«همدلی» واکنش‌ها به استیضاح ظریف و طرح توضیح خواستن از او در مجلس را در گفت‌وگو با «احمد شیرزاد» بررسی می‌کند

سریال استیضاح
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض اللهی ـ هرکسی، واقع یا غیر واقع، اظهار نظر کند استیضاح می‌شود، فرقی نمی‌کند رئیس جمهور باشد یا رئیس مجلس، ظریف باشد یا وزیر علوم.
کسی که نظر خود را با توجه به واقعیات کنونی ایران ابراز کند، بلافاصله برخی به نام پایداری یا برخی نیز به نام تندروها طرحی برای آن دست و پا می‌کنند و با دلایلی غیر واقع و مبهم مثل: «عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی»، «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب به جمهوری اسلامی»، «فرصت‌سوزی»، «عدم استفاده از فرصت‌ها»، «موضع منفعلانه»، «عدم احقاق حقوق»، «تهدید بنیه دفاعی کشور» متهم می‌کنند و عرض خود می‌برند و زحمت خانه ملت می‌دارند.
اظهارات ظریف درباره پولشویی در ایران با واکنش شدیدی به‌ویژه از سوی اصولگرایان مواجه شد. با توجه به موافقان طرح استیضاح، پایداریچی‌ها طرفداران پروپا قرص استیضاح وزیر امور خارجه هستند. به نظر می‌رسد آنها با اهداف خاص، نه تنها استیضاح وزیر امورخارجه بلکه «سریال استیضاح» را برای دیگر وزارتخانه‌ها که هنوز چندتا از آنها نیز در نوبت هستند، تهیه و کارگردانی می‌کنند. اگر نمایندگان را حافظان و پاسداران منافع ملی و مصلحت عمومی بدانیم، طبق دلایلی که برای استیضاح وزیر امور خارجه اقامه کرده‌اند، طرح این پرسش ضرورت می‌یابد که آیا گفتن سخنانی که منطبق با واقعیت موجود در جامعه باشد «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب» است؟ آیا طرح این دلیل از جانب خود برادران پایداریچی‌ها برای استیضاح ظریف، نماد «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب» آنگونه که خودشان ایراد گرفته‌اند، نیست؟ جالب اینکه هنوز ظریف از موضع خود عقب نشینی نکرده است. واقعا برای همه پرسش است که آیا کسانی که طرح درخواست استیضاح را به مجلس ارائه کرده‌اند، واقعیات جامعه را نمی‌بینند؟ آیا اخبار را رصد نمی‌کنند تا سلطان‌های سکه، بابک زنجانی‌ها، خاوری‌ها و محمدسالم‌ها را ببینند؟ اگر اقدامات این افراد از دید پایداریچی‌ها نماد پولشویی نیست، پس چیست؟ به نظر استیضاح کنندگان، کسانی را که از قاچاق، اختلاس، رشوه و سایر راه‌های غیرقانونی درآمد کسب کرده‌اند و به دنبال پاک کردن رد آن هستند، چه می‌توان نامید؟ مگر نه این است که منبع واقعی پول کسانی که نامشخص باشد پولشویی است. آیا این نمایندگان بر این باور هستند که در کشور هیچ کس فرار از مالیات که یکی دیگر از شیوه‌های پولشویی است، انجام نمی‌دهد؟ باید به آنها گفت که پولشویی عمل مجرمانه است که برای گم کردن رد جرم بزرگتری انجام می‌شود.


گرچه پاسخ دهندگان به این پرسش تنها امضا کنندگان طرح استیضاح ظریف نیستند، بلکه همه کسانی که آن روز پر شور را در صحن علنی خانه ملت، همراه با برخی نمایندگان مجلس با امضا کردن طوماری علیه کنوانسیون الحاق ایران به گروه FATF خلق کردند، باید پاسخگوی این پرسش‌ها باشند. کسانی که امروز مهمترین مخالفان کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هستند.
در کشور ما تصمیمات اساسی اقتصادی و سیاسی منحصر به قوه مجریه نیست. شاید قوه قضاییه از جهاتی از پارلمان و دولت متفاوت باشد اما دو قوه مجریه و مقننه شباهت‌هایی دارند و کارشان عملا مکمل یکدیگر است. هر دو قوه به این دلیل که انتخابی هستند، نمی‌توانند خیلی متعارض با هم باشند. مقاطعی ممکن است به دلیل اختلاف زمانی و شرایط متفاوت جامعه در دو مقطع، مجلس و دولت همسو نباشند، اما در غالب موارد، همسویی بین دولت و مجلس به‌طور نسبی وجود داشته است. مجلس دهم نیز از این حیث شباهت زیادی به دولت دارد. در تهران لیست اصلاح‌طلبان به‌طور کامل رای آْورد و آقای روحانی نیز عملا با حمایت اصلاح‌طلبان انتخاب شد. از این حیث تعارض بین دولت و مجلس خیلی به نفع کشور نیست.
عدم اعتماد به صداقت اعتراض مجلس‌نشینان
«احمد شیرزاد» نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «همدلی» از اهمیت و تاثیر رفتار نمایندگان در فضای سیاسی کشور گفت. این فعال اصلاح‌طلب اعتراضات مجلس را در ‌هاله‌ای از ابهام دانست و افزود:‌ »بدون شک مجلس نقش مهمی در مسیر توسعه سیاسی و همچنین بهبود شرایط اقتصادی کشور دارد. نمایندگان مجلس باید به این نکته توجه داشته باشند که گفتن واقعیت، خیانت یا سخن ناصواب نیست. ظریف از جمله کسانی است که در این وضعیت که همه داریم آن را تحمل می‌کنیم، هدفش، خدمت به ایران و ملت ایران است. بدون شک اکثریت نمایندگان مجلس از افکار عمومی خبر دارند و می‌دانند که پیوستن به گروه FATF می‌تواند برخی از بهانه‌گیری‌های آمریکا و متحدانش را بی اثر کند. از سوی دیگر نیز، یکی از راه‌های پیشگیری از مشکلات رایج کشور، استفاده از این فرصت‌ها است».
این نماینده پیشین مجلس در انتقاد از طرح درخواست استیضاح وزیر امور خارجه گفت: «روندی که مجلس در پیش گرفته به نفع هیچ کس نیست. به نظر من نمی‌توان اعتراض‌های نمایندگان مجلس را باور کرد چون اگر به دنبال تغییر در وضعیت کنونی مملکت هستند باید از خودشان شروع کنند. با نگاهی به چگونگی مصوبات این امر قابل مشاهده و اندازه‌گیری است».
او در ادامه افزود: «من همیشه و همه جا گفته ام که مجلس شریک تصمیمات دولت بوده است. بنابراین اگر نقدی به دولت وارد است به مجلس نیز وارد است. پس مجلس باید اول از خود شروع کند بعد به دولت بپردازد. نمایندگان بنابر حقی که دارند می‌توانند دولت را نقد کنند اما، هر روز یک وزیر را به صحن مجلس بکشند و بساط اجرایی کشور را به هم بریزند، نه به صلاح آنهاست نه کشور».
شیرزاد در پاسخ به این سوال که طرح پرسش‌ها و درخواست استیضاح‌های نمایندگان مجلس تا کنون چقدر در روند توسعه سیاسی و اقتصادی و حل مشکلات تاثیرگذار بوده است، گفت: «هیچ. به نظر من هیچ نتیجه و اثر عملی نداشتند. به نظر من تا کنون از نطق‌های بلند بالا و گلوهای گرفته نمایندگان مجلس که چندین استیضاح را نیز انجام داده‌اند آبی برای ملت و نظام گرم نشده است».
خنجر بر قلب نظام
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، هفته پیش اظهارات آقای ظریف را «فرو کردن خنجر به قلب نظام» دانست و گفت مقامات «سخنان مجمل و دو پهلویی بر زبان نیاورند که موجب سوء استفاده دشمنان شود». پس از قوه قضائیه، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، استیضاح آقای ظریف را طراحی کرد و تعدادی از نمایندگان مجلس آن را امضا کردند.
طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با امضای 24 نماینده و در 11 محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. این استیضاح یازده بند دارد که مهمترین آن «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی» است. همه می‌دانیم اشاره این بند به سخنان «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان است که چندی پیش در گفت و گویی ویدئویی با وب سایت خبرآنلاین در ایران گفته بود در ایران «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آنقدر توان مالی دارند» که برای «تبلیغات و فضاسازی» علیه قوانین ضد پولشویی، «ده‌ها یا صدها میلیارد» هزینه کنند.
عارف: استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی به هیچ‌وجه پسندیده نیست
با این حال برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان بین‌المللی نسبت به طرح درخواست استیضاح ظریف واکنش نشان داده و با آن مخالفت کرده‌اند. یکی از این افراد رئیس فراکسیون امید در مجلس است. به گزارش ایسنا محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: «وزیر محترم امور خارجه‌ کشورمان که به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، یک چهره انقلابی و مومن است، در مقطع فعلی با پشتوانه ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده است و حضورش در راس دستگاه دیپلماسی کشور باعث عزت ایران در مجامع بین‌المللی شده است و طرح استیضاح ایشان در شرایط فعلی به هیچ‌وجه پسندیده نیست».
تلاش برای تضعیف ظریف اقدامی ناصواب و بر خلاف مصالح کشور است
حسن جوادیان کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: «در شرایط حساس کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت آن در جریان است، تضعیف سرداران خط مقدم مواجهه با دشمنان، حرکتی نامتوازن و ناسنجیده در روند پیچیده منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور است».
به گزارش ایسنا، او در ادامه یادداشت خود آورده است: « طیفی در مجلس شورای اسلامی این روزها پروژه‌ای را در قالب استیضاح وزیر امور خارجه کلید زده است که فضای عمومی کشور، مجلس، سیاسیون و جو غالب رسانه‌ای هم آن را جدی نمی‌گیرند و از اظهارات طراحان استیضاح نیز به خوبی روشن است که چندان امیدی به ثمربخش بودن آن ندارند.»
استیضاحی تکراری و موج سواری مخالفان
علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت که جهت یادآوری استیضاح کنندگان ظریف مروری بر محور سوالات و پاسخ های قبلی داده شده لازم است.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: فردا (امروز) در کمیسیون امنیت ملی سوال های تکراری از دکتر ظریف در قالب استیضاح مطرح می‌شود.
بندهای طرح استیضاح آقای ظریف
هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی اینجانب امضا‌کنندگان زیر به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به استناد اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۰ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه به دلایل زیر را داریم:
1- اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی
2- بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور و عدم اجرای برنامه‌های اعلامی به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد
3- عدم توجه کافی به توسعه و فعال کردن روابط با عموم کشورها در قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین
4- استفاده از برخی سفیران ناکارآمد که ارزیابی عملکرد آنها در توسعه روابط با کشورهای مقصد قابل ارائه نمی‌باشد از باب نمونه سفیر ایران در استرالیا
5- فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی داریم ولی تا مدتها در آن کشورها سفیر نداشتیم، مانند چین و هند
6- دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها
7- عدم استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم نمود
8- موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا و عدم احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آنها
9- به کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم
10- تهدید بنیه دفاعی کشور و از بین رفتن توانایی آن
11- عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده