سه عملیات نجات با هلی‌کوپتر، قایق و ماشین‌های سنگین

شهروند|  امدادگران هلال ‌احمر 10 کوهنورد و یک چوپان را در سه عملیات جداگانه نجات دادند. 2 کوهنورد گمشده در ارتفاعات کن در حوالی تهران، یک تیم هشت نفره کوهنوردی در ورزقان و یک چوپان جوان در چهارمحال‌و‌بختیاری افرادی بودند که از سوی نیروهای امدادونجات در سه نقطه کشور نجات پیدا کردند. هر سه عملیات صبح شنبه به نتیجه رسید و امدادگران هلال‌ احمر موفق شدند که این افراد را به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانند. نخستین عملیات مربوط به حادثه کن بود. حادثه‌ای که البته از جمعه‌شب آغاز شد و درنهایت با ورود امدادگران هلال‌ احمر حوالی ظهر شنبه با پیداشدن 2 کوهنورد میانسال در ارتفاعات وردیج در حوالی تهران به پایان رسید. علی و محمد دو کوهنوردی بودند که جمعه همراه با 4 نفر دیگر برای کوهپیمایی به ارتفاعات کن در شمال غربی تهران رفتند. مسیر وردیج به کشار جایی بود که آنها برای این کوهپیمایی انتخاب کردند. همه چیز طبق برنامه و منظم پیش رفت اما هنگام برگشت و در تاریکی هوا این گروه دچار حادثه شد و علی و محمد از بقیه اعضای گروه جدا شدند. اعضای دیگر گروه به هر زحمتی بود خودشان را به نقطه امنی رساندند و ماجرا را به نیروهای امدادی اطلاع دادند. با توجه به نزدیکی محل مفقودشدن این 2 کوهنورد ابتدا نیروهای آتش‌نشانی و پلیس وارد عمل شدند، پلیس پیشگیری تهران موضوع ناپدیدشدن این 2 کوهنورد را به همه واحدها اطلاع داد و تیمی در پلیس کوهستان برای جست‌وجو و یافتن 2 فرد مفقودی تشکیل شد. همزمان موضوع به نیروهای هلال هم اطلاع داده شد؛ اما به دلیل تاریکی هوا و لغزنده‌بودن مسیر‌های سنگلاخ کوهستانی عملا کاری از پیش نرفت و ادامه عملیات برای یافتن علی رشوند 63 ساله و محمد رحیمی قزوینی 64 ساله به صبح شنبه موکول شد. نیروهای هلال‌ احمر با روشن‌شدن هوا عملیات جست‌وجو را با تعداد بیشتری از تیم‌های نجات آغاز کردند و بعد از گذشت ساعتی یک بالگرد هم برای رصد هوایی به منطقه اعزام شد. مرتضی سلیمی درباره جزییات این حادثه گفت: «ساعت 17:10 روز جمعه  بنا بر درخواست آتش‌نشانی تهران مبنی بر اعزام تیم پشتیبان برای جست‌وجوی کوهنوردان گمشده 2 تیم عملیاتی به همراه تجهیزات نجات و آمبولانس به محدوده وردیج- کشار اعزام شدند. عملیات تا ساعت 10:30 شب هم ادامه داشت. بار روشن‌شدن هوا عملیات جست‌وجو آغاز شد و از حوالی ساعت 8 صبح شنبه  یک تیم امداد‌ونجات کوهستان به دو تیم دیگری که از روز گذشته مشغول عملیات بودند، اضافه شد تا این عملیات با حضور  15 نجاتگر ادامه پیدا کند. بعد از آن هم عملیات امداد هوایی برای جست‌وجوی مفقودان آغاز شد و درنهایت این افراد دقایقی پس از ظهر از سوی نیروهای هلال پیدا شدند.
همزمان صدها کیلومتر دورتر از این حادثه، عملیات سخت و نفسگیری برای یافتن یک تیم کوهنوردی در ورزقان استان آذربایجان ‌شرقی در جریان بود. 8 کوهنورد به دلیل بارش و برف و کولاک در مسیر برگشت دچار مشکل شده بودند.  این افراد هم جمعه به قصد صعود به ارتفاعات عازم روستایی خوئینه رود ورزقان شده بودند که برف و کولاک باعث شد تا مسیر را گم کنند. خبر این حادثه ساعت 2 بامداد به نیروهای هلال‌ احمر اعلام شد. به دنبال این تماس تلفنی از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های امدادی جمعیت هلال ‌احمر استان آذربایجان شرقی، مبنی بر گرفتارشدن یک تیم هشت نفره کوهنوردی در برف‌وکولاک در محور روستایی خوئینه رود  واقع در علی بیگ کندی - جاده مس سونگون به طرف روستای خوئینه رود، بلافاصله یک تیم امدادی از جمعیت هلال ‌احمر شهرستان ورزقان به همراه دو دستگاه ماشین سنگین از راه ترابری شهرستان به محل گرفتاری کوهنوردان اعزام شدند؛ اما در این حادثه تاریکی هوا نتوانست مانع از  جست‌وجو و ادامه عملیات نجات شود. بهمن زارع، سرپرست جمعیت هلال ‌احمر ورزقان درباره جزییات این عملیات گفت: «با توجه به بسته‌بودن مسیر به واسطه بارش برف و کولاک، نجاتگران جمعیت هلال‌ احمر بعد از طی مسافتی طولانی با پای پیاده خود را به کوهنوردان گرفتار در برف‌وکولاک رسانده و ضمن تحویل لوازم گرمایشی به انتقال نامبردگان به مکان امن اقدام کردند. این عملیات طاقت‌فرسا بعد از سه‌و‌نیم ساعت و رأس ساعت 30 :5 بامداد امروز با موفقیت به پایان رسید.»
و اما آخرین عملیات نجات نخستین روز امدادگران هلال‌ احمر با نجات یک چوپان جوان در چهارمحال‌وبختیاری به پایان رسید. این جوان به دلیل بارش باران  و مه‌آلودبودن هوای منطقه در بین ارتفاعات کارون چهار  گرفتار شده بود که این‌بار هم نیروهای هلال‌احمر به کمک این هموطن شتافتند. شیروان خسروی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر شهرستان اردل درباره جزییات این حادثه گفت: «این چوپان برای چرای احشام خود به این کوه‌ها رفته بود و به ‌علت بارش‌های اخیر و نمناک‌بودن منطقه، تاریکی هوا و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در کوه‌های امامزاده شهسوار گیر افتاده بود. گم‌شدن این چوپان روز جمعه به نیروهای هلال ‌احمر اطلاع داده شد و همان روز جمعه تیم کوهستان متشکل از سه نجاتگر با قایق به محل کوه‌های امامزاده شهسوار اعزام شدند.» به گفته خسروی نجاتگران عملیات جست‌وجو را با شعاع مسافتی صد کیلومتر آغاز کرده و پس از کوهپیمایی در مسیرهای ناهموار درنهایت موفق شدند، چوپان ۲۶ساله را پیدا کنند. او حال عمومی این چوپان را مساعد اعلام کرد و در این‌باره گفت:  «با این وجود او برای معاینه و بررسی مشکلات احتمالی به واسطه حضور طولانی مدت در ارتفاعات و سرمای شدید هوا به بیمارستان اعزام شد.»