بسته‌هاي بیهوده براي مخارج بزرگ

خانوارهای ما احتیاج به کمک‌های یارانه‌‌ای بیشتر و به صورت پیوسته و منسجم دارند
با حمایت‌های یارانه‌ای مقطعی و اندک نمی‌توانیم از تشدید فقر در کشور جلوگیری کنیم
بسته‌هاي حمايتي بحث داغ اين روزهاي محافل اقتصادي و رسانه‌هاست. در خصوص اين بسته‌ها از يك سو انتقاداتي مطرح مي‌شود و از سوي ديگر تاكيد بر انجام آن از سوي دولت به چشم مي‌خورد. چند روز پيش نيز مرحله اول اجراي بسته‌هاي حمايتي كليد خورد. اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحله (مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت (واریز ۲۰۰هزار تومان به حساب حقوق) از روز ۲۱ آبان به‌صورت مرحله‌ای آغاز شد. این تصمیم از سوی دولت زمانی آغاز شد که نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال 96 شروع به افزایش کرد و به‌تبع آن قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار با رشد قیمتی محسوسی روبه‌رو شد، به این منظور مسئولان دولتی از چندین ماه پیش به‌فکر تهیه بسته حمایتی از خانوارهای کم‌درآمد و افراد تحت پوشش افتادند. برخي از كارشناسان اقتصادي سياست حمايتي و يارانه‌اي دولت را نقد مي‌كنند و معتقدند اين طرح‌ها بايد تداوم داشته باشد و مبلغ اين بسته‌ها بايد بيش از اين باشد تا توان خانوارهاي كم درآمد افزايش پيدا كند. آن‌ها معتقدند به جاي ارائه يارانه يا بسته هاي حمايتي به اقشار كم درآمد بهتر است به زيرساخت‌هاي كشور اهميت بيشتري داده شود.
نیمی از مردم بسته حمایتی می‌گیرند


روز گذشته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس ملی حمایت از کودکان دارای معلولیت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توزیع بسته‌های حمایتي به خانواده‌های واجد شرایط آغاز شده است و این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی نیمی از جمعیت کشور از این طرح استفاده خواهند کرد. وی با بیان اینکه در مرحله نخست افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین افراد پشت نوبت این بسته‌ها را دریافت می‌کنند، گفت: قدم بعدی و در واقع مرحله دوم سیاست جبرانی دولت برای کارمندان است. بر همین اساس اقشاری که حقوق ثابت و به نوعی پرداخت آن‌ها از طریق دولت (کارمندان) انجام می‌شود در مرحله دوم بسته‌های حمایتی را دریافت می‌کنند و در واقع این افراد کسانی هستند که حقوق آن‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تامین می‌شود.
زمان مرحله دوم توزيع بسته‌هاي حمايتي
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص زمان مرحله دوم توزیع بسته‌های حمایتی به این اقشار گفت: امیدواریم در روزهای آینده و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه این مرحله نیز آغاز شود. در همین زمینه قرار است طی هفته آینده و در فیش حقوقی آن‌ها به طور متوسط مبلغ 200 هزار تومان شارژ شود.شریعتمداری در ادامه درخصوص مرحله سوم و افرادی که در این مرحله بسته حمایتی دریافت خواهند کرد، گفت: تلاش می‌شود به محض پایان مرحله دوم، مرحله سوم آغاز شود و در این مرحله گروه‌های بیمه‌شدگان، کارگران و سایر اقشار از این بسته‌ها استفاده خواهند کرد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اعتبارات پیش‌بینی شده برای بسته‌های حمایتی در سه مرحله گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده در این سه مرحله، سه هزار میلیارد تومان است.وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مراحل بعدی نیز برای توزیع بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شده است، گفت: در این زمینه ما تلاش می‌کنیم اما این موضوع بستگی به تامین اعتبارات در بودجه سال 98 دارد. تمام کارمندانی که حقوق آن‌ها زیرسه3 میلیون تومان است در مرحله دوم که طی چند روز آینده آغاز می‌شود بسته حمایتی خود را دریافت خواهند کرد.
