رئیس‌جمهوری که اتفاقات مهم و شکست‌های سختی را تجربه کرد مرگ بوش پدر در 94 سالگی

جورج بوش پدر، چهل و یکمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سن 94 سالگی درگذشت. او پیش از ریاست‌جمهوری در سال 1988 میلادی به مدت 8 سال معاون رونالد ریگان بود که بلافاصله پس از این دوران به ریاست‌جمهوری ایالات متحده رسید.
سیاست خارجی، مشخصه بارز دوران ریاست‌جمهوری او بود؛ آن هم در دوره‌ای که کمونیسم در اروپای شرقی در حال فروپاشی بود و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان باقی می‌ماند. سیاست‌های او به احیای اعتبار آمریکا در بقیه جهان و به فراموشی سپرده شدن خاطره دخالت آن کشور در جنگ ویتنام کمک کرد اما همزمان، او به غفلت از امور داخلی نیز متهم شد و در نهایت، در پی عمل نکردن به وعده انتخاباتی خود برای افزایش ندادن مالیات‌ها، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۲ از بیل کلینتون شکست خورد. اما این پایان سلسله سیاسی خانواده بوش نبود. جورج دبلیو بوش، یکی از پسران او، در سال ۲۰۰۱ چهل‌وسومین رئیس‌جمهوری آمریکا شد و پسر دیگرش، جب، فرماندار ایالت فلوریدا بود. به گزارش بی‌بی‌سی، در مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۸۸ که با پیروزی جورج هربرت واکر بوش همراه بود، او دو اشتباه محاسباتی اساسی داشت. اولین اشتباهش، فردی بود که به‌عنوان نامزد معاون ریاست‌جمهوری انتخاب کرد: دان کویل، سناتوری نه‌چندان سرشناس از ایالت ایندیانا که به خاطر رشته‌ای از اشتباهات لُپی در سطح بین‌المللی معروف شد. دومین اشتباه بوش، سخنرانی او در مجمع حزب جمهوری‌خواه در سال ۱۹۸۸ بود. او در خلال حمله به سیاست‌های مالیاتی مایکل دوکاکیس، رقیب دموکرات خود، قولی داد که در سراسر دوران ریاست‌جمهوری برایش دردسرساز شد و در نهایت، زوال سیاسی او را در پی داشت. او در جمع نمایندگان حزب جمهوری‌خواه گفته بود: لب‌های مرا بخوانید؛ مالیات جدیدی وضع نمی‌شود. سیاست خارجی، مشخصه بارز دوران ریاست‌جمهوری جورج هربرت واکر بوش بود؛ آن هم در دوره‌ای که کمونیسم در اروپای شرقی در حال فروپاشی بود. آمریکا این اتفاقات را از دور نظاره می‌کرد، اما خالق آنها نبود. بوش که تنها می‌توانست روند وقایع را دنبال کند، با میخائیل گورباچف، همتای خود در اتحاد جماهیر شوروی، نشست‌هایی برگزار می‌کرد اما آزمون واقعی او در اوت ۱۹۹۰ رخ داد. در آن زمان، آمریکا از حمله عراق به کویت کاملا غافلگیر شد. بوش برای پایان دادن به اشغال کویت از سوی صدام حسین و پیدا کردن جای پایی برای آمریکا در عربستان سعودی، به سرعت دست به کار تشکیل ائتلافی بین‌المللی شد. سال ۱۹۹۲ از نظر انتخاباتی برای او فاجعه‌بار بود. او کارزار انتخاباتی ضعیفی را پشت سر گذاشت و مجبور شد که برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه با رقیب محافظه‌کار دیگری به نام پت بوکانان مبارزه کند. بوش به اندازه رقیبش از حزب دموکرات پرانرژی نبود؛ بیل کلینتون، فرماندار دموکرات ایالت آرکانزاس، که بینش نوینی از آینده آمریکا ارائه می‌کرد و بوش اذعان داشت که قادر به انجام آن نیست. اتفاقی که به خوبی وضعیت را توصیف می‌کرد، این بود که سفر تجاری بوش به ژاپن با ناکامی مفتضحانه‌ای همراه شد. او در ضیافتی که از طرف میزبانان ژاپنی برایش ترتیب داده شده بود، استفراغ کرد و از حال رفت. بوش نهایتا با اختلاف زیادی در انتخابات شکست خورد. همچنین چند زن در سال ۲۰۱۸ جورج بوش پدر را به آزار جنسی متهم کردند. دفتر جورج بوش پدر هم در اطلاعیه‌ای تصریح کرد او هرگز آگاهانه و با قصد آزار و اذیت کسی اقدامی نکرده، هر چند، یک بار دیگر مراتب عذرخواهی خود را از همه کسانی که در هنگام عکس یادگاری گرفتن با او آزرده خاطر شده‌اند، اعلام می‌دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری که اتفاقات مهم و شکست‌های سختی را تجربه کرد مرگ بوش پدر در 94 سالگی جهانبخش محبی نیا دموکراسی به مثابه یک ضرورت در خاورمیانه افزایش و کاهش قیمت تصنعی بنزین باعث رانت می‌شود؟ یارانه سوخت از چاله تا چاه در اوج تنش میان اوکراین و روسیه، کی‏یف با انجام یک مانور نظامی اعلام کرد که مسکو اصلی‌ترین دشمن آنهاست « ابتکار » آرایش سیاسی اصولگرایان در دو انتخابات آینده را بررسی می‌کند آغازِ پایانِ جمنا؟ «ابتکار» از دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر خارجه در مجلس گزارش می دهد استیضاح و ناگفته‌های ظر یف آیا مجسمه‌های شهری می‌توانند «تورلیدر فرهنگی» باشند؟ گم شدن مشاهیر، پشت ازدحام تصویری تهران برخی از مردم سر‌پل ذهاب همچنان کانکس را به خانه ترجیح می‌دهند فرار به سختی کانکس از ترس زلزله خداحافظی سیدجلال حسینی از تیم ملی اهمیت استفاده از جوانان در بخش‌های مختلف مدیریتی و کادر‌سازی فراکسیون شفاف‌سازی مجلس بررسی می‌کند وضعیت دستمزد و لیاقت مدیران کارخانه‌های واگذار شده شفاف خواهد شد