«ابتکار» از دیدگاه بازنشستگان به وعده‌های دولت گزارش می‌دهد بازنشستگان در انتظار شنیدن خبرهای خوش

«کارگران امروز بازنشستگان فردا هستند»؛ این شعار نشانگر آن است که هرچه دولتمردان دغدغه بهبود وضعیت کارگران را در ایران دارند به همان اندازه هم باید به فکر آینده بازنشستگان باشند. مشکلات قشر بازنشسته ایران در چند سال اخیر با تجمعات و اعتراضات بیش از پیش عمق بحران را نشان داد و دولت را وا داشت تا در کنار مسائل مختلف کشور وضعیت بازنشسته‌گان را نیز در راس امور قرار دهند ولی باتوجه به وضعیت نامناسب سازمان تامین اجتماعی که پیچیدگی‌های آن در ادوار مختلف دولت‌ها از ابتدای انقلاب 57 تاکنون هر روز بر روی هم انباشه می‌شود، ثبات را در این سازمان عریض و طویل که به‌نوعی اصلی‌ترین وظیفه آن حمایت از مردم ایران است را بر هم زده است.
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با شعار شفاف‌سازی در صندوق‌ها و همچنین مبارزه با فساد در بنگاه‌های تامین اجتماعی توانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد و در این مدت کوتاهی که بر صندلی وزارت کار تکیه زده است، همواره این شعار را تکرار می‌کند و این موضوع باعث شده تا بار دیگر زیر‌مجموعه‌های تامین اجتماعی که همان کارگران هستند، منتظر بمانند تا ببینند آیا وزیر جدید می‌تواند به شعارهای خود عمل کند یا خیر. باتوجه به اینکه یکی از مشکلات دولت جلب اعتماد مردم است، به نظر می‌رسد شریعتمداری بر لبه تیغ حرکت می‌کند و اگر نتواند به وضعیت سازمان تامین اجتماعی که به حیاط خلوت نزدیکان مسئولان شهرت دارد رسیدگی کند، مشکلات باقی‌مانده وارد فاز جدیدی خواهد شد زیرا کارگران و بازنشستگان مدتی است که کاسه صبرشان لبریز شده است. یکی از اعضای صندوق بازنشستگی فولاد در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: «در حالی که در چند سال اخیر هیچ کس صدای ما را نشنیده است امیدواریم با تلاش خبرنگاران و همچنین محقق شدن وعده‌های دولت کورسویی که برای شفاف‌تر شدن وضعیت‌مان باقی مانده است، از بین نرود.»
عمده مشکلات بازنشستگان ایران از چند حوزه خارج نمی‌شود. همسان‌سازی حقوق‌ها، رسیدگی به وضعیت درمانی قشری که پا به سن سالمندی می‎گذارند، شنیدن سخن آنها در فضایی دوستانه، خروج دولت از بنگاه‌داری در تامین اجتماعی، برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت بازنشستگان و ... باتوجه به خواسته‌های کارگران دیروز و بازنشستگان امروز وزارت کار در مدت باقی مانده از دولت تدبیر و امید اگر می‌خواهد کارنامه درخشانی از خود باقی بگذارد باید به وضعیت قشری که بی‌پناه هستند رسیدگی کند و به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.
