كارگران معترض، رفتارهایی مدنی دارند

عضو فراکسیون امید گفت: توصیه می‌کنم که کارگر بازداشتی هفت‌تپه آزاد شود. البته باید اذعان کرد که برخورد مقامات مسئول با تسامح بوده است. هرچند بازداشت‌هایی انجام گرفته اما نیروهای نظامی این را تمرین کرده‌اند که مدارا داشته باشند. اگر نیمه پر لیوان را ببینیم باید آزادی تعدادی از کارگران بازداشتی را نیز ببينیم.
محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز طبق اصل 27 قانون اساسی از حقوق اساسی آن‌هاست، اظهار کرد: طبق قانون، برگزاری اجتماعات بدون حمل سلاح آزاد است مشروط بر اینکه مخل موازین اسلام نباشد. این کارگران با صراحت از براندازان تبری جسته‌اند و اعلام کرده‌اند اعتراض صنفی دارند؛ بنابراین حق قانونی آن‌ها است که اعتراض کنند و رفتارهایی مدنی دارند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید اذعان کرد که نسبتا برخورد مقامات مسئول با تسامح بوده است. هرچند بازداشت‌هایی انجام گرفته اما نیروهای نظامی این را تمرین کرده‌اند که مدارا داشته باشند. آمار بازداشتی‌ها را دقیق نمی‌دانم. اگر نیمه پر لیوان را ببینیم، باید آزادی تعدادی از کارگران بازداشتی را نیز ببنيیم.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه انتظار این است که افراد بازداشت شده آزاد شوند، گفت: مقامات انتظامی و امنیتی باید توجه کنند که راه‌حل این گونه مشکلات بازداشت کردن و برخوردهای سلبی و قهری با معترضان نیست. حتی اگر راه‌حل‌های فوری نیز نداریم باید اجازه دهیم که معترضان مطالبات‌شان را بیان کنند تا آرامش بگیرند و احساس کنند که حرف آن‌ها شنیده می‌شود. برخوردهای امنیتی بیشتر، مشکل را تشدید می‌کند. من توصیه می‌کنم که کارگر بازداشتی هفت‌تپه آزاد شود.او ادامه داد: با توجه به تحولات و فراز و نشیب‌های اقتصادی ماه‌های اخیر و شتاب دوباره تورم همه مردم را تحت فشار قرار داده و اقشار ضعیف‌تر و کارگران بیشتر مشکل پیدا کرده‌اند. در چنین شرایطی افرادی که شاغل هستند نیز برای تامین معیشت خود مشکل دارند؛ چه برسد به کسانی که چند ماه حقوق نگرفته باشند.این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل اصلی به فرآیند شتاب‌زده واگذاری‌ها بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی‌ها بيشتر شفافیت نداشته‌اند و گزارش درستی از آن‌ها در دست نیست. در مجلس شورای اسلامی حرکت‌هایی در جهت حل این مشکل صورت گرفته و تلاش کرده‌ایم فرآیند خصوصی‌سازی را بازنگری کنیم.صادقی افزود: تلاش می‌شد بخش خصوصی فعال شده اما متاسفانه این فرآیند با شتاب و ناقص انجام شد و هم موارد زیادی برخلاف موازین قانونی صورت گرفته است. اگر واحد صنعتی‌ای به کسی واگذار می‌شود نباید رها شود. واحدهای صنعتی زیادی با این مشکل مواجه هستند. پيشتر اعتراضات کارگران هپکو در اراک را داشتیم. هدف از خصوصی‌سازی این است که رونق و رفاه بیشتری به وجود بیاید اما متاسفانه نوعی رهاسازی به جای خصوصی‌سازی صورت گرفته است.