فراکسیون شفاف‌سازی مجلس بررسی می‌کند وضعیت دستمزد و لیاقت مدیران کارخانه‌های واگذار شده شفاف خواهد شد

سیاوش پورعلی- آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد با واگذاری ‌قسمتی از صنایع استراتژیک و مادر به بخش خصوصی یا همان اصل 44 همزمان شد که به ‌نظر می‌آید در بسیاری از این واگذاری‌ها نظارتی وجود نداشته است. حالا پس از 13 سال برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند محمود صادقی می‌خواهند واگذاری‌هایی که صورت گرفته را مورد بازنگری قرار دهند تا در مورد تبعات اقتصادی و اجتماعی این طرح شفاف‌سازی صورت بگیرد.
وضعیت جامعه کارگری ایران پس از خصوصی‌سازی وارد فاز جدیدی شد، به نحوی که می‌توانیم مابین قبل و بعد اجرایی شدن اصل 44 تفاوت‌هایی را مشاهده کنیم و همچنین سرچشمه فضای اعتراضی کنونی کارگران را از سال 84 بدانیم. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که عدم نظارت بر بخش تولیدی از ابتدا در صنعت 40 سال اخیر وجود داشته است. اینکه بگوییم در امر واگذاری‌ها و عدم نظارت بر مدیریت کارخانه‌ها و شرکت‌ها ضعف وجود داشته، موضوع روشنی است و در ادامه شاید نمایندگان مجلس بتوانند با این کار هم اعتماد از دست رفته کارگران را بازگردانند و هم به بهبود وضعیت صنعت کشور کمک شایانی کنند. با توجه به اعمال تصمیمات کشورهای خارجی و تحریم‌هایی که بر جامعه ایران فشار وارد کرده است بازنگری‌ها و شفاف‌سازی را باید یکی از راه‌های خروج از بحران دانست و در انتها از مجلس دهم امید آن را داشته باشیم که قدم مثبتی در مورد وضعیت کارگری ایران برداشته شود.
باتوجه به نظرات کارشناسان اقتصادی و بررسی وضعیت کارخانه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند با تعدادی از فعالان کارگری شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در طی این سال‌ها همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و می‌توان آنها را آسیب دیده نامید گفت‌‌وگویی انجام داده‌ایم و همچنین نظارت نمایندگان مجلس را هم در این زمینه جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
نیشکر هفت‌تپه با اعمال اصل 44 به دست فراموشی سپرده شد


فریدون نیکوفرد، دبیر سندیکای کارگری نیشکر هفت‌تپه یکی از مشکلات اصلی خصوصی‌سازی را توجه نکردن به آینده جامعه کارگری و همچنین عدم نظارت بر واگذاری‌ها می‌داند و در این مورد می‌گوید: می‌توانیم بگوییم که بعد از خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت تپه‌ رها شد و از روزی که مدیریت بخش خصوصی را وارد کردند هر روز وضعیت بحرانی‌تر شد تا اینکه حالا می‌بینید راهی به غیر از اعتراض برای کارگران این واحد تولیدی نمانده است. کارگران هفت‌تپه نه می‌خواهند آب به آسیاب دشمنان بریزند و نه می‌خواهند امنیت را برهم بزنند و تنها می‌خواهند مسئولان بیایند و بگویند که سرنوشت ما چه خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: شرکت نیشکر هفت‌تپه با توجه به بدهی‌هایی که داشت به بخش خصوصی واگذار شد در حالی که در ابتدا باید مشکلات گذشته را برطرف می‌کردند و سپس برای آن تصمیم می‌گرفتند. متاسفانه زمانی این واگذاری‌ها صورت گرفت که هیچ بستری برای فعالیت بخش خصوصی مهیا نبود و مسئولان هم همواره سعی کردند تا تنها به منافع اطرافیان‌شان توجه کنند و تولید و وضعیت کارگران را رها کردند. در طول این سال‌ها بیش از 1200 نفر از همکاران ما بازنشسته شدند و حالا تنها 650 نفر در شرکت حضور دارند که بخش خصوصی حتی توان پرداخت حقوق آنها را ندارد البته یادآور می‌شوم که کارگران فصلی هم در هفت‌تپه فعالیت می‌کنند که آنها نیز مانند ما معوقاتی دارند.
فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه در پاسخ به این سوال که حالا مجلس شورای اسلامی چه گام مثبتی می‌تواند برای جامعه کارگری بردارد پاسخ داد: شفافیت در واگذاری‌ها و همچنین نظارت بر عملکرد مدیران کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌تواند مهم‌ترین گام برای بهبود وضعیت کنونی اقتصادی و اجتماعی کشور باشد که از نمایندگان مجلس انتظار داریم در این مورد هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.
پس از واگذاری حتی احوال‌پرسی هم نکردند
وحید حسنی، یکی از فعالان کارگری کارخانه هپکو اراک که با روی کار آمدن هیات مدیره دولتی وضعیت هپکو را رو به آرام شدن توصیف می‌کند در مورد اصل 44 قانون اساسی می‌گوید: واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌های استراتژیک و مادر می‌توانست در صورتی باشد که به این صنایع صدمه وارد نشود و بتوانند در مواقعی که کشور در بن‌بست قرار می‌گیرد با تولیدات خود چرخه اقتصاد کشور را حفظ کند ولی این موضوع در کمال بی‌دقتی و سهولت انجام شد تا جایی که بعد از حدود 13 سال از واگذاری هپکو، چند ماهی است که آرامش نسبی بر کارخانه حاکم است. این در حالی است که کارگران هپکو از سال 94 خواستار آن شدند که برای بهبود وضعیت کارخانه از هیات‌مدیره دولتی استفاده شود.
وی ادامه می‎دهد: در طول این سال‌ها مدیرانی در راس هپکو قرار داده شدند که حتی توان اداره یک کارگاه 100 نفری را نداشتند. حتی برخی از آنها در حالی به عنوان مدیر وارد کارخانه هپکو شدند که پیش از آن سوءمدیریتی در کارنامه خود داشتند. اینکه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که در‌خصوص واگذاری‌ها بازنگری و شفاف‌سازی صورت خواهد گرفت را به فال نیک می‌گیریم. اگر از ابتدای واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از وضعیت کارخانه‌ها و کارگران احوال‌پرسی می‌کردند اکنون کشور وارد این بحران نمی‌شد که کارگران برای مطالبات خود وارد خیابان‌ها شوند.
این فعال کارگری اضافه می‌کند: هپکو در حالی رها شد که می‌توانست در طول این سال‌ها به صنعت هواپیماسازی هم برسد. لازم به ذکر است که هپکو 20 هزار متر فضای کارگاهی با امکانات منحصر‌به‌فرد دارد. این امکانات در حدی است که کارشناسان شرکت لیپهر (Liebherr) آلمان که سازنده هپکو بودند بارها اعلام کردند که امکانات ما از شرکت آنها در آلمان هم بیشتر است ولی چه سود که با خصوصی‌سازی مدت‌ها از تولید دور مانده‌ایم.
خصوصی‌سازی بستر بی‌توجهی را باز کرد
بعد از شنیدن صحبت‌های 2 فعال کارگری در بخش تولیدی به سراغ یکی از فعالان صنفی در بخش خدماتی رفتیم که بعد از خصوصی‌سازی در ارائه خدمات به شهروندان و همچنین وضعیت نامناسب صنفی دچار مشکلاتی شده‌اند. سعیدی یکی از اعضای سندیکای کارگری اتوبوسرانی تهران گفت: خصوصی‌سازی را می‌توان یک طرح شکست خورده دانست زیرا در حوزه مدیریت شهری باعث مشکلاتی برای تردد شهروندان شده است، به صورتی که اتوبوس‌ها با تاخیر در ایستگاه‌ها حاضر می‌شوند و کیفیت اتوبوس‌ها هم کاهش چشمگیری داشته است. همچنین نظارتی که از سوی شرکت واحد تهران بر شرکت‌های خصوصی وجود دارد را نمی‌توان کار‌آمد دانست. یکی از دلایلی که می‌توان این موضوعات را ثابت کرد، وضعیت کنونی تردد اتوبوس‌ها در سطح شهر است که بر همگان روشن است.
