تكرار سهميه‌هاي نافرجام

پس از حرف و حديث‌هاي فراوان در خصوص سهميه‌بندي دوباره بنزين و احياي دوباره طرح كارت سوخت، حالا اين صحبت‌ها به حقيقت پيوسته و كارت سوخت كه به عنوان طرحي ناموفق پشت سرگذاشته شده حالا روي كار مي‌آيد. اين اقدام بوي افزايش قيمت را نيز به همراه دارد. به نظر مي‌رسد كه شايعه‌ها به آرامي واقعيت پيدا مي‌كند همراه با احياي كارت سوخت قيمت سوخت نيز افزايش پيدا خواهد كرد. اين در حاليست كه چندي پيش وزير نفت اعلام كرده بود كه دولت هيچ تصميمي براي افزايش قيمت بنزين ندارد. در حالي طرح استفاده از كارت سوخت دوباره اجرا مي‌شود كه كارشناسان پيشتر انتقادات تندي در اين خصوص ارائه داده‌اند. در گزارش‌هاي پيشين «قانون» نيز كارشناسان احياي دوباره كارت سوخت را اقدامي اشتباه خواندند و آن را تكرار يك اشتباه دانسته‌اند، اما به هر صورت دولت قصد دارد اين طرح شكست خورده را باز هم اجرايي كنند.
تحویل بنزین فقط با کارت سوخت
اكنون انتصاب رييس جديد شركت ملي نفت و روي كار آمدن وزير عزل شده اقتصاد با احياي دوباره كارت سوخت در رسانه‌ها تلاقي پيدا كرده است. روز گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین، تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود. براساس این اطلاعیه، مالکان محترم خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه سوم آذر، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. به منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی و رادیو و تلویزیون به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
عدم افزايش نرخ سوخت


در اين اطلاعيه تاکید می شودکه برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نكنند.بنابراین از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، هما‌ن‌گونه که گفته شد، از تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.
دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد
با وجود گمانه زني‌هايي كه در خصوص افزايش قيمت بنزين در آينده به وجود آمده،‌ بهروز نعمتی سخنگوی هیات ريیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت ندارد، مي‌گويد: فعلا بحث احیای کارت سوخت و ساماندهی مصرف سوخت مطرح است. همچنین سید کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد، گفت که در حال حاضر دولت به دنبال سهمیه بندی بنزین است و باید در این جهت برنامه ریزی کند. به گفته او در واقع دولت این امکان را دارد که قیمت فعلی بنزین را برای سهمیه در نظر بگیرد تا جلوی قاچاق گرفته شود و مازاد آن را با قیمت آزاد در اختیار مردم قرار دهد.