خانواده‌هایی که مشمول بسته حمایتی نشده‌اند
به گفته سرپرست سازمان تامین اجتماعی افراد و خانواده‌هایی که شرایط‌شان برای دریافت بسته‌های حمایتی فراهم است اما هنوز نتوانسته‌اند این بسته‌ها را دریافت کنند می‌توانند به سایت سازمان بهزیستی مراجعه و این بسته‌ها را دریافت کنند. طبق دستورالعمل و مصوبه هيات دولت، بسته‌های حمایتی برای تمامی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، کارکنان دولت و بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی پیش‌بینی شده است. با آغاز توزیع بسته‌های حمایتی چنانچه خانواده‌ها یا افرادی مشمول این بسته‌ها نشده‌اند می‌توانند اعتراض خود را در سایت سازمان بهزیستی وارد کنند و در این رابطه در اسرع وقت به اعتراض آن‌ها رسیدگی خواهد شد.سامانه اشاره‌شده سامانه به روزی است و خانواده‌ها و افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه علاوه بر ثبت مشخصات خود اعتراض خود را مبنی بر عدم توزیع بسته حمایتی اعلام کنند.
منابع اين طرح تامين شده است
سرپرست سازمان تامین اجتماعی درخصوص فرآیند توزیع بسته‌های حمایتی گفت: در این خصوص مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان بهزیستی اطلاع‌رسانی به روزی را خواهند داشت. با اعلام توزیع بسته‌های حمایتی به مشمولان این طرح، حدود یک‌میلیون نفر نیز با مراجعه به سایت سازمان اعتراض خود را به عدم توزیع بسته‌های حمایتی داشته‌اند که به این موارد نیز رسیدگی خواهد شد.در خصوص زمان توزیع بسته‌های حمایتی به بیمه‌شدگان نیز منابع این طرح کاملا از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شده و مشکلی نداریم و به‌زودی این بسته‌ها در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. بسته‌های اشاره‌شده علاوه بر افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به بیمه‌شدگان صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نیز داده خواهد شد.
به این شماره پیامک بزنید تا از «بسته حمایتی» مطلع شوید
روز گذشته در رسانه های مختلف اخباری مبنی بر شماره پیامک برای اطلاع از مشمول بودن بسته حمایتی دولت در رسانه ها پیچید.محتوای این خبر این بود که «سرپرستان خانوار برای اطلاع از اینکه مشمول دریافت این بسته حمایتی هستند یا نه می‌توانند کد ملی خود را به شماره پیامک 5000499 ارسال کنند و پس از چند ساعت پاسخ آن را دریافت کنند.» احد رستمی، مدیر کل امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره شماره پیامک 5000499 برای مشمول شدن بسته حمایتی گفت: این سامانه زیر نظر فروشگاه‌های توزیع کننده بسته حمایتی است. سامانه های پیامکی در دوره های قبلی راه اندازی شده بود اما این شماره ای که در اخبار دیده می شود از سوی وزارت کار نیست. ريس پلیس پیشگیری پایتخت سردار حسین رحیمی نيز در این باره گفته است: شهروندان جهت اطلاع از اینکه مشمول دریافت بسته حمایتی هستند یا خیر فقط کد ملی خود را به پیامک اعلام شده 5000499 ارسال کنند.ممکن است کلاهبردارانی در پوشش‌های مختلف به بهانه تسریع در ارائه بسته‌های حمایتی نسبت به اخذ اطلاعات شخصی و مالی شهروندان از طریق تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک یا مراجعه حضوری اقدام کنند که شهروندان باید هوشیار باشند و از ارائه اطلاعات خودداری کنند و هر گونه اطلاع رسانی در این خصوص از طریق مراجع رسمی انجام می‌گیرد.