احمد اباذری، یکی از اعضای صندوق بازنشستگی فولاد در مورد وضعیت خودشان به «ابتکار» می‌گوید: هر کارگری در برابر یک عمر کار کردن می‌خواهد برای زندگی خود در دوران بازنشستگی برنامه‌ریزی کند ولی با شرایط کنونی می‌توانیم بگوییم که شرایط برای زندگی بازنشستگان سخت شده است. یک مثال کوتاه می‌زنم تا شما بدانید شرایط زندگی قشر بازنشسته چقدر سخت است. این موضوع را یادآور شوم که هیچ ‌کس نمی‌خواهد در این سن به خیابان بیاید و در مقابل مجلس با در دست داشتن پلاکاردهایی برای بهبود وضعیت دست به اعتراض بزند ولی برخی همکاران در حالی از شهرستان به میان معترضان در مقابل مجلس شورای اسلامی می‌آمدند که هر دو پای خود را جراحی کرده بودند. همه ما احتیاج به شنیدن خبر خوب داریم ولی این خبر چه زمانی می‌خواهد به گوش ما برسد خدا می‌داند. همچنان کورسویی به بهبود وضعیت خود داریم و در انتظار شنیدن خبر خوش از جانب مسئولان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه دولتمردان برای آینده بازنشستگی در ایران برنامه‌ریزی داشته باشند تا امید از دست رفته به مردم بازگردد، ادامه می‌دهد: از زمان دولت نهم و دهم رفته رفته وضعیت ما رو به بحرانی‌تر شدن رفت آن هم به این دلیل که مسئولان وقت سازمان تامین اجتماعی هرچه سهام کم درآمد و بنجل بود به صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق فولاد منتقل کردند و باتوجه به این انتقال‌ها رفته رفته درآمد صندوق‌ها کاهش پیدا کرد و موجب شد که بازنشستگانی چون ما نسبت به آینده خودمان نگران شویم و در واقع احساس خطر کنیم. این موضوع باعث شده است تا به فرزندان‌مان بگوییم که دنبال بیمه و بازنشستگی نروند. دولت برای بهبود این دیدگاه باید با بهبود وضعیت امید را به ما برگرداند. اگر بخواهیم بگوییم که از دولت چه خواسته‌ای داریم باید بگویم که اگر کار درستی صورت بگیرد و نتیجه آن شود که وضعیت بازنشستگان بهتر شود، می‌توانیم بگوییم که مسئولان کارشان را درست انجام داده‌اند، در غیر این صورت باید همچنان بدون برنامه‌ریزی جلو برویم. این بازنشسته صندوق فولاد با ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت کنونی بازنشستگانی که برای اعتراض به مقابل مجلس شورای اسلامی رفته بودند، می‌گوید: ما از دولت‌مردان می‌خواهیم برای بهبود وضعیت جامعه و به خصوص وضعیت بازنشستگان مکانی را برای این کار اختصاص دهند تا همه در آنجا گرد هم بیاییم و بتوانیم در فضای دوستانه و بدون نگاه بالا به پایین حرف‌هایمان را به آنها بزنیم تا هم بدانیم که صدای‌مان به مسئولان می‌رسد و هم حداقل بدانیم که حرف‌مان شنیده شده است. اگر بخواهیم قبول کنیم که حرف مردم شنیده شود شکی نداشته باشید که باتوجه به ثروتی که در ایران وجود دارد پله پله بسیاری از مشکلات ما بر طرف خواهد شد تا نسل آینده بتوانند به آینده خود امیدوارتر شوند. اباذری در پاسخ به این سوال که آیا اکنون حقوق معوقه‌ای دارید یا خیر، اضافه می‌کند: در حال حاضر با توجه به ردیف بودجه‌ای که برای حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است هیچ معوقه‌ای نداریم ولی موضوع اینجا است که هنوز از سال 91، 8 ماه حقوق عقب افتاده باقی مانده است که هنوز واریز نشده البته آن پول حالا دیگر ارزشی ندارد چون با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها نمی‌توانیم با آن پول کاری انجام دهیم. هیچ کس نمی‌خواهد در جایی که زندگی می‌کنیم آشفتگی وجود داشته باشد و برای تحقق وعده‌های دولت به مقابل مجلس برویم. همه در انتظار شنیدن خبرهای خوب هستیم. دولت اقداماتی مانند بسته‌های حمایتی را در نظر گرفته است ولی این نوع کمک‌ها برای بهبود وضعیت باید با برنامه‌ریزی و مستمر باشد، در غیر این صورت هیچ گام مثبتی برداشته نخواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه
محمدصادق جنان صفت خشونت نهفته در بی‌تفاوتی و سکوت ملی رنانی بارندگی‌های سه روزه چه تاثیری بر قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شده جهان دارد؟ جشنواره «سینماحقیقت» با فیلم‌های سیاسی پر مخاطب آغاز شد گره‌ زدن سیاست با هنر هفتم «ابتکار» از طرح دوفوریتی اصلاحی مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان گزارش می‌دهد منابع دیپلماتیک از توافق آلمان و فرانسه برای میزبانی و ریاست سازوکار ویژه با ایران خبر دادند سید ابراهیم رئیسی یک سال ونیم بعد از شکست در انتخابات همچنان با کنایه به روحانی حمله می کند تغییرات فراوان و ناگهانی قوانین خدمت سربازی، با زندگی مشمولان چه می‌کند؟ سرگردانی جوانان زیر پاندول قوانین سربازی آیا جلوی ورود آثار کپی به جشنواره تجسمی فجر با افزایش تعداد داوران گرفته می‌شود؟ «ابتکار» از دیدگاه بازنشستگان به وعده‌های دولت گزارش می‌دهد بازنشستگان در انتظار شنیدن خبرهای خوش افزایش قیمت، از فساد در حوزه حامل‌های انرژی جلوگیری می‌کند حاشیه‌های حل نشدنی قیمت سوخت