بازي بحراني!

پول و بحران سرمايه اين روزها به معضلي براي كشور مبدل شده‌است. رويدادي كه بي‌شك برگرفته از سياست‌هاي سال‌هاي اخير برخي مسئولان و دنيازدگي است كه در ميان اقشار مختلف رواج داده مي‌شود. همه مي‌كوشند تا به هر نحوي كه هست به پول دست پيدا كنند تا شايد در اين بحران‌هاي اجتماعي از سايران عقب نمانند. اگر در اين موضوع مباحث شخصي و تلاش‌هاي گسترده افراد براي رسيدن به اهداف آن‌ها در ميان باشد، انتقادي در پيش نيست ولي زماني كه اين خواسته‌ها به مردم ديگر و كل جامعه آسيب وارد مي‌كند، بايد آن را زير سوال برد. به‌كاري‌گيري مسئولاني ناكارآمد در بخش‌هاي مختلف جامعه كه تنها به دنبال گذران امور هستند و مسائل مردم را نه‌تنها حل نمي‌كنند بلكه با ارائه راهكاري‌هاي غيرمفيد به اين بحران دامن زده سبب شده است فضاي جامعه با بحران بي‌اعتمادي به مديريت‌هاي كلان روبه‌رو شود. براي مثال زماني كه اسماعيل‌نجار به عنوان رييس سازمان مديريت بحران كشور به جاي ارائه راهكارهاي مفيد در راستاي حل بحران‌هاي كشور مي‌گويد دعا كنيد در شهر تهران زلزله نيايد، بايد فاتحه مديريت بحران كشور را خواند كه اين فرد به عنوان رييس سازمان مربوطه حتي توانايي كنترل سخنان و جلوگيري از بحران‌هاي گفتاري خود را نيز ندارد.
بازي بحران
از طرفي برخي از مسئولان ديگر هشدارهايي را بيان مي‌كنند كه مقامات ارشد نظام بايد با شنيدن اين هشدارها وارد ميدان شده و از ادامه اين روند آسيب‌زا و خطرناك جلوگيري كنند زيرا علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. در همين حال سلمان خدادادی، رييس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه تهران در برابر حوادث کوچک نیز آمادگی ندارد، گفت: سوله‌های مدیریت بحران همچنان در اختیار تهیه‌کنندگان تلویزیونی قرار داشته و بازپس‌گیری نشده اند. خدادادی با انتقاد از اینکه تهران نه تنها آمادگی لازم برای مقابله با حوادث بزرگ را ندارد بلکه از آمادگی برای مقابله با حوادث کوچک نیز برخوردار نیست، گفت: وقتی با بارش باران و برف تهران قفل می‌شود و مدیریت بحران از عهده مدیریت آن برنمی‌آید چگونه می‌تواند زلزله هفت ریشتری را مدیریت کند. متاسفانه سوله‌های مدیریت بحران به تهیه‌کنندگان صداوسیما اجاره داده شده و بازپس گیری نشده‌اند در صورت وقوع زلزله احتمالی، اسکان مردم با مشکل مواجه خواهد شد. نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مدیریت بحران هیچ‌گونه آمادگی در برابر زلزله احتمالی پایتخت را ندارد، افزود: متاسفانه سوله‌های مدیریت بحران به تهیه‌کنندگان صداوسیما اجاره داده شده و بازپس گیری نشده‌اند در صورت وقوع زلزله احتمالی اسکان مردم با مشکل مواجه خواهد شد؛ 80 درصد سوله‌های مدیریت بحران شهرستان‌ها ناقص هستند و هنوز تکمیل نشده‌اند به گونه‌ای که چهارسال گذشته اعتباری را به این منظور پیش‌بینی کردند اما هنوز ساخته نشده‌اند. وی با انتقاد از اینکه ساخت برج‌های 15 طبقه در خیابان های 12 و کوچه های 6 متری امدادرسانی به حادثه دیدگان را با مشکل مواجه می‌کند، تصریح کرد: با تخریب ساختمان‌ها حتی تردد عابران با مشکل مواجه می‌شود و هیچ خودرویی امکان رفت و آمد و امدادرسانی به حادثه دیدگان را ندارد، بنابراین تعداد تلفات بسیار زیاد خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها باید با مدیریت بحران همکاری لازم را داشته باشند، گفت: رییس ستاد بحران رییس جمهور بوده و وزیر کشور در نبود ایشان انجام وظیفه می‌کند. خدادادی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های تهران فنی نیست، تصریح کرد: 30 سال است که تراکم‌فروشی در پایتخت باب شده و برخی از مشکلات تهران به دلیل عدم رعایت اصول و ضوابط و استانداردسازی در گذشته اتفاق افتاده، بنابراین طبیعی است که در زمان بحران امکان امدادرسانی به مردم وجود نداشته باشد و خسارت‌های ناشی از بی‌توجهی به ضوابط شهرسازی به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود. نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، ادامه داد: انتظار می‌رود تدابیری اتخاذ شود که بتوان در زمان بحران به مردم خدمات‌رسانی کرد. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه عملیات خاک برداری پلاسکو 10 روز طول کشید، گفت: هر چند مسئولان باید از این حادثه درس عبرت می‌گرفتند اما متاسفانه همچنان در بحران‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرند.