بسته‌هاي حمايتي دردي را دوا نمي‌كند
در همين حال وحيد شقاقي شهري در گفت‌وگو با «قانون»‌ مي‌گويد: قدرت خرید در سال 96 هنوز به قدرت خرید در سال 90 نرسیده بود که بحران دوم آغاز شد. با بحران ارزی دوم که از آذر سال 96 آغاز شد، تاکنون بیش از200 درصد پول ملی ما در برابر دلار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق موجب شده که سال 97 نسبت به سال 96 ، قدرت خرید خانوارها کاهش پیدا کند. در مجموع سال 90 و 91 و 97 حدود 500 درصد ارزش پول ملی در مقابل دلار کاهش پیدا کرده است.
بسته‌های حمایتی فقر را كاهش نمي‌دهد
شقاقی خاطرنشان کرد: مرکز آمار در گزارش‌های خود معيار خط فقر را میانگین هزینه و درآمد دهک سوم در نظر گرفته است. براساس این آمار در سال 94 ، 37 درصد جامعه ما زیر خط فقر بودند. با بحران ارزی سال 97 این میزان به 50 درصد رسیده است. به عبارتی براساس تعریفی که از خط فقر بیان شد؛ 50 درصد خانوارهای جامعه ما زیر خط فقر هستند. این نشان می‌دهد که به دلیل دو بحران ارزی از دهه 90 گسترش فقر در جامعه ما آغازشده است. او اذعان داشت: در این میان برای کاهش فقر در جامعه نمی‌توان به بسته‌ حمایتی دولت که از 50 تا 200 هزار تومان است اکتفا کرد. با حمایت‌های 40 هزار تومان یا 200 هزار تومانی امکان تداوم زندگی برای بخشی از خانوارها وجود ندارد.این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: نمی‌توانیم با این حمایت‌های یارانه‌ای جزيی با تشکیل فقر پیش آمده در ایران مقابله کنیم. خانوارهای ما احتیاج به کمک‌های یارانه‌‌ای بیشتر و به صورت پیوسته و منسجم دارند. از سوی دیگر ما نیازمند نهادها و مکانیسم‌هایی برای باز توزیع ثروت هستیم. دولت باید دست به بازتوزیع اساسی ثروت از کانال اصطلاح نظام مالیاتی، نظام یارانه‌ای و نظام بازار کار بزند.
بازتوزیع ثروت به وسيله اصلاح سيستم مالياتي صورت مي‌گيرد
او در پاسخ به اينكه دولت چگونه مي‌تواند منابع اين بخش را تامین کند، مي‌گويد: از طريق اصلاح نظام مالياتي. نظام مالیاتی اکنون در خدمت دهک‌های پردرآمد است و به ضرر دهک های پایین انجام می شود و نیاز به اصلاح جدی دارد. نظام مالیاتی باید وظیفه بازتوزیع ثروت را انجام دهد. دولت بايد عزم جدی در حاکمیت برای شفافیت اصلاح نظام مالی داشته باشد. یک درآمد پایدار داشته باشد و حمایت‌های یارانه‌ای منسجم، ملموس و مشهود را انجام دهد. با حمایت‌های یارانه‌ای مقطعی و اندک نمی‌توانیم از تشدید فقر در کشور جلوگیری کنیم. اکنون برای پنج دهک پایین درآمدی نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای ملموس، مشهود و پیوسته هستیم. مصداق آن کارت هوشمند کالاهای اساسی است. کارت هوشمند کالاهای اساسی بايد به پنج دهک درآمدی برای تامین مواد غذایی و مایحتاج اساسی آن‌ها ارائه شود. این اقدام نياز به منابع دارد و باید با بازتوزیع ثروت و درآمد صورت ‌گيرد. متاسفانه تجمع شدید ثروت در دست گروه خاصی صورت گرفته به دليل ضعف نهادهای مربوطه است. در حال حاضر این بسته‌های حمایتی هیچ دردی را دوا نمی کند و نمی تواند جلوی فقر را بگیرد.