بسیج در فضای مجازی روی توان داخلی تکیه کرد

«مسلم معین» در نیمه تیرماه امسال با حکم سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج انتخاب شد. به بهانه هفته بسیج با این فعال فضای مجازی به گفت و گو نشستیم و او از اهمیت فضای مجازی و سهم نیرو‌های جبهه انقلاب در این فضا سخن گفت. ماحصل گفت‌و‌گوی «جوان» با مسئول سازمان فضای مجازی بسیج را در ادامه می‌خوانید.
سهم نیرو‌های جبهه انقلاب در این فضا چقدر است؟
همانطور که می‌دانید اینترنت در دو دهه پیش بدون آنکه پیوست فرهنگی و لزوماً چارچوب مشخص و مدونی داشته باشد وارد کشور شد که به معنی ورود محتوای فرهنگی و سبک زندگی غربی در کشور و تزریق شبانه روزی آن به جوانان ایرانی بود که متأسفانه نظارت خاصی هم در آن زمان اعمال نمی‌شد و باعث شد تا این فضا مکانی برای تغییر سبک زندگی و ایجاد تغییر در نحوه تفکر بخشی از بدنه جوان و میانسال کشور شود، همچنین فضایی به‌وجود آمد که در آن افراد بدون هویت مشخص اقدام به فعالیت نمایند که آفت‌های زیادی را به‌وجود آورد، این موضوع حتی در خود کشور‌های اروپایی یا کشور‌هایی مانند کره جنوبی، چین، روسیه و دیگر کشور‌های پیشرفته در این حوزه نیز صدق نمی‌کند چراکه آن‌ها نیز قبل از ورود یک تکنولوژی و یک بستر جدید ارتباطاتی حتماً موضوعات، تهدیدات و فرصت‌های آن را علاوه بر مباحث اقتصادی از نگاه فرهنگی- اجتماعی بررسی کرده و قبل از گسترش و فراگیر نمودن آن در کشور اقدام به مدون نمودن قوانین و همچنین زیرساخت‌های بومی داخلی می‌کنند.
در فضای مجازی مانند دیگر عرصه‌ها لازم است به توان داخلی و متخصصان کشور تکیه کرد که در این مورد سازمان فضای مجازی پیشقدم بوده است و در لایه‌های مختلف این فضا از جمله موضوعات رسانه‌ای و جریانی، انیمیشن و بازی، فناوری فضای مجازی و حوزه زیرساخت دستاورد‌های مناسبی به دست آمده است، البته سال‌هایی که این حوزه بدون نظارت یا نظارت حداقلی بوده باعث شده مشکلات بسیاری در آن به‌وجود بیاید که به لطف خدا بر اثر فعالیت نیرو‌های جبهه انقلاب و همچنین دلسوزان نظام این موضوع در مسیر بهبود قرار دارد.


عملکرد شما در فضای مجازی بیشتر کنش است یا واکنش؟ جریان ساز هستید یا به جریان‌سازی‌ها پاسخ می‌دهید؟
موضوع فعالیت‌های جریانی و رسانه‌ای که می‌فرمایید بستگی به نوع موضوع دارد و در بخش‌هایی سازمان فضای مجازی با استفاده از بخش محدودی از ظرفیت بسیج اقدامات کنشی و واکنشی انجام می‌دهد که در راستای کمک به نیاز‌های عام مردم و همچنین حفظ ثبات و امنیت داخلی است.
در چه حوزه‌هایی بیشتر فعالیت دارید؟ سیاسی یا اجتماعی، متن یا تصویر فیلم یا عکس؟
سازمان فضای مجازی در تمامی بخش‌هایی که می‌فرمایید فعالیت می‌کند، اما صرفاً محدود به حوزه محتوایی نیست، همانطور که می‌دانید فضای مجازی مجموعه‌ای از لایه‌های مختلف است که در سازمان فضای مجازی بر اساس تجارب به دست آمده و همچنین تطبیق آن با حوزه‌های علمی بین‌المللی اقدام به تدوین «مدل مبنایی فضای مجازی» شده است که شامل سه لایه اصلی محتوا، دستگاه و سیستم عامل، زیرساخت و پهنای باند می‌شود که این لایه‌ها در مجموع شامل ۱۳ حوزه است؛ حوزه‌هایی مانند رسانه، شبکه‌های اجتماعی، رصد، بازی و انیمیشن، سرویس و خدمات، حوزه امنیتی، شبکه ملی اطلاعات و... در واقع علاوه بر موضوعاتی که فرمودید به لطف خدا با اتکا به ظرفیت بسیج تولیدات مناسبی انجام شده است که بسیاری از این تولیدات منتخب جشنواره‌های داخلی بوده‌اند و لازم است با تقویت آن نسبت به عمومی نمودن و عمق‌بخشی آن اقدام شود.
از کسانی که بخواهند در این فضا فعالیت کنند حمایت هم می‌کنید؟
قطعا همینطور است، یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان فضای مجازی حمایت از متخصصان داخلی است که شامل انواع حمایت‌های مختلف مانند تأمین زیرساخت، رسانه و تبلیغات، مجوز‌ها و دیگر انواع بسته‌های حمایتی می‌شود. در این راستا عزیزانی که فکر می‌کنند دستاورد یا تولیدی دارند که در مرحله استارت‌آپی قرار دارد یا تا حدی پیشرفت داشته و در صورت حمایت به سرعت پیشرفت آن افزوده می‌شود و می‌تواند مشکلی از جامعه را حل کند، حتماً مورد حمایت سازمان فضای مجازی بسیج قرار می‌گیرد.
دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به این فضا دارید؟
یکی از موضوعات اساسی و ضروری فضای مجازی موضوع آموزش است که شامل دسته‌های مختلفی مانند آموزش سواد فضای مجازی، آموزش سواد کاربردی- فنی و همچنین آموزش سواد رسانه است. برای مثال آموزش سواد فضای مجازی یکی از برنامه‌هایی است که در صورت گسترش و عمومی شدن و بالا بردن سطح آگاهی خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان به واسطه آن می‌توان از وقوع بسیاری از مشکلات و جرائم جلوگیری کرد و همچنین با آموزش‌های کاربردی نحوه بهره‌برداری از فضای مجازی در راستای اقتصاد مقاوتی به شکل‌گیری بنگاه‌های کوچک و مستقل اقتصادی در جامعه کمک بسیار بنیادینی نمود.
به نظر شما چگونه می‌توان فضای مجازی را به یک فرصت برای نظام و خانواده‌ها تبدیل کرد؟
یکی از اقدامات عمومی و بنیادین همانطور که عرض کردم موضوع «آموزش» است، در صورتی که خانواده و افراد آگاهی و دانش کسب کنند جامعه تعالی پیدا می‌کند و در نتیجه به جای آنکه فضای مجازی بیشتر محل تهدیدات و آسیب‌ها باشد، تبدیل به یک فضای مناسب فرصت محور می‌شود، البته آموزش به تنهایی کافی نیست و لازم است حوزه قوانین بهره‌برداری از فضای مجازی و اینترنت و همچنین موضوعات زیرساختی مانند شبکه ملی اطلاعات نیز تکمیل گردند و بستر‌سازی مناسبی توسط دولت نیز شکل گیرد.
فضای مجازی بسیج از نظر میزان مخاطب چقدر فراگیر است؟
همانطور که می‌دانید بسیج ۲۰میلیون نفری کنونی در فضای فیزیکی بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی واقعی دنیا محسوب می‌شود که در آن افراد با تمام تخصص‌ها و لایه‌های جامعه عضو هستند و با یکدیگر ارتباط دارند، این شبکه در فضای مجازی نیز پس از مدون نمودن نحوه ساز و کار آن شکل گرفته است و میزان مخاطب مناسبی در حال حاضر از سراسر کشور در حال فعالیت در آن هستند که قطعاً در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد.