اهمیت استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کادر‌سازی

حسین قاسم‌پور *
موضوع استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کادر‌سازی یکی از سیاست‌های صحیح مدیریتی در بسیاری از کشورها و جوامع پیشرفته است که بیش از پیش باید موردتوجه مسئولان دولتی، دولت و مدیریت شهری قرار گیرد.
اهمیت این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که‌ موردتوجه پیشوایان‌، رهبران دینی و اسلامی ما نیز بوده است. به طور اختصار به مواردی اشاره می‌کنم.
پیامبر عظیم‌الشان اسلام در موارد مختلفی مسئولیت‌های خطیری را به جوانان محوّل فرموده و آنان را در محیط سراسر جهل و تاریکی آن روز مورد حمایت کامل قرار داده و این در حالی بود که سالخوردگان حاضر نبودند زیر بار این انتخابات بروند. به همین جهت موقعی که رسول اکرم‌(ص) جوانی را انتخاب می‌فرمود و او را عهده‌دار مقام بزرگی می‌کرد پیران سالخورده رنجیده خاطر می‌شدند و صریحا از آن حضرت گله می‌کردند. ولی پیامبراکرم‌(ص) جوانان شایسته را مورد پشتیبانی و حمایت صریح خود قرار می‌داد و در مقامات عالی اداری مستقر می‌کرد. رسول اکرم‌(ص) در روزهای آخر عمر خویش‌، مسلمانان را برای مواجه با قدرت نیرومند روم بسیج کرد و از میان تمام بزرگان مهاجر و انصار و رجال باشخصیت حاضر در لشکر‌، اسامه بن زید جوان را طلبید و پرچم فرماندهی و امارت لشکر را با دست خود به وی محوّل کرد و در بازگشت از حجه‌الوداع حجت را برهمگان تمام و علی(ع) را جانشین خود معرفی کردند.


بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی‌(ره) نیز می‌فرمایند : «چند روزی از عمر من باقی نیست... شما که نعمت جوانی را واجد هستید چیزی نمی‌گذرد که به پیری خواهید رسید‌، نگذارید جوانی از دست برود و کوشش کنید در خدمت به خالق و خلق و جلب رضای مولا، در جوانی تهذیب نفس بسیار اسهل است و از ایام پیری و ضعف که قدرت از دست می‌رود و ریشه اخلاق فاسد‌، که اصلش از حب دنیا و نفس است‌، استحکام پیدا می‌کند‌، تصفیه و تهذیب بسیار مشکل می‌شود.» در باب ضرورت استفاده از جوانان موارد بسیاری از این دست وجود دارد. با توجه به تصویب طرح جدید قانون منع به گارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی، فرصت بسیار مغتنمی است برای تحقق این طرح و تحول گسترده در سیستم مدیریتی خرد و کلان کشور. شاید حضور جوانان روح تازه و تفکری نو در سیستم مدریتی کشور ایجاد کند. جا دارد که هم در مدیریت دولتی‌، شهری‌، خرد و کلان کشور، با توجه به وجود پتانسیل جوانان در دهه چهارم انقلاب، نسبت به جذب و پرورش مدیران جوان که پایه‌های استحکام و پیشبرد اهداف نظام‌‌، انقلاب و کشور در آینده هستند اهتمام بیشتری داشته باشند و فارغ از شعار، شاهد هرچه بیشتر احقاق این مطالبه جوانان توانمند و متخصص باشیم و شاهد اتفاقات بهتر و پررنگ‌تری در حوزه مدیریتی کشور و برای جوانان ایران اسلامی باشیم.
* فعال سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری که اتفاقات مهم و شکست‌های سختی را تجربه کرد مرگ بوش پدر در 94 سالگی جهانبخش محبی نیا دموکراسی به مثابه یک ضرورت در خاورمیانه افزایش و کاهش قیمت تصنعی بنزین باعث رانت می‌شود؟ یارانه سوخت از چاله تا چاه در اوج تنش میان اوکراین و روسیه، کی‏یف با انجام یک مانور نظامی اعلام کرد که مسکو اصلی‌ترین دشمن آنهاست « ابتکار » آرایش سیاسی اصولگرایان در دو انتخابات آینده را بررسی می‌کند آغازِ پایانِ جمنا؟ «ابتکار» از دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر خارجه در مجلس گزارش می دهد استیضاح و ناگفته‌های ظر یف آیا مجسمه‌های شهری می‌توانند «تورلیدر فرهنگی» باشند؟ گم شدن مشاهیر، پشت ازدحام تصویری تهران برخی از مردم سر‌پل ذهاب همچنان کانکس را به خانه ترجیح می‌دهند فرار به سختی کانکس از ترس زلزله خداحافظی سیدجلال حسینی از تیم ملی اهمیت استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کادر‌سازی فراکسیون شفاف‌سازی مجلس بررسی می‌کند وضعیت دستمزد و لیاقت مدیران کارخانه‌های واگذار شده شفاف خواهد شد