وی ادامه می‌دهد: پس از خصوصی‌‌سازی بستری مهیا شد تا اینکه شرکت واحد تهران کمبودها و تقصیرها را بر گردن بخش خصوصی بیندازد و خود را کنار بکشد ولی همه می‌داند که آبشخور شرکت‌های خصوصی در بخش اتوبوسرانی از شرکت واحد سرچشمه می‌گیرد. در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا هم برای بهبود وضعیت کارگران و هم برای بهبود تردد شهروندان در مورد بازنگری خصوصی‌سازی بازنگری و شفاف‌سازی صورت بگیرد.
شکاف دستمزد بین مدیران و کارگران باید شفاف شود
شهاب‌الدین بی‌مقدار، نایب رئیس اول فراکسیون شفاف‌سازی مجلس شورای اسلامی درباره طرحی که محمود صادقی در مورد بررسی تبعات اقتصادی اجتماعی خصوصی‌سازی و شفاف‌سازی فرآیند واگذاری‌ها و عملکرد خصولتی‌ها مطرح کرده‌ است، می‌گوید: روند رسیدگی به این موارد زمان‌بر به نظر می‌آید زیرا تعداد این شرکت‌ها و کارخانه‌ها بسیار زیاد است. در ابتدای امر باید بگویم که شفاف‌سازی به عنوان اولین گام می‌تواند اعتماد جامعه را باز گرداند و در ادامه هم می‌تواند باعث بهبود وضعیت کنونی شود.
وی در مواردی که باید در مورد آن شفاف‌سازی صورت بگیرد گفت: در ابتدای امر باید به شکاف ایجاد شده در مورد حقوق مدیران و کارگران بپردازیم و در این مورد بتوانیم شفاف‌سازی کنیم که آیا مدیران بر اساس لیاقت کار و حقوق دریافت می‌کنند یا خیر. مورد بعدی در‌خصوص اطرافیان مدیران است که باید وظایف و فعالیت‌های آنها تحقیق شود.
نایب‌رئیس اول فراکسیون شفاف‌سازی با مطرح کردن پیشنهادی اضافه می‌کند: با ایجاد تعاونی‌ها می‌توانیم امور کارخانه‌ها و شرکت‌ها را به دست خود کارگران داد ولی در ابتدا نیاز داریم تا اشتیاق از سوی خود کارگران وجود داشته باشد که متاسفانه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. از سوی دیگر با به کارگیری مدیران جوان و حمایت از آنها خون جدیدی در رگ‌های صنعت به جریان بیندازیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری که اتفاقات مهم و شکست‌های سختی را تجربه کرد مرگ بوش پدر در 94 سالگی جهانبخش محبی نیا دموکراسی به مثابه یک ضرورت در خاورمیانه افزایش و کاهش قیمت تصنعی بنزین باعث رانت می‌شود؟ یارانه سوخت از چاله تا چاه در اوج تنش میان اوکراین و روسیه، کی‏یف با انجام یک مانور نظامی اعلام کرد که مسکو اصلی‌ترین دشمن آنهاست « ابتکار » آرایش سیاسی اصولگرایان در دو انتخابات آینده را بررسی می‌کند آغازِ پایانِ جمنا؟ «ابتکار» از دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر خارجه در مجلس گزارش می دهد استیضاح و ناگفته‌های ظر یف آیا مجسمه‌های شهری می‌توانند «تورلیدر فرهنگی» باشند؟ گم شدن مشاهیر، پشت ازدحام تصویری تهران برخی از مردم سر‌پل ذهاب همچنان کانکس را به خانه ترجیح می‌دهند فرار به سختی کانکس از ترس زلزله خداحافظی سیدجلال حسینی از تیم ملی اهمیت استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کادر‌سازی فراکسیون شفاف‌سازی مجلس بررسی می‌کند وضعیت دستمزد و لیاقت مدیران کارخانه‌های واگذار شده شفاف خواهد شد