فرصتی برای ایده‌های نو

محمدجواد آذری جهرمی
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات
کودکان و نوجوانان (از بدو تولد تا 18 سالگی) از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بازار بین‌المللی محتوا در جهان هستند و حدود یک سوم از کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند اما شوربختانه، تولیدکنندگان محتوا در کشورمان نتوانسته‌اند بخش قابل اعتنایی از این فضا را در اختیار خود بگیرند و یکی از کم رونق‌ترین حوزه‌های تولید محتوا در ایران، بخش کودک و نوجوان است. مهم‌ترین پیامد این واقعیت، سرریز ظرفیت قابل توجه داخلی به سمت بازارهای غیر‌بومی است.
در حال حاضر کودکان و نوجوانان ایرانی از تولیدات خبری، رسانه‌ای، ویدئویی و بازی‌هایی که دیگران برای ما تولید می‌کنند و با سبک و سیاق زندگی ایرانی اسلامی متفاوت است، استفاده می‌کنند. این فضا و سبک زندگی برای کودکان ما ناشناخته است و تضادهای موجود، اختلالات و آسیب‌هایی را برای آنها ایجاد می‌کند. با پیشرفت‌های چشمگیر و برق‌آسای فناوری اطلاعات و با توجه به قابلیت‌های فراوان جوانان مستعد ایرانی و نیاز کودکان و نوجوانان به محتواهای تازه، ضرورت ورود تولیدکنندگان محتوا برای به دست آوردن سهمی از این بازار بزرگ، بیش از پیش آشکار می‌شود.


استقبال روز‏افزون کودکان و نوجوانان از محتواهای ویدئویی با موضوعات سرگرمی، تفریحی و آموزشی بر بسترهای متنوع فضای مجازی از یک سو و مشاهده‏ فقر جدی در تولید، ترویج و گسترش محتواهای مطلوب و با کیفیت در این حوزه از سوی دیگر و همچنین لزوم تدوین رویه‌ای مشخص و عالمانه برای استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به این نتیجه رساند که همگرایی و مشارکت همه تولید‌کنندگان محتوا و صاحبان ایده و همچنین دستگاه‌های فرهنگی کشور برای ساماندهی این زیست‌بوم، تنها راهی است که می‏ تواند نگرانی‏ های والدین و متولیان فرهنگ کشور را از طریق کاهش آسیب‌های فضای مجازی و بهره‌برداری مناسب از آن برای کودکان و نوجوانان مرتفع سازد.
یکی از مهم‌ترین مسیرهای محقق این مطالبه حمایت حداکثری و متوازن از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محتوا و خدمات و هدایت هوشمندانه کسب و کار‌های فعال در این حوزه برای جمعیت کودک و نوجوان ایرانی است. سیاست‌های صیانتی و حمایتی از کودکان در فضای مجازی در کنار تولیدات مناسب برای تحقق فضای مجازی ایمن، سالم و مفید قطعا راهگشاست. بنابراین لازم است، همه در کنار یکدیگر و با عزمی استوار  برای تحقق این هدف از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.
این کار نیاز به همگرایی برای شناسایی استعدادها و حمایت از آنها دارد. در این حوزه تاکنون عزمی فراگیر برای انجام یک کار بزرگ شکل نگرفته است به همین دلیل وزارت ارتباطات تصمیم گرفت بسترسازی لازم برای شناسایی، آموزش، هدایت و تجاری‌سازی ایده‌های پدیدآورندگان حوزه کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهد و آغازگر کمپینی برای مناسب‌سازی فضای مجازی برای کودک ایرانی باشد و در این مسیر از همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگساز بهره‌ جوید. به عبارت دیگر وزارت ارتباطات در این میان نقش یک شتاب‌دهنده را ایفا خواهد کرد.
جشنواره کودک آنلاین، با هدف بسترسازی و حمایت از تولید محتوای مناسب فرهنگی، آموزشی و سرگرمی بر بستر فضای مجازی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی کشور شکل گرفته است و در کنار آن، اهدافی از جمله؛ ایجاد امید و انگیزه برای ایده پردازی و تولید با هدف جذب مخاطب کودک و نوجوان، تسهیل گری و ایجاد زمینه برای استقرار کسب وکارهای جدید محتوا‌محور در حوزه کودک و نوجوان و ایجاد انگیزه در صنایع مجاور فرهنگی، هنری و آموزشی برای کودک و نوجوان را دنبال می‌کند.
عقبه فرهنگی و ادبی کشور ما آنقدر غنی و پرمحتواست که چون گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر می‌تواند سرچشمه ایده‌های ناب و تولیدات فاخری باشد که نه تنها در مرزهای ایران بلکه در سراسر جهان منشأ ترویج اخلاق و آداب ایرانی اسلامی شود.
​​​​​​​
تردیدی نیست که ایده‌پردازان و پدیدآورندگان کشورمان با تکیه بر این گنجینه عظیم می‌توانند انبوهی از محتواهای مناسب برای کودکان و نوجوانان را تولید و به چرخه اقتصاد فضای مجازی رهنمون کنند. بسیاری از صاحبان ایده با اندک راهنمایی و حمایتی از غیرممکن‌ها ممکن خواهند ساخت و گوی رقابت را از رقیبان خارجی خواهند ربود.
جشنواره کودک‌ آنلاین نخستین گام در این مسیر روشن است که من و شما بتوانیم اندکی از نگرانی حضور بی‌محابای فرزندان‌مان در فضای مجازی را بکاهیم.
از همه نهادهای فرهنگی و پدید‌آورندگان و اید‌ه‌پردازان حوزه کودک و نوجوان دعوت می‌کنم برای مشارکت و همراهی در این رویداد ملی تلاش کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت kudakonlinefest.ir مراجعه فرمایند.