بازنشستگانی که پست خود را ترک نکرده‌اند مشمول حکم تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی هستند

دادستان دیوان محاسبات،گفت: زمان اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان ۲۶ آبان است و عمده بازنشستگان پست خود را ترک کرده اند.
به گزارش خانه ملت،‌ فیاض شجاعی با بیان اینکه اگر در خود قانون تاریخی برای لازم الاجرا شدن مقرر نشده باشد، زمان اجرا در عمومات مربوطه یعنی ماده 2 قانون مدنی قرار مي‌گیرد، افزود: ماده 2 قانون مدنی تاکید مي‌کند که قانون 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا است که این حکم کلی برای لازم الاجرا شدن قوانین است و در انتهای ماده استثنایی بر این اصل قائل شده و تاکید کرده که مگر در خود قانون برای موعد اجرا تعیین تکلیف شده باشد.
شجاعی با تاکید بر اینکه تبصره 3 قانون منع به کارگیری بازنشستگان تاکید مي‌کند که دستگاه‌های مشمول مکلف هستند ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند از کار برکنار کنند، ادامه داد: افراد مذکور باید ظرف مدت قانون مقرر سمت و پست خود را ترک کنند و پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت و از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. شجاعی با بیان اینکه از 26 آبان ماه 97 این قانون لازم الاجرا است، تصریح کرد: اگر از این تاریخ بازنشستگان منتزع نشده باشند و پست خود را ترک نکرده باشند مشمول حکم تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی هستند و افرادی که آن‌ها را منتزع نکرده اند یعنی بالاترین مقام اجرایی نیز مشمول حکم تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی هستند.
وی افزود: همچنین مسئولان ذی مدخل در پرداخت به این افراد که اعم از بالاترین دستگاه اجرایی و ذی حسابی‌ها نیز مشمول حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی مي‌شوند که مجازات تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در ماده 598 قانون مجازات اسلامی بیان شده است که اعم از شلاق، حبس و جزای نقدی مي‌شود.


وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها هستند که دولتی نبوده اما دولت به نوعی در این شرکت‌ها سهامدار بوده و یا سهام عدالت در این شرکت‌ها قرار دارد، تاکید کرد: با توجه به ابهامی که در این موضوع وجود داشت که آیا حکم این قانون شامل این افراد مي‌شود یا خیر، استعلاماتی از دیوان محاسبات گرفته شد که به برخی از آن‌ها پاسخ داده شده و بیشتر آن‌ها به قانون تمکین کردند اما برخی با توجه به اینکه بررسی فنی مي‌طلبد در حال بررسی فنی است که اگر مشمول مي‌شوند هرچه سریع تر پست خود را ترک کنند و اگر مشمول نمي‌شوند ادامه فعالیت آن‌ها مجاز است.
شجاعی با بیان اینکه دیوان محاسبات در هر دستگاه سوابق افراد را بررسی کرده و مشاهده مي‌کند که اگر فردی حکم بازنشستگی دریافت کرده اما همچنان شاغل است دلایل آن را جستجو و سپس تصمیم گیری مي‌کند، اظهار داشت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان 6 فقره استثناء قائل شده لذا اگر بازنشسته ای مشمول یکی از 6 استثناء تشخیص داده شود مي‌تواند به کار خود ادامه دهد.
دادستان دیوان محاسبات تصریح کرد: اگر بازنشسته ای مشمول 6 مورد استثناء نباشد مشمول تبصره 3 قانون منع به کارگیری بازنشستگان مي‌شود و باید پست خود را ترک کند در غیر این صورت با این فرد برخورد قانونی مي‌شود.