هیچ چیز جلودار ما نیست  و خوب آماده شدیم




سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پیش از ظهر دیروز جلسه‌ای با سردبیران و دبیران ورزشی رسانه‌های کشور برگزار کرد. کارلوس کی‌روش به مناسبت کسب یکصد برد در بازی‌های ملی این جشن کوچک را با رسانه‌های مختلف برپا کرد تا از نقش آنها در ثبت این رکورد، تشکر کند.


در این جشن دوستانه و به اصطلاح دورهمی که در هتل آکادمی برگزار شد، سرمربی تیم ملی روحیه خوبی داشت و در طول نشست با لبخند صحبت کرد. او حتی به شوخی جانشینش را هم معرفی کرد! گرچه کی‌روش در این بخش گفت که به طنز صحبت کرده اما مشخصاً برانکو را هدف قرار داد.
کی‌روش در شرایطی وارد باشگاه صدتایی‌ها از لحاظ تعداد برد با تیم‌های ملی شده که تعداد قابل توجهی از آن همراه با تیم ملی ایران کسب و ثبت شده است. در فوتبال جهان تعداد مربیانی که با تیم‌های ملی مختلف بالاتر از 100 برد کسب کرده‌اند، زیاد نیست. در واقع 6 مربی هستند که توانسته‌اند به این مهم دست یابند و یکی از آنها، کارلوس کی‌روش است. در کارنامه سرمربی تیم ملی ایران در مجموع در تیم‌های ملی مختلفی که کار کرده، 102 پیروزی به ثبت رسیده که در کنار میلان ماچالا، زاگالو، له‌روی، پریرا و بورا میلوتینوویچ پرافتخارترین مربیان ملی جهان نام گرفته‌اند. این نشست از آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پس از اتفاقات اخیر برگزار شد و به عبارتی پیام رسانه‌ها هم روشن و صریح بود؛ حمایت کامل از تیم ملی برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا. اختلافاتی که میان خبرنگاران و کی‌روش پیش آمده بود، باعث شد تا نشست خبری هفته گذشته سرمربی تیم ملی از سوی اکثر رسانه‌ها تحریم شود و حاشیه‌هایی به وجود آید.
کی‌روش درباره بهترین پیروزی و بدترین شکستی که در خاطر دارد، گفت: «پیروزی مقابل قطر قبل از صعود به جام جهانی ٢٠١۴ و در ادامه پیروزی برابر کره جنوبی در اولسان، بهترین پیروزی ما بود زیرا آن بازی‌ها نقطه بازگشتی برای ما بود. نه تنها به خاطر صعود چون پشت آن بازی‌ها داستان‌های زیادی بود. مطمئناً کادر من ١١ شکستی که متحمل شدیم را هم در خاطر دارند، چون بازنده خوبی نیستم. باخت مقابل لبنان و باخت به ازبکستان در تهران از تلخ‌ترین شکست‌ها برای ما بود.» او درباره اینکه آیا برای دیدار برابر آرژانتین و اسپانیا حسرت می‌خورد این پاسخ را داد: «باختیم اما درون خودمان راضی بودیم هر چند فکر می‌کنم بازی‌هایی مثل آرژانتین و اسپانیا و پرتغال داوری منصفانه نبود. آن باخت‌ها مثل باخت مقابل عراق در گلویم گیر کرده. در جام ملت‌ها بازی‌های سختی خواهیم داشت. امیدوارم در بازی ما و عراق، داور نتیجه را رقم نزند.» کی‌روش ادامه داد: «بعد از جام جهانی فکر می‌کردم حمایتی وجود دارد و قرار است پیشنهاد تمدید قرارداد 4 ساله باشد اما متوجه شدم که این پیشنهاد تا جام ملت‌هاست. من برنامه‌ام را با فدراسیون ادامه خواهم داد و آرزوی من موفقیت تیم ملی ایران در همه مسابقات است اما اکنون آرزویم این است که در فینال جام ملت‌ها حضور پیدا کنم.»
سرمربی تیم ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای پس از جام ملت‌های آسیا چه برنامه‌ای دارد، گفت: «من بعد از پایان جام ملت‌های آسیا در تیم ملی نیستم، سرمربی بعدی تیم ملی را هم خودتان می‌شناسید! همان که هفته قبل گفت من اخراج می‌شوم و سپس تکذیب کرد (کی‌روش بلافاصله گفت که این جملاتش طنز است). البته الان نوبت جشن است. ما اردویی پیش از جام ملت‌ها در قطر و 3 بازی با قطر، لبنان و فلسطین خواهیم داشت. اکثر تیم‌های بزرگ علاقه‌ای به بازی با ما ندارند. ما نه پول می‌دهیم و نه شرایطش را داریم. وزارت ورزش هم که قرار بود کمک کند، چیزی تا امروز برای حمایت از آماده‌سازی تیم ملی نداده. با توجه به اینکه هیچ حمایتی از سوی وزارت ورزش صورت نگرفته، کار برای فدراسیون فوتبال سخت است. طبیعی است وقتی شما سگ‌های شکاری در اختیار نداشته باشید، باید از گربه‌ها استفاده کنید. ولی همین جا می‌گویم هیچ چیزی جلودار ما نیست و با وجود اینکه حمایتی ندیدم باز هم خوب آماده شدیم و با تمام توان‌مان به مصاف رقبا خواهیم رفت.» کی‌روش در پاسخ به این سؤال که شما چه آرزویی در آینده دارید، گفت: «هدف بزرگ و انگیزه اصلی من این است که برای پنجمین بار در جام جهانی حاضر شوم. فقط من و تابارز می‌توانیم برای پنجمین بار در جام جهانی شرکت کنیم ولی لازم است که از پیشنهادات مالی و باشگاهی چشم بپوشم.»
وی درباره اینکه مهم‌ترین میراثش در 8 سال حضور در فوتبال ایران چه بوده؟ یادآور شد: «دشوارترین کاری که برای انجام آن اجبار داشتم، تغییر تفکر رایج در تیم ملی بود. وقتی به تیم ملی آمدم، بعضی از بازیکنان فکر می‌کردند کارت اعتباری دائم دارند که به وسیله آن همیشه در تیم ملی حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین میراث این است که تیم ملی متعلق به کسی نیست و در عین حال متعلق به همه است. تیم ملی متعلق به ارزش‌ها و کسانی است که شایستگی حضور در این تیم را دارند. من با این تفکر که از تیم قهرمان باید بیشترین بازیکن را دعوت کرد، مخالفم. در سال 2011 که به ایران آمدم، برای دعوت از 23 بازیکن به مشکل برمی‌خوردیم چون این تعداد بازیکن خوب نداشتیم. بزرگ‌ترین میراث این است که کار مربی بعدی برای 10 سال آینده سهل و آسان است. از امروز بزرگ‌ترین هدف‌مان این است که منصفانه‌ترین تصمیم‌ها را برای انتخاب بازیکنان و اسامی نهایی برای جام ملت‌ها بگیریم.»