افزایش قیمت هفتگی برخی کالاها ادامه دارد

گروه بازرگانی- اگرچه مسوولان می‌گویند تحریم‌های آمریکا مشکل خاصی برای مردم به وجود نمی‌آورد‌، اما با توجه به افزایش قیمت هفتگی کالاها به نظر می‌رسد تحریم‌ها بر معیشت و وضعیت اقتصادی مردم چندان بی‌اثر هم نبوده است‌. از این رو در حال حاضر نه‌تنها قیمت انواع کالاهای اساسی در بازار با افزایش روبه‌رو شده بلکه گزارش‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که قیمت بسیاری از گروه‌های مواد غذایی به صورت هفتگی بالا می‌رود‌. از این رو کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت باید تمام تمرکز خود را بر حل آشفتگی بازار بگذارد‌. البته در این خصوص مقامات آمریکایی به صورت مکرر ادعا کرده‌اند که تجارت غذا و دارو با ایران مشمول تحریم نیست در حالی‌ که تحریم‌های بانکی عملا فرآیند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده است‌. در واقع اگرچه روی کاغذ کلمه «غذا» و «دارو» تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مساله باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات می‌شود‌.
پیش از این مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت کشاورزی با بیان اینکه اتفاقا هدف تحریم‌های آمریکا غذا و دارو است، اظهار کرده بود که «مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند»‌. بنابراین با وجود اینکه دولتمردان بر این عقیده هستند که نگرانی خاصی از بابت تامین و ذخیره کالاهای اساسی وجود ندارد اما با توجه به مانع‌تراشی‌های آمریکا بر سر راه واردات غذا و دارو، ترس از گرانی بیشتر کالاها به خصوص برای مناسبت‌های خاصی مثل شب عید وجود مردم را فرا گرفته است‌.
هدف،سفره مردم
بر این اساس در حالی که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند اما کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده و هیچ تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی قائل نشده است‌. در این رابطه رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دقیقا سفره مردم را هدف قرار داده است و هیچ تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی قائل نشده و بیشترین فشار را هم به بخش خصوصی و مواردی که مرتبط با معیشت مردم است، وارد می‌کند‌.


عدنان موسی‌پور افزود: بنابراین ادعای اینکه تحریم‌ها برای مردم نیستند، کاملا کذب است‌. در حال حاضر عمده فشارهای اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و استمرار تحریم‌ها در سالیان گذشته است؛ بنابراین حرف اساسی و خواسته اصلی فعالان اقتصادی این است که در این شرایط، فرصت‌هایی در داخل ایجاد شود تا بتوان از بحران‌ها عبور کرد‌. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی آمادگی برای بهبود شرایط را دارد، اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی با هر سختی که وجود دارد، می‌توانند از فرصت‌ها استفاده کرده و از توانایی خود برای عبور از بحران‌ها استفاده کنند‌.
اما این مهم در صورتی تحقق می‌یابد که شرایط در داخل تسهیل شده و بند از دست و پای فعالان اقتصادی خصوصی باز شود‌. موسی‌پور به ایسنا گفت: زمانی‌که بحث صادرات پیش می‌آید و ما به شدت طرفدار افزایش صادرات هستیم، به این خاطر است که در پشت صادرات تولید نیز وجود دارد‌. بنابراین با افزایش صادرات چرخه تولید نیز بیشتر به گردش آمده و شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشد‌.
سخت‌تر شدن زندگی مردم
از این‌رو و با توجه به هشدارهایی که از سوی کارشناسان داده می‌شود، برخی مسوولان از ایجاد تدابیر جدیدی برای سر و سامان دادن به بازار کالاهای اساسی خبر می‌دهند‌. بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این روزها اصلی‌ترین معضل دولت آشفتگی‌های موجود در بازار است که به نوعی باعث سخت‌تر شدن زندگی مردم شده، به همین دلیل تمام تمرکز خود را گذاشته‌ایم تا از طریق کنترل بازار و نوسانات موجود قیمتی، زندگی بهتر و راحت‌تری را برای مردم فراهم کنیم‌.
رضا رحمانی گفت: برای حل نوسانات و تنظیم بازار مذاکراتی در دست انجام است تا هرچه زودتر اقدامات لازم عملیاتی شود‌. وی افزود: در خصوص کنترل بازار مذاکرات زیادی صورت گرفته و قرار شده است مسوولان مربوطه در زمینه قانونمند کردن معاملات و نیز ثبات نرخ کالاها تمام تلاش خود را به کار گیرند‌.
وی اظهار کرد: یکی از صحبت‌های انجام شده در این زمینه، نظارت بر مجموعه اقداماتی است که باید در تولید و تامین مواد اولیه تا فرآیند عرضه به بازار به کار گرفته شود که به طور حتم در این خصوص تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ خواهد شد‌.
وزیر صنعت با بیان اینکه اصناف از جمله اقشاری هستند که می‌توانند کمک شایانی به تعادل قیمت‌ها و بهبود روند معاملات بازار داشته باشند، به ایرنا گفت: اصناف در این زمینه باید ضمن اتحاد با یکدیگر، همکاری‌های لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود در بازار را داشته باشند تا بتوان از این طریق شاهد کنترل نوسانات قیمتی موجود در بازار باشیم‌.
گرانی 9 گروه کالایی
این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که به گفته نمایندگان مجلس، قیمت انواع کالاهای اساسی در بازار با افزایش 50 تا 60 درصدی روبه‌رو شده و اگر نظارت‌های لازم در زمینه کنترل قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی صورت نگیرد، روند افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود‌. این در حالی است که در شرایط فعلی هم قیمت مهمترین کالاهای مورد نیاز مردم از جمله گوشت، مرغ، برنج، لبنیات، تخم‌مرغ و‌.‌.‌. با افزایش‌های قابل توجهی روبه‌رو شده است‌. به طوری که بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی که خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه را بیان می‌کند، قیمت ۹ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافته است‌.
بر این اساس در هفته منتهی به ۱۸ آبان ماه، نرخ لبنیات دو درصد، تخم‌مرغ 7/4 درصد، حبوب 2/0 درصد، میوه‌های تازه 5/5 درصد، سبزی‌های تازه 9/3 درصد، گوشت قرمز 7/0 درصد، گوشت مرغ 7/5 درصد، قند و شکر دو درصد و چای 3/0 درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ روغن‌نباتی 2/0 درصد کاهش یافت‌. قیمت برنج نیز ثابت ماند‌.
تغییرات یک‌ساله
همچنین متوسط قیمت خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۸ آبان‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نرخ لبنیات 3/56 درصد، تخم‌مرغ 8/50 درصد، برنج 4/21 درصد، حبوب 3/13 درصد، میوه‌های تازه ۶۶ درصد، سبزی‌های تازه 6/33 درصد، گوشت قرمز 6/40 درصد، گوشت مرغ 8/38 درصد، چای 6/23 درصد، روغن‌نباتی 3/44 درصد و قند و شکر 4/40 درصد افزایش یافته است‌.
لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات، قیمت ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام بین 3/0 درصد تا 5/5 درصد افزایش یافت؛ قیمت تخم‌مرغ معادل 7/4 درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۱۵۳ هزار تا ۲۴۰ هزار ریال فروش رفت‌.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 2/0 درصد افزایش ولی قیمت برنج داخله درجه دو 2/0 درصد کاهش یافت و بهای برنج داخله درجه یک ثابت بود‌.
در گروه حبوب، قیمت لوبیا چیتی بدون تغییر بود و بهای لپه نخود معادل 5/0 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین 2/0 درصد تا 9/1 درصد افزایش داشت‌.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
همچنین در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری، کیوی عرضه نمی‌شد و گلابی و پرتقال درجه دو، عرضه کمی داشت‌. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار عرضه شد‌.
میوه‌فروشی‌های سطح شهر، اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای سیب زرد ثابت بود و قیمت سایر اقلام بین 4/0 درصد تا 4/27 درصد افزایش یافت‌. در گروه سبزی‌های تازه نیز، بهای تمام اقلام بین 1/0 درصد تا 1/13 درصد افزایش داشت‌.
گوشت قرمز و گوشت مرغ
در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل 1/1 درصد و گوشت مرغ 7/5 درصد افزایش، ولی بهای گوشت تازه گاو و گوساله 7/0 درصد کاهش یافت‌.
قند، شکر، چای و روغن‌نباتی
در این هفته، قیمت قند معادل 9/1 درصد، شکر 2/2 درصد و چای خارجی 3/0 درصد افـزایش ولی بهای روغن‌نباتی جامد 8/0 درصد کاهش داشت و قیمت روغن‌نباتی مایع نیز بدون تغییر بود‌.