خواب‌خرگوشي و بحراني


چندي پيش، سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس نيز با انتقاد از غفلت مسئولان از زلزله پایتخت،گفت: با زلزله تهران بزرگترین فاجعه انسانی سه قرن اخیر رخ خواهد داد. این در حالی است که مسئولان در خواب خرگوشی به سر می‌برند. بهادری، با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای شرایط بحرانی نباید مورد غفلت قرار گیرد، گفت: مسئولان و مدیران درگیر مسائل اقتصادی هستند و به مساله‌ای مانند زلزله توجه چندانی نمی‌کنند و در واقع در خواب خرگوشی به سر می برند این در حالی است که زلزله هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و بر اساس اظهارات اساتید زلزله شناسی با رخداد زلزله مطرح بزرگترین فاجعه انسانی سه قرن اخیر رخ خواهد داد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه متاسفانه هیچ‌گونه آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی پایتخت وجود ندارد، افزود: به طور قطع به دلیل عدم آمادگی کافی در زمان زلزله با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و همان‌گونه که در زلزله 5.2 ریشتری شاهد بودیم به دلیل عدم ارائه آموزش‌های مدیریت بحران همه از خانه بیرون آمده و قفل شدن خیابان‌ها و اتوبان‌ها را رقم می‌زنند. وی با تاکید بر اینکه 90 درصد شهرهای ایران دارای ریسک لرزه‌ای متوسط رو به بالا هستند، ادامه داد: بر اساس پلان زلزله‌ای که از سوی کارشناسان ژاپنی طی 15 سال گذشته ارائه شده، اگر زلزله‌ای با فعال شدن گسل ری اتفاق افتد 400 هزار نفر کشته و حدود یک میلیون و 100 هزار نفر مصدوم خواهیم داشت و 250 میلیارد دلار نیز خسارات وارد خواهد کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه وضعیت مدیریت بحران در کشور بحرانی است، گفت: مدیریت ریسک زلزله احتمالی پایتخت نیازمند برنامه استراتژیک حداقل 10 ساله است و به طور قطع با برنامه و جلسات مقطعی و کوتاه مدت مدیریت آن غیرممکن خواهد بود. بهادری افزود: می طلبد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در اولین فرصت در پلان مذکور بازنگری و مسئولیت دستگاه‌ها را گوشزد و بر اساس اولویت‌ها عمل کند تا از ریسک احتمالی بتوان عبور کرد.
به فكر مردم باشيد
پاس‌كاري ناكارآمدي‌ها توسط مسئولاني كه غم مردم را ندارند بايد توسط مقامات ارشد نظام كه قدرت لازم را براي برخورد با اين مسائل دارند، پيگيري شود و همگان منتظر نمانند تا واقعه‌اي رخ دهد و به پيام تسليت و ابراز تاسف بسنده كنند. برخي از مقامات به گونه‌اي مراعات حال عده اي را مي‌كنند كه گويي چك سفيد امضا در دستان آن‌ها دارند يا به آن‌ها بدهكار هستند و اين درحالي است كه همه فقط بدهكار ملت ايران هستند وبه گفته بزرگان نظام اين حكومت امانتي در دست مقامات است و مردم و جان‌ آن‌ها بايد توسط مسئولان حفاظت شوند؛ اينكه عده‌اي فقط شعار مديريت بحران مي‌دهند يا مردم را به دعا در برار بحران‌ها و آسيب‌هاي طبيعي دعوت مي‌كنند از ضعف و ناركارآمدي آن‌هاست و اگر مسئولان ارشد اين افراد دلسوز كشور و نظام هستند، بايد دست اين قشر را از مديريت كوتاه كنند.