفت‌شان در برابر مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های مقابل حتی پس از تصویب و اجرای برجام بالا بود، اکنون هم بدون هیچ ادله و دلیل محکمی در حالی که لایحه سی. اف. تی به حساس‌ترین نقطه خود نزدیک می‌شود، درصددند که اجازه ندهند سی. اف. تی به تصویب برسد.

>اف.ای.تی.اف ادامه کاپیتولاسیون!
طی روزهای اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در واکنش به رد اف. ای. تی. اف به عنوان مهم ترین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسیم که در شورای نگبهان رد شد، از این شورا تشکر کرد و گفت: اف.ای.تی.اف و امثال آن ادامه کاپیتولاسیون است. امام جمعه تهران درخطبه‌های روز ۱۸ آبان گفت: ما توقع داریم مسئولین ما قوانین ذلت‌بار را تعقیب نکنند. همین اظهار نظر امام جمعه تهران کافی بود تا مخالفان برجام بال و پر بگیرند و بازهم در رسانه‌های خود و در فضای مجازی بعد از ناکامی اف. ای. تی. اف بر سی.اف.تی بتازند و سی.اف.تی را با معاهده ترکمنچای و کاپیتولاسیون مقایسه کنند و در نهایت بگویند که اظهارات امام جمعه تهران، سخنان ماست!

>پشت پرده مخالفت‌ها با اف.ای.تی.اف
اما به راستی پشت پرده اصرار برخی از مخالفان به ظاهر دلواپس برای عدم تصویب سی. اف. تی چیست؟ چرا مخالفان دیروز برجام و امروز
سی. اف. تی نسبت به تصویب نهایی این لایحه مهم
تا این اندازه نگران و عصبانی هستند؟! به نظر می‌رسد که در پشت پرده اصرارها برای عدم تصویب این لایحه و اف. ای. تی. اف ماجرایی وجود دارد که افکار عمومی از آن بی‌خبر است. بر این اساس، روزگذشته محمد جواد ظریف پشت پرده جنجال‌های به وجود آمده درباره عدم انطباق قوانین مبارزه با پول‌شویی در قوانین ایران را افشا کرد. وزیر خارجه کشورمان در خصوص فضاسازی‌هایی که علیه لوایح اف.ای.تی.اف در کشور به راه افتاده گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است. وزیر خارجه ایران گفت: بالاخره پول‌شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پول‌شویی منفعت می‌برند. او در مورد اینکه آیا فکتی برای این ادعا دارد یا خیر، گفت: اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم؛ ولی کدهای زیادی در مورد میزان پول‌شویی در کشور وجود دارد. وزیر خارجه کشورمان گفت: من نمی‌خواهم این پول‌شویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پول‌شویی می‌کنند حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد
هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. او به برخی
فضا سازی‌ها علیه بودجه وزارت خارجه نیز اشاره کرد
و گفت: مجموع بودجه وزارت خارجه از دلاری و ریالی و حقوق کارمندان و اجاره نمایندگی‌ها هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی است. ظریف گفت: با این وضعیت ما نمی‌توانیم با آن فضا سازی مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد، فضاسازی کرده اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا سازی‌شان کنند. او تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات می‌دانم.

>عدم تصویب، هدیه مخالفان به ترامپ
در همین حال محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تبعات نپذیرفتن سی. اف. تی
از سوی ایران گفت: اگر ما به این کنوانسیون
ملحق نشویم در واقع هدیه بزرگی به ترامپ داده‌ایم زیرا ترامپ به طور جدی به دنبال تحریم ایران و البته گسترش دامنه تحریم‌ها است. او درباره مقایسه سی. اف. تی از سوی مخالفان با کاپیتولاسیون یا عهدنامه ترکمانچای گفت: این اظهارات به نوعی کم لطفی و بی‌سلیقگی است. زیرا این موارد به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند، در معاهده ترکمانچای بخشی از خاک ایران را جدا کردند اما در کنوانسیون سی.اف.تی با اقداماتی که انجام می‌گیرد نه تنها تمامیت ارضی کشور حفظ شده بلکه منافع نظام جمهوری اسلامی و آسایش مردم را تامین می‌کنیم. صدر شرایط کشور را حساس خواند و گفت: در شرایط کنونی بسیاری از شرکت‌ها به دلیل تهدیدهای آمریکا رابطه تجاری و اقتصادی خود را با ایران قطع کردند به همین دلیل بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسجام داخلی هستیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع دلواپسان در برخورد با لایحه سی.اف.تی افزود: متاسفانه افراد تندرو و دلواپس مواضعی می‌گیرند که نه تنها به نفع نظام نبوده بلکه حتی به نفع خودشان هم نیست. در قوانین اسلامی آمده کسی به قیم نیاز دارد که حتی منافع خود را هم تشخیص نمی‌دهد، بر این اساس گاهی که اظهارات نمایندگان تندرو را در مجلس می‌شنوم احساس می‌کنم به قیم نیاز دارند چون اظهارات‌شان نه تنها به نفع رقبای‌شان نبوده بلکه به نفع خودشان هم نیست. امیدوارم این آقایان سر عقل بیایند و در جهت منافع ملی و جمهوری اسلامی حرکت کنند. صدر در پایان گفت: در مجمع موافقان و مخالفانی با لایحه سی‌.اف.تی وجود دارند ولی احتمال تصویب آن زیاد است.