واکنش اصغر فرهادی به دانلود غیرقانونی «همه می‌دانند» در داخل کشور می‌تواند آغازگر اتفاقات تازه‌ای در سینما باشد؛

سانسورگریزی با پایان باز
مهدی فیضی‌صفت‪-‬ خیلی از دوستداران اصغر فرهادی هنوز دو‌به شک بودند، وسوسه رهای‌شان نمی کرد که بنشینند و جدیدترین اثر کارگردان مشهور و محبوب ایرانی را ببینند اما اندک اخلاقی هنوز تهِ دل بعضی‌های‌شان وول می خورد و نمی‌خواستند به صورت غیر قانونی، نتیجه زحمات تیم سازنده «همه می دانند» را تماشا کنند. وقتی روابط عمومی فیلم هم بیانیه ای صادر کرد و از انتشار غیر قانونی و آسیبش به روند اکران گفت، دل ها بیشتر لرزید: «متاسفانه نسخه‌اى از فیلم «همه مى‌دانند» در فضاى مجازى منتشر شده است. با توجه به آنکه هنوز فیلم در بسیارى از کشورها به روى پرده نرفته و در حال حاضر نیز نمایش آن در بعضى از کشورها ادامه دارد، انتشار غیر قانونى این فیلم روند اکران آن را دچار آسیب خواهد کرد. به همین خاطر انتشار و کپى این فیلم تا پیش از پایان اکران‌هاى سایر کشورها مورد رضایت تهیه کنندگان نیست. لازم به ذکر است موارد نقض کپی‌رایت مالکان اثر به صورت قانونی پیگیری خواهد شد». عده ای ترجیح دادند باز هم انتظار بکشند برای اکران و توزیع سی‌دی‌های قانونی فیلم اما مصاحبه اصغر فرهادی، علاقه‌مندان به سینما را شوکه کرد.
زیرنویس بی‌اشتباه
تنها ساعاتی بعد از انتشار غیر قانونی فیلم «همه می دانند»، جدیدترین اثر کارگردان اسکاری ایران، کانال های تلگرامی و سایت‌های مختلف پر شدند از لینک دانلود، واقعی هم بودند، وقتی دانلود تمام می شد و فیلم را با «پلیر»ی باز می کردید، آخرین فیلم فرهادی، برنده دو جایزه اسکار را می دیدید که در اسپانیا و با حضور ستاره های نامداری چون «خاویر باردم» و «پنه لوپه کروز» ساخته شده است. کیفیت فیلم اعجاب انگیز بود، خیلی ها منتظر نسخه پرده ای بی کیفیتی بودند ولی انگار سازندگان فیلم، خودشان نسخه اصلی را بیرون دادند. نکته جالب دیگر زیرنویسِ بی نقص فیلم بود. در حالی که آثار محبوب و پربیننده ای مانند «Game of Thrones» بعد از گذشت چند سال و انتشار دَه‌ها و شاید صدها زیرنویس مختلف، پر اشتباه هستند و سرشار از ایرادات نگارشی، زیرنویس «همه می دانند» با کمترین مشکل تایپی تنها چند ساعت بعد از انتشار نسخه غیر قانونی فیلم، منتشر شد و حتی نویسندگانش، نیم‌فاصله ها را رعایت کردند!


فرهادی می‌دانست!
فرهادی در گفت و گویی اعلام کرد در سفرهای متعددی که به اسپانیا داشته، متوجه شده ساخت این فیلم به طوری که در ایران هم قابل نمایش باشد، شدنی نیست. بنابراین از همان زمان دغدغه اکران، ذهنش را درگیر می کند ولی ترجیح می دهد تمرکزش را روی ساخت «همه می دانند» بگذارد. دو شبکه ماهواره‌ای فیلم را غیرقانونی پخش می کنند و برنامه های فرهادی را تحت تاثیر قرار می دهند اما کارگردان اثر زیرنویس مورد تایید خودش را منتشر می کند تا فیلم حداقل به شکل دلخواهش دیده شود. فرهادی گفته حقوق پخش فیلم در داخل ایران متعلق به خودش است و نه تنها با دیده شدنش مشکلی ندارد، بلکه باعث خوشحالی اوست که مردم فیلمش را ببینند. نکته مهم اما ضربه ای است که پخش کننده خارجی فیلم می خورد. اینترنت مردم ایران جدا از اینترنت سایر نقاط دنیا نیست و تمام علاقه‌مندان به سینما در جای جای جهان می توانند «همه می دانند» را دانلود کنند.
ناامیدی از اکران در ایران
صحبت های فرهادی نشان می دهد او از دریافت مجوز اکران در ایران و راهروهای تودرتوی وزارت فرهنگ و ارشاد ناامید بوده و ترجیح داده به جای سر و کله زدن برای جلوگیری از سانسور و عقیم شدن فیلمی که در خارج از ایران و دور از مقررات زادگاهش ساخته شده، رضایت خود را از دانلود غیر قانونی اعلام کند تا مردم سرزمینش با خیال راحت، جدیدترین ساخته او را ببینند. هر چند عده‌ای اعتقاد دارند فیلمساز با هر دیدگاه و نظری باید در چارچوب قوانین کشورش کار کند ولی برخی نیز معتقدند وقتی نمی توان مانعی مقابل تیغ تیز سانسور ایجاد کرد، بهتر است عطای اکران رسمی و درآمد گیشه های وطنی را به لقایش ببخشند و نسخه کامل و مطلوب‌شان را به دست مخاطب برسانند؛ ولو غیر قانونی و بدون سود. پیش از این نیز کارگردانانی مانند بهمن قبادی و ابوالفضل جلیلی، دست مخاطب را برای دانلود باز گذاشتند، جلیلی که در جشنواره های خارجی، جوایز متعددی کسب کرده و سینماگری بین المللی به شمار می رود تاکنون ۱۵ فیلم سینمایی ساخته که هیچ کدام از آنها در ایران موفق به گرفتن مجوز اکران نشده‌ است. او به دلیل سانسور متعدد آثارش، سی‌دی فیلم‌هایش را میان مردم پخش می کرد تا نگاهش را با هموطنانش هم به اشتراک بگذارد.
شاید حرکت فرهادی به مذاق دوستدارانش خوش بیاید و البته واکنشی به روند فرسایشی دریافت مجوز تلقی شود اما این اتفاق ممکن است تبعات منفی و سنگینی هم برای سینمای ایران به دنبال داشته باشد، شاید از این پس هر سینماگری که فیلمش مجوز نگرفت، می‌تواند نسخه اش را در فضای اینترنت پخش کند و قید اکران و درآمدش را بزند. در این میان واکنش وزارت ارشاد هم می تواند قابل توجه و تامل باشد. اصغر فرهادی هنوز هم غیر قابل پیش بینی است، مثل فیلم هایش که پایان باز دارند و معلوم نمی شود سرآخر فرزند «نادر» و «سیمین»، مادرش را انتخاب می کند یا پدرش را...
سایر اخبار این روزنامه
واکنش اصغر فرهادی به دانلود غیرقانونی «همه می‌دانند» در داخل کشور می‌تواند آغازگر اتفاقات تازه‌ای در سینما باشد؛ همدلی به مناسبت روز جهانی یوز پلنگ، وضعیت این گونه نادر جانوری را بررسی کرد یوز «رویانی» یوز ایرانی نمی‌شود روایت صنعت‌گران از مشکلات تولید در همایش «فرصت‌ها و چالش‌های صنایع پوشاک در شرایط تحریم» گزارش «همدلی» از اختلاف‌نظرها در خصوص قانونی نبودن نقش مجمع تشخیص مصلحت در روند قانونگذاری در گفت‌وگو با «نعمت احمدی» تلاش ماکرون برای عبور از بحران دولت فرانسه با جلیقه‌زردها مذاکره می‌کند رئیس دفتر رئیس جمهوری: باید به شکل مدنی بامطالبات و اعتراض‌های مردم برخورد کنیم فرمانده نیروی دریایی ارتش: در آینده نزدیک در اقیانوس اطلس حضور پیدا‌ می‌کنیم عراقچی: اعضای برجام برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه ریزی هستند همایش علمی؛ برای یک قانون اساسی شایسته‌تر اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز: احمدی‌نژاد در همان ۸ سال میزان کفایت و درایت خود را نشان داد