ترامپ حامی یا دشمن ملت ایران

 سیدعلی خرم
استاد دانشگاه حقوق بین‌الملل
برخوردهای دونالد ترامپ با حیثیت دیگر ملل و از جمله ملت شریف ایران نه برای بار اول صورت می‎گیرد و نه برای بار آخر خواهد بود. او سمبل فرهنگی است که ناسزاگویی، توهین و تحقیر دیگران ادبیات رایج آن است. هر روز که درجه فشار روحی ناشی از ناکامی‏‌ها و شکست‏‌های ترامپ بیشتر می‏‌شود، بیشتر به زمین و زمان ناسزا می‏‌گوید، بر دیگران و اطرافیان خود خشم می‎گیرد و جملات نفرت‏‌آمیز و مرگبار از سخنان او برمی‎خیزد. دونالد ترامپ در مجموعه ناکامی‏‌هایش، اینک جنایت‏‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان او را از خود بی‌خود کرده و دچار هذیان گویی شده است. در ایراد یک جمله ابتدا مردم ایران را تروریست نامیده و سپس قصد خود را برای کمک به مردم ایران ابراز می‎دارد. اگر مردم ایران تروریست هستند پس چرا با کمک به مردم ایران می‏‌خواهد تروریسم را مورد حمایت قرار دهد؟ کاملاً مشهود است که نه قسمت اول جمله او و نه قسمت دوم هیچ کدام دارای مشروعیت و حقیقت نیستند.
به عبارت دیگر مردم ایران نبایستی سخنان و اظهارات دونالد ترامپ را تقابلی با شخصیت خود بدانند که او محلی از اعراب در میان ملل جهان ندارد. اما مردم ایران بایستی ماهیت پلید این شخص را شناخته و کوچک‌ترین احترامی برای سخنان او قائل نباشند و اطمینان نمایند که ترامپ از هرگونه دشمنی و هتک حرمت از مردم شریف ایران خودداری نکرده و نمی‎کند. سخنان فریبکارانه او در حمایت از مردم ایران که برخی را وسوسه کرده، سرابی بیش نیست و دونالد ترامپ فقط پول  را می‌‏فهمد و پول و پول. نه برای مردم ایران ارزشی قائل است و نه برای حقوق ابنای بشر احترامی دارد و نه از مردم جهان برای نجات و آزادی و توسعه حمایت می‎کند. همه سخنانش دروغی بیش نیست.


مردم ایران هیچ گاه تروریست نبوده و نیستند. در هیچ کدام از عملیات تروریستی شناخته شده القاعده، داعش و سایر گروه‎های تروریستی شرکت نداشته و تاکنون هیچ ایرانی در این رابطه دستگیر نشده است. در حالی که اولاً تروریست‌ها به‌طور ریشه‏‌ای، از کشورهای عربی و عمدتاً عربستان بوده‎اند. ثانیاً ایران مفتخر است که در سنگر اول مبارزه با تروریسم عراق افغانستان و سوریه بوده است و اگر ایران نبود اکنون داعش، عراق و سوریه را درهم پیچیده بود. بنابراین آنچه دونالد ترامپ تهی مغز می‎گوید، شایسته خود و اطرافیانش است و مردم ایران با سابقه‌‏ای مثبت، سربلند هستند. اگر دونالد ترامپ کمترین درک و فهمی داشت به دلیل جلب حمایت ظاهری جامعه ایرانی مقیم امریکا هم که شده چنین سخنان سخیفی ابراز نمی‎کرد. جامعه ایران از بخش نخبگان، دانشمندان و تحصیلکرده‏‌های امریکا تشکیل می‎شوند و در ایجاد ثروت و توسعه در این کشور نقش مهمی ایفا می‎کنند. متأسفانه شخصیت منفی ترامپ، عده‏‌ای همانند خودش را اطراف او گردآورده است که اگر افرادی فهیم و هوشمند بودند خیلی زود راه خروج از دایره ترامپیسم را انتخاب کرده‎اند و اگر در رذالت و ددمنشی همچون دونالد ترامپ بوده‏‌اند جای خود را مستحکم‌‏تر کرده تا ایامی بیشتر به جنایت بپردازند.
​​​​​​​
آشکار است آنچه  ترامپ در حق مردم ایران انجام می‎دهد و قصد دارد رگ‎های ایرانیان را از خون و حیات تهی سازد، سمبل جنایت علیه بشریت محسوب می‏‌شود. تحریم‌های غیرقانونی، غیرمشروع و غیرقابل  پذیرش در جهان که او در حق مردم ایران به کار می گیرد سلاح جدیدی است که برای نابودی ملتی منتخب به‌کار گرفته می‌شود. دونالد ترامپ با وقاحت تمام و بدون توجه به ندای رهبران جهان و یا قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر متوقف کردن تحریم‌ها تا صدور حکم نهایی و با عبور از موازین اصولی منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی حقوق بشر نه تنها تحریم های غیرقانونی خود را علیه ایران اعلام می دارد بلکه از اینکه مردم ایران را به مرز مصیبت و تنگدستی هدایت می کند با لذت یاد می‌کند. اولین اصل حقوقی جهان حق حیات برای همه ملل و مردم محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم مانع زندگی و حیات انسانی شود. مردم ایران با داشتن همه ابزار و امکانات زندگی می‌توانند سالم، توسعه یافته، مرفه و در کمال شخصیت زندگی کنند. این حق را هیچ حکومتی در دنیا و از جمله حکومت امریکا نمی‌توانند از مردم ایران سلب کنند. اقدامات ترامپ دقیقاً حق حیات و آزادی مردم ایران را هدف گرفته که طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‏‌های بین‌المللی حقوق مدنی- سیاسی و حقوق اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی این عمل ممنوع است.