ادامه امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه







گروه ایران زمین/ مردم خونگرم و رشید استان کرمانشاه هنوز دردها و رنج‌های حاصله از زمین لرزه۷٫۳ریشتری ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ در «ازگله» این استان را فراموش نکرده‌اند، که ساعت 20 و 7 دقیقه یکشنبه شب گذشته زلزله‌ای به قدرت 6.4 ریشتر بار دیگر این استان را به لرزه درآورد و منجر به زخمی شدن شمار زیادی از هموطنانمان در استان کرمانشاه شد. گفتنی است، در زلزله سال گذشته استان کرمانشاه 620 نفر کشته، 9 هزار و ۳۸۸نفر دیگر زخمی و حدود ۷۰ هزارنفر هم بی‌خانمان شدند. از زمان وقوع زلزله چهارم آذرماه امسال، رکورد بیش از 150 پس‌لرزه و 771  مصدوم برای استان کرمانشاه ثبت شده که این پس‌لرزه‌ها بین ۴ تا ۵.۵ ریشتر بوده است.
رئیس جمهوری خواستار رسیدگی فوری به وضعیت زلزله‌زدگان شد
دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری دیروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «هوشنگ بازوند»، استاندار کرمانشاه بر رسیدگی فوری به وضعیت زلزله‌زدگان این استان تأکید کرد.
رئیس جمهوری در این تماس تلفنی که در جریان برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه در فرمانداری قصرشیرین برقرار شد، بر رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان تأکید کرد و خواستار پیگیری بحث اسکان موقت و رفع مشکلات مردم این مناطق شد. روحانی از صبر و شکیبایی مردم حادثه دیده تقدیر کرد و گفت: مسئولان پیگیر حل مشکلات سریع زلزله‌زدگان هستند. استاندار کرمانشاه نیز در این گفت‌و‌گو آخرین آمار مصدومان را با توجه به وسعت و قدرت این زمین‌لرزه 771  نفر اعلام کرد. به‌گفته بازوند، 13 اکیپ در مناطق زلزله زده اکنون مشغول ارزیابی میزان خسارات وارده هستند. وی با بیان اینکه در این حادثه فوتی نداشتیم، گفت: یکشنبه شب گذشته زلزله‌زدگان در برخی روستاها و شهرها در چادرهای شخصی و مسافرتی و خودروها به سر بردند.
استاندار کرمانشاه گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تصمیم‌گیری شد که یک بسته مواد غذایی 72 ساعته در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد. برق تمام مناطق زلزله‌زده اکنون وصل است و آب و گاز نیز مشکلی ندارد. 31 روستای مناطق زلزله‌زده دارای کدورت آب است که تعدادی تانکرهای آبرسانی برای تأمین آب این مناطق به منطقه اعزام شده است.
771  زخمی در زمین‌لرزه کرمانشاه
در این خصوص، سازمان اورژانس کشور از افزایش مراجعات در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به اورژانس خبر داد و گفت: از مجموع 771  زخمی این استان، ۳۷ نفر بستری و مابقی به‌صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند. «مجتبی خالدی» سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این باره تصریح کرد: از ۳۷ نفری که در استان کرمانشاه بستری هستند، ۳۲ نفر در بیمارستان طالقانی، یک نفر در بیمارستان امام خمینی(ره)، یک نفر در بیمارستان امام رضا(ع) و 3 نفر در بیمارستان امام حسین(ع) این استان بستری هستند. ۴۴ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مناطق زلزله‌زده مشغول ارائه خدمت هستند و به هیچ عنوان تاکنون کشته‌ای از مراجع رسمی گزارش نشده است.
ارسال سوخت به مناطق زلزله‎زده
«محمدرضا موسوی خواه»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفت: هیچ مشکل و نگرانی بابت تأمین سوخت مردم و خودروهای امدادی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه وجود ندارد.
موسوی‌خواه با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تأمین مطلوب سوخت مناطق زلزله‌زده، اظهارداشت: بلافاصله پس از وقوع زلزله، سوخت به این مناطق ارسال شده، بنزین مورد نیاز خودروهای امدادی به میزان کافی تأمین و برای سوخت مورد نیاز مردم شامل نفت‌سفید و گازوئیل نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مشکلی در ساعات و روزهای پس از وقوع زلزله برای مردم از نظر دسترسی به سوخت مورد نیاز وجود نداشته باشد.
تعطیلی مراکز آموزشی
درهمین حال، «جلیل بالایی»، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان در روز گذشته (دوشنبه) خبر داد و افزود: این تصمیم با مشورت «هوشنگ بازوند»، استاندار کرمانشاه اتخاذ شده و مدارس استان در 2 نوبت صبح و عصر دیروز تعطیل شد.
‌اسکان فوری آسیب‌دیدگان زلزله
«محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی هم پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، در دستوری فوری خواستار اقدام و حضور مؤثر معاونان مربوطه در مناطق زلزله‌زده شد.
در این دستور وزیر راه و شهرسازی خطاب به «علیرضا تابش» رئیس بنیاد مسکن با اشاره به نمایندگی تام‌الاختیار از طرف وزیر راه و شهرسازی خواستار تسریع در ارزیابی خسارات و اقدام عاجل در کمک به امداد و نجات و سپس اسکان آسیب‌دیدگان شده است. اسلامی خطاب به رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز دستور داد، تا ارزیابی دقیق، اقدام فوری برای بازگشایی راه‌هایی که احتمالاً بسته شده صورت گرفته و همچنین امکان امداد و کمک‌رسانی نیز فراهم شود. همچنین «محمد شکرچی‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی مأمور رسیدگی به ابعاد زلزله برای اقدام لازم و پیش‌بینی لرزش‌های احتمالی بعدی و ارائه گزارش‌های دقیق در این خصوص شد.
واحدهای بازسازی شده در زلزله مقاومت خوبی از خود نشان دادند
در همین حال، «هوشنگ بازوند»، ‌استاندار کرمانشاه نیز اظهارداشت: واحدهای مسکونی شهری و روستایی در حال ساخت یا ساخته شده توسط بنیاد مسکن، در زلزله یکشنبه شب گذشته مقاومت مطلوبی از خود نشان‌ دادند و آسیب جدی ندیدند. وی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور«اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در فرمانداری قصرشیرین برگزار شد، با بیان اینکه زلزله ۶.۴ریشتری یکشنبه گذشته خسارت جانی نداشته، افزود: مردم استان طی یکسال گذشته تجارب خوبی برای سازگاری و مقابله با زلزله کسب کرده‌اند. استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در زمینه آب، برق و مخابرات با مشکل خاصی در مناطق زلزله‌زده روبه‌رو نیستیم، گفت: در برخی روستاها که به‌صورت موردی مشکلاتی در تأمین آب آشامیدنی وجود دارد، با اعزام 20 دستگاه تانکر آب، عملیات آبرسانی در حال انجام است. اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی هم به مقدار لازم تدارک دیده شده و از این بابت مشکلی نداریم. بر اساس گزارش شرکت گاز، قطع گاز در مناطق زلزله‌زده برای مدت کوتاهی و کمتر از یک ساعت بود که این اقدام نیز به‌خاطر رعایت مسائل ایمنی مردم انجام‌ شد.
در امان ماندن جایگاه‌های دامی از زلزله
استاندار کرمانشاه گفت: طبق گزارش جهاد کشاورزی، اکثر جایگاه‌های دامی در زلزله از آسیب در امان بودند و تلفات دامی در کل مناطق زلزله‌زده تنها به کمتر از ۳۰ رأس دام سبک محدود شد. وی با بیان اینکه دولت و مدیریت بحران تعطیلی ندارد، افزود: مدیران باید در روزهای تعطیل نیز آمادگی لازم را برای مقابله با شرایط خاص و حوادث غیرمترقبه داشته باشند.
وصل شدن گاز و آب مناطق زلزله‌زده
در همین حال، «مجید بوجارزاده» سخنگوی شرکت ملی گاز ایران هم اعلام کرد: گاز مناطق زلزله‌زده قصرشیرین، سرپل ذهاب و ۵۰ روستای تابعه آن پس از حصول اطمینان نسبت به سلامت شبکه گازرسانی وصل شد. غیر از تعداد اندکی شکستگی و افتادگی علمک که بر اثر وقوع زلزله و تخریب ساختمانی به وجود آمده، مشکل دیگری در شبکه گازرسانی شهری مناطق زلزله زده وجود ندارد.
همچنین«علیرضا تخت‌شاهی»، مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز گفت: آب شرب شهرهای زلزله‌زده سرپل‌ ذهاب و قصرشیرین از ساعت 6 صبح دیروز (دوشنبه) وارد مدار شد و قابل استفاده است.
تخت‌شاهی در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه، افزود: آب شهرهای گیلانغرب و کرندغرب نیز از منابع ذخیره‌ای درحال تأمین است و در حال رفع کدورت منابع اصلی هستیم. استان‌های معین همدان، کردستان، لرستان و ایلام هم در منطقه مستقر شدند. در صورت تداوم نداشتن پس‌لرزه‌ها، مشکل خاصی در تأمین آب هیچ یک از شهرهای منطقه وجود ندارد. اکنون 10 هزار بطری آب برای گیلانغرب و سرپل ذهاب و 2 هزار بطری برای قصرشیرین تأمین شده است. به‌گفته وی، تانکر 2 هزار لیتری آب نیز عازم دالاهو شده ضمن اینکه آب شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب هم کدورت ندارد و قابل مصرف است. آب شهرهای گیلانغرب، خسروی و سومار با توجه به کدورت منبع از مخزن استفاده شده است. هم‌اکنون کامیون‌های آب بسته‌بندی شده از استان‌های معین وارد شهر سرپل ذهاب شده‌اند و توزیع آن بین مردم آغاز شده است.