عراقچی: ابتکارات جدیدی درباره سازوکار مالی اروپا در حال طراحی است



معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران از طراحی ابتکارات جدید درخصوص سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV) خبر داد و گفت: «مذاکرات کارشناسی ما با اروپایی‌ها ادامه دارد». 
سید عباس عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت:« دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره‌ کنندگان هسته‌ای انگلستان و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است. ابتکارات جدیدی درخصوص اس‌پی‌وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد.»


ابراز امیدواری عراقچی به پیشرفت در روند یافتن سازوکار مالی حفظ برجام در حالی است که او با نیکلا دو ریویر، مدیر کل امور سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه  در تهران دیدار و گفت وگو کرد.  
عراقچی پیش از این نیز در سفری که هفته گذشته به ایتالیا و اسپانیا داشت پیرامون آخرین تلاش‌های اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای با مقام‌های این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرده بود. دیدارهایی که این مقام کشورمان در خلال آن از اروپایی‌ها خواست به روند عملیاتی کردن راهکار «اس پی وی» سرعت ببخــــــشند. «اس پی وی» راهکاری است که کشورهای باقی مانده در برجام اجرای آن را برای ادامه و توسعه مجاری مالی با ایران و ایجاد تسهیلاتی جهت پرداخت‌های مرتبط با کشورمان از جمله برای صادرات نفت دنبال می‌کنند. این رویکرد جدید از آزادی فعالان اقتصادی شرکای تجاری ایران جهت دنبال کردن مبادلات مشروع با آن حفاظت می‌کند. مرحله دوم تحریم‌های امریکا از روز ۱۳ آبان با هدف وارد کردن فشار مالی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی و بخصوص کاهش هرچه بیشتر عواید نفتی آن بازگردانده